• prinsessanochjag

Bröllop & Barn

Att ha med barn på bröllop verkar vara en känslig fråga som debatteras hett här på BT. Jag tycker såhär : För mig är bröllop en fest och hyllning till kärleken där man vill dela sin kärlek med familj och vänner. (Barn är ju frukten av kärlek.) Det är väl underbart med en fest för alla åldrar. Tycker att det kan vara upp till föräldrarna om dom vill ta med sig sina barn eller inte, det är väl bara "jobbigt" för dom som måste passa sina barn hela tiden. Tror inte det är någon annan som bryr sig, (speciellt inte efter ett glas champange eller två). Mycket tid, pengar och ansträngning läggs på att att gästerna ska känna sig så välkomna och speciella som möjligt (mat, dryck, presenter mm) då kan väl en och annan gäst få ta med sig sina barn om dom nu så gärna vill det. Eller ?

• Svar på tråden Bröllop & Barn
  • asfaltsbarn

Absolut! Hade vi inte haft det lite daligt med pengar hade alla 30 syskonbarnen med pojkvanner och flickvanner varit valkommna pa varat brollop..

• KatjaB

Jag kan helt ärligt säga att jag gärna har med några barn, det gör inget, men att ha som i vårt fall 27 barn mellan 1-9 varav de flesta är under 4 år.. nej.. det stör mig en hel del, även fast det inte är mina barn som jag måste springa efter. Vi vill ju ha en fest med dans, hög musik och skratt långt in på småtimmarna. Inte en fest där hälften drar när barnen börjar bli trötta. Det är såklart inget fel på att ha barn med på festen, men man ska vara medveten om att det blir en helt annan sorts fest om man har det.. iallafall om det handlar om många barn.

Själv har jag två små barn, när man varit på ett barnkalas ett par timmar är man ju helt färdig efter allt spring och stimmigt.. att ha det på vårt bröllop då man ändå vill kunna njuta känns lite riktigt som det vi tänkt oss.

• LindaMagnus

vi har bjudit barnen,och hade inte planerat in nån barnvakt e. nån speciell som arrangerade lekar men svägerskans man erbjöd sig att ta hand om det:)

• Besservvisser
    prinsessanochjag skrev 2010-04-19 12:30:51 följande:
    ... (Barn är ju frukten av kärlek.) ...
    Och vi som är lyckligt barnfria har ju så klart aldrig upplevt riktig kärlek.

Vi har begärt barnfritt i våra inbjudningar. Inga dumma omskrivningar om hur vi älskar barn, eller att barn är en gudagåva osv. Bara barnfritt. Ingen har klagat förutom min mans svägerska som av någon konstig anledning vill så gärna släpa med sin 14-åriga grabb till vår bröllopsfest.

Tycker att brudparen får bjuda med de personer som de vill bjuda, oavsett åldern.
  • KatjaB

Besservvisser skrev 2010-04-19 20:27:45 följande:
    Och vi som är lyckligt barnfria har ju så klart aldrig upplevt riktig kärlek.Vi har begärt barnfritt i våra inbjudningar. Inga dumma omskrivningar om hur vi älskar barn, eller att barn är en gudagåva osv. Bara barnfritt. Ingen har klagat förutom min mans svägerska som av någon konstig anledning vill så gärna släpa med sin 14-åriga grabb till vår bröllopsfest.Tycker att brudparen får bjuda med de personer som de vill bjuda, oavsett åldern.

hahaha du har ju helt klart en poäng där.. fast jag kan faktiskt säga att när man fått barn blir man inte instinktivt den där helyllemamman som bakar bullar och älskar allas barn. Jag älskar MINA barn.. andras barn är faktiskt lite jobbiga även fast jag förstås är mer tolerant när det gäller barn nu när man har egna.

Vi hade inga fina omskrivningar heller, jag älskar inte andras barn mer än livet självt liksom

• Sörön10

Vi har sagt att bröllopsfesten är barnfri. Vi tycker inte att det passar sig med barn och alkohol och lång middag med tal. Vägrar rimma och/eller hymla om det. Vi tyckte också att vi hellre ville bjuda flera vänner än en massa barn.

Massor av argument som passar oss!

Men ni gör som ni vill, TS! Det är det som är det fina i kråksången! :P

• shakynose

Jag tycker att det är en rätt så onödig diskussion. Vissa vill ha en familjefest, andra vill ha en vuxenfest. Synd att så många verkar bli osams med både släkt och vänner över detta bara.

• Sörön10

Håller med! Varför kan inte alla bara acceptera det??

shakynose skrev 2010-04-19 21:17:20 följande:
    Jag tycker att det är en rätt så onödig diskussion. Vissa vill ha en familjefest, andra vill ha en vuxenfest. Synd att så många verkar bli osams med både släkt och vänner över detta bara.
  • Rufsas

Herregud. Vad är det du vill ha sagt TS? Vad är det du vill veta? Jag förstår inte syftet med tråden alls.

Vi vill ha barnfritt och det får gästerna respektera. Punkt. Vad finns det att diskutera? Det är gästerna som är bjudna och inte deras barn.

Jag tror att de bästa föräldrarna är de som ibland fokuserar på enbart sig själva.

• prinsessanochjag

Jag menar bara att föräldrarna själva kan få välja, själv väljer jag nästan alltid att inte ta med mina barn på bröllop eftersom jag tycker det passar mig bäst. Det är väl inte någon big deal om det är någon som vill ha med sina barn. det behöver väl inte bli ett så känsligt ämne ?

(Och givetvis finns det en massa annat underbart och kärleksfullt i ett äktenska för dom som väljer att inte skaffa några barn.)

Svar på tråden Bröllop & Barn