• Rufsas

Bröllop & Barn

Herregud. Vad är det du vill ha sagt TS? Vad är det du vill veta? Jag förstår inte syftet med tråden alls.

Vi vill ha barnfritt och det får gästerna respektera. Punkt. Vad finns det att diskutera? Det är gästerna som är bjudna och inte deras barn.

Jag tror att de bästa föräldrarna är de som ibland fokuserar på enbart sig själva.

• Rufsas

TS, det känns som att du har startat tråden enbart i syfte att provocera oss som väljer att ha barnfria bröllop.

• Rufsas

Så jäkla ego av de gäster som skulle OGILLA barnfritt bröllop och därför stanna hemma. Att man inte kan lösa barnvakt etc, så fine. Men att man skulle ogilla det? Allvarligt talat... Sådana bekantskaper betackar jag mig.

• Rufsas
    Superstarfia skrev 2010-05-30 10:06:01 följande:
    Om man ska hårddra det här, så skulle man ju isåfall begära av de som väljer att ta med sig barnen att dom ska betala vad barnen kostar också?!
    Förstår inte alls vad du menar med det.

Och Flotten, det är ingen som har sagt att alkohol är farlig. Men tycker du att man ska ta med barn till krogen också? Fin barnuppfostran isf...

• Rufsas
    Superstarfia skrev 2010-05-30 10:25:32 följande:
    TS tycker att alla som har barn ska få bestämma själva om man ska få ta med sig barn eller ej.. om man som i min släkt har 40 barn under 15 år skulle det alltså kosta oss 12000 i matkostnader för barnen.. vem ska betala den kostnaden om man som brudpar egentligen vill ha barnfritt?
    Då förstår jag bättre.
  • Rufsas
    BlackWIngedAngel skrev 2010-05-30 11:12:50 följande:
    Jag vet inte alls vad Flotten har för uppfattning i frågan, men det är ju trots allt stor skillnad mellan krogen och en bröllopsfest. Krogen är en plats, full med främlingar som dricker sig fulla, trängs och en del blir t.o.m. aggressiva. På en bröllopsfest är du med dina närmaste, äter gott, sjunger tillsammans, dricker med måtta och dansar natten lång. Ingen som trängs, inga främlingar som är aggressiva (ingen man känner heller förstås). Och huvudaktiviteten är inte alkohol och fylla (vilket det är på krogen för väldigt många), utan fest, dans, mat och gott sällskap.
    Jag försökte bara raljera lite men misslyckades uppenbarligen.

Min poäng är egentligen att vi som brudpar inte kan säga till hur lite eller mycket gästerna ska dricka. Det kan alltså hända att någon kan bli för full. Då vill inte jag hållas ansvarig för att det finns barn där. Jag HATADE när jag såg min pappa full på typ midsommar när jag var liten (han var bara salongsberusad) och det är det jag refererar till. Och NEJ, jag var inget "känsligt" barn.

Mitt huvudargument till barnfritt är dock inte alkoholen. Jag tycker att det är något fel på folk som inte kan vara utan sina barn. Att inte få barnvakt är en sak men ett halvår i förväg borde man kunna lösa det iofs. Nevermind, vi ska ha barnfritt och jag har svårt för TS första "inlägg". Jag retar mig något så fruktansvärt på människor som bara rycker på axlarna och inte ens vill förstå varför andra väljer barnfritt. Jag har inga åsikter om jag skulle bli bjuden på ett bröllop med barn och jag vill ha samma respekt och förståelse tillbaka.

Jag vill att våra vänner kan slappna av och prata med andra vuxna människor. Det blir inte samma sak med barn i närheten. Och jag är trött på att försvara barnfria bröllop hela tiden.

• Rufsas

Jag har fortfarande inte fått svar på varför man inte kan respektera barnfria bröllop precis som att jag respekterar som bjuder in hela familjer.

Och jag har heller inte riktigt fått svar på varför vi som väljer barnfritt ska försvara oss hela tiden.

• Rufsas
    Flotten skrev 2010-06-04 16:29:09 följande:
    Du har helt rätt Starling Ann. Dock efter att ha läst en massa på detta forum så är det enkla inte alltid det lätta, OM man nu tackar nej så finns det genast någon som får för sig att man bojkottar bröllopet, absolut vill ha barnen med sig eller något annat galet. Hade jag tackat nej till en vigsel för att jag inte har en barnvakt så är det MITT problem(som min familj väljer att lösa på det sätt vi anser bäst), inte brudparets.
    För det första så bojkottar du ju faktiskt bröllopet. Sedan kan det bero på exempelvis att man inte kan få barnvakt etc.

För det andra. Det är inte ditt problem. Det blir bådas problem när man med näbbar och klor försöker att leva genom sina barn och bli förbannad för att ungarna inte är medbjudna. Då är det faktiskt ett gemensamt problem. Det är så relationer går till och man är två personer i en relation. Inte en.

Prioritering av en sak är ALLTID bortprioritering av en annan. Basta.

OBS! För att undvika missförstånd är det föräldrar som prompt ska ha med sina barn eller så vägrar de komma, detta riktar sig till. Inte de som på riktigt har extremt svårt att hitta barnvakt.

• Rufsas
    BlackWIngedAngel skrev 2010-06-04 17:43:17 följande:
    För det första så diskuterade ju inte Flotten personer som slåss med näbbar och klor för att ha med sina barn utan folk som tackar nej till bröllop för att de inte har barnvakt. I obs:et skriver du om vilka du riktar dig till, men samtidigt var det ju Flottens meddelande du svarade på.   Och visst är det en bortprioritering, men en förälder som inte har barnvakt och som i det läget inte prioriterar bort ett barnfritt bröllop hade jag snarare velat ta ett allvarligt snack med. Eller ringt socialen.
    Tråden är fem sidor lång. Jag refererar inte bara till Flottens senaste inlägg. Men jag inser att jag var otydlig med det. Sorry.

Men jag måste väl få kunna referera till ett inlägg och samtidigt kunna skriva till fler? Trodde det var lite det ett forum gick ut på...

• Rufsas
    BlackWIngedAngel skrev 2010-06-05 11:23:02 följande:
    Visst kan man kommentera andra inlägg samtidigt, men detta var väldigt tydligt ett svar på just Flottens inlägg. "För det andra. Det är inte ditt problem." ,gav åtminstone det intrycket. Om du inte ville svara på Flottens meddelande hade det förmodligen varit bättre att hålla det som ett separat stycke och inte börjat med att svara på just dennes mening. För det faktum att du började stycket med att svara på Flottens inlägg och sedan skrev om något helt annat, gjorde stycket väldigt osammanhängande.
    Herregud.
  • Rufsas
    knyttan skrev 2010-06-05 19:01:20 följande:
    Rufsas, jag vill minnas att jag har sett dig skriva i en annan trad att du jobbar med kommunikation, och om hur viktigt det ar HUR man sager nagot for att budskapet ska ga fram... Just nu sa tycker jag det verkar som om du ar extremt provocerad av den har fragan och darfor varken objektivt laser vad som faktiskt sags i de andra inlaggen eller kan argumentera pa ett vanligt satt, dvs. det du vill saga gar inte fram pga. hur du uttrycker dig...
    Självklart har du rätt. Jag har bara antagit att de som läser och skriver i tråden har varit aktiva i branfrittrådar tidigare.

Till saken hör att jag är in a special place med några nära vänner som fick barn för två månader sedan som inte hört av sig sedan dess. Jag har provat med det mesta. Ringt, skickat sms, lämnat meddelande, skrivit sms och mejlat. Inget svar. Trots att jag ser att dem är jävligt aktiva på Facebook ovh i andra sammanhang. Och jag vet att det är andra av våra vänner som inte heller har fått svar. Dvs, det är inte personligt. Jag blir väldigt ledsen när jag tänker på det och andra bekanta som blir helt förändrade när de får barn. Många fler liknande situationer har uppstått. Bl a kommer inte min kusin på bröllopet eftersom hon fortfarande ammar sitt treåriga barn (!) och vi har bett om barnfritt. Ytterligare fler saker har hänt som gör att jag känner ett agg mot föräldrar som lever genom sina barn.

Hursomhelst. Långt inlägg efter en vinkväll. Jag är väldigt ledsen för att vänner och bekanta tycker att det är viktigast i världen att de skaffat bar. Ja för dem. Men inte för mig och många andra.

• Rufsas
    Bride in leather skrev 2010-06-06 09:09:01 följande:
    Rufsas: Bl a kommer inte min kusin på bröllopet eftersom hon fortfarande ammar sitt treåriga barn (!) och vi har bett om barnfritt. Ok det kan jag inte förstå en 3åring klarar sig nog på vanlig mat vilket jag verkligen hoppas att han/hon får. Dock är det annat med små barn som ff ammas. Jag älskar mina 2 barn men jag är mer än mamma.På vårt bröllop ska barnen(familjens 6 stycken)vara med i kyrkan ocu under middagen sen ska de hem till oss med en barnvakt.
    Vill bara poängtera att ammande barn givetvis är välkomna.
  • Rufsas
    minimis skrev 2010-06-06 17:56:19 följande:
      För oss har det varit tvärtom, så fort jag blev gravid så tappade många intresset, det var sååå många fester som vi inte blev bjudna på etc. Vi försökte ofta förklara att visst ändras mycket men vi ändå vill fortsätta leva ungefär som vanligt.
    Och tänk vi har vänner som har fräst åt oss för att vi bjudit dem till grejer för att de ska känna sig välkomna. "Hur i hela friden tror ni att vi ska kunna komma på det här? Vi har ju precis fått BARN för guds skull!" Vad olika det kan vara.
Svar på tråden Bröllop & Barn