• prinsessanochjag

Bröllop & Barn

Att ha med barn på bröllop verkar vara en känslig fråga som debatteras hett här på BT. Jag tycker såhär : För mig är bröllop en fest och hyllning till kärleken där man vill dela sin kärlek med familj och vänner. (Barn är ju frukten av kärlek.) Det är väl underbart med en fest för alla åldrar. Tycker att det kan vara upp till föräldrarna om dom vill ta med sig sina barn eller inte, det är väl bara "jobbigt" för dom som måste passa sina barn hela tiden. Tror inte det är någon annan som bryr sig, (speciellt inte efter ett glas champange eller två). Mycket tid, pengar och ansträngning läggs på att att gästerna ska känna sig så välkomna och speciella som möjligt (mat, dryck, presenter mm) då kan väl en och annan gäst få ta med sig sina barn om dom nu så gärna vill det. Eller ?

• Svar på tråden Bröllop & Barn
  • mummlis

Som så många andra i den här tråden kommer vi ha barnfritt. Anledning är att annars skulle det bli ett barnkalas med 15-20 barn under 4 år. 

Vi vill kunna sitta i lugn och ro och prata med våra vänner och anhöriga och sen dansa/festa loss utan att barn ska matas, leka, byta blöja mm som små barn måste få. Därför har barnen det bättre hemma och vi det bättre utan barn den kvällen. (någon enstaka bebis som ammas är dock inbjuden)

Om någon/några av våra vänner inte vill komma p g a av att barnen inte är bjudna är det tråkigt men deras val och inget vi tänker bli sura för.

• Stockholmsbruden81

Vi vill inte ha ett barnkalas utan en bröllopsfest utan fiskdamm och clown. Jag är helt övertygad om att både barnen och deras päron kommer att ha mycket roligare på varsitt håll den aktuella kvällen. Våra vänner är alltid väldigt avslappnade med sina barn och tar med dem på middagar och tillställningar och vi har väldigt roligt tillsammans allihop. Då kan man nog någon gång lämna dem till en trevlig barnvakt för en kväll utan att barnen i fråga tar skada. Vi vill att våra gäster ska kunna slappna av och ha kul hela natten utan att ha dåligt samvete. Barn som ammar? Självklart ska de följa med!

• Flotten

Min åsikt
    Blir man bjuden hela familjen så är det upp til de vuxna att bestämma om barnen skall med(ibland är det kul att bara gå två på en fest), blir man bjuden bara vuxna så gör man så, kanhända att vi kanske inte kan gå pga barnvaktsproblem men det är helt och hållet vår förlust, det är ju inget man planerar som "motattack" till brudparet.
    Sedan köper jag inte argumenten , alkohol, mat som barnen inte äter, fest hela natten osv.
    Under min uppväxt så har jag varit med under otaliga fester ( tillsammans med många andra barn) där vi som var lite äldra passade de som var yngre, åt samma festliga mat som alla andra ( örk för speciell barnmeny såsom makaroner,korv o hamburgare), vi skålade i cola blandat med sockerdricka osv. De små barnen nattades i sina vagnar, vi äldre fick en kudde o en filt och somnade, kanske i ett rum sidan om eller i en avskild hörna och så roligt vi hade det! För att inte tala om våra föräldrar som kunde fortsätta ha en bra kväll utan en massa spring och barnkalaskänslan dök aldrig upp. Hela familjen var på plats och alla hade trevligt. TROTS den farliga alkoholen.

• Superstarfia

Om man ska hårddra det här, så skulle man ju isåfall begära av de som väljer att ta med sig barnen att dom ska betala vad barnen kostar också?!

• Rufsas
    Superstarfia skrev 2010-05-30 10:06:01 följande:
    Om man ska hårddra det här, så skulle man ju isåfall begära av de som väljer att ta med sig barnen att dom ska betala vad barnen kostar också?!
    Förstår inte alls vad du menar med det.

Och Flotten, det är ingen som har sagt att alkohol är farlig. Men tycker du att man ska ta med barn till krogen också? Fin barnuppfostran isf...

• Superstarfia

TS tycker att alla som har barn ska få bestämma själva om man ska få ta med sig barn eller ej.. om man som i min släkt har 40 barn under 15 år skulle det alltså kosta oss 12000 i matkostnader för barnen.. vem ska betala den kostnaden om man som brudpar egentligen vill ha barnfritt?

• Rufsas
    Superstarfia skrev 2010-05-30 10:25:32 följande:
    TS tycker att alla som har barn ska få bestämma själva om man ska få ta med sig barn eller ej.. om man som i min släkt har 40 barn under 15 år skulle det alltså kosta oss 12000 i matkostnader för barnen.. vem ska betala den kostnaden om man som brudpar egentligen vill ha barnfritt?
    Då förstår jag bättre.
  • Lantlolla

Flotten skrev 2010-05-30 09:40:18 följande:
    Min åsiktBlir man bjuden hela familjen så är det upp til de vuxna att bestämma om barnen skall med(ibland är det kul att bara gå två på en fest), blir man bjuden bara vuxna så gör man så, kanhända att vi kanske inte kan gå pga barnvaktsproblem men det är helt och hållet vår förlust, det är ju inget man planerar som "motattack" till brudparet. Sedan köper jag inte argumenten , alkohol, mat som barnen inte äter, fest hela natten osv.Under min uppväxt så har jag varit med under otaliga fester ( tillsammans med många andra barn) där vi som var lite äldra passade de som var yngre, åt samma festliga mat som alla andra ( örk för speciell barnmeny såsom makaroner,korv o hamburgare), vi skålade i cola blandat med sockerdricka osv. De små barnen nattades i sina vagnar, vi äldre fick en kudde o en filt och somnade, kanske i ett rum sidan om eller i en avskild hörna och så roligt vi hade det! För att inte tala om våra föräldrar som kunde fortsätta ha en bra kväll utan en massa spring och barnkalaskänslan dök aldrig upp. Hela familjen var på plats och alla hade trevligt. TROTS den farliga alkoholen.

Sådana kalas och bröllopsfester minns jag också, minns dem med glädje. Men det var en annan tid, barn var inte lika sköra då som de verkar vara nu..... {#lang_emotions_undecided}

Sedan en annan fråga som jag ibland funderat över. När ni som vill ha barnfria bröllop (och inget ont i det, sådan inbjudan ska givetvis respekteras ) skriver om det är alltid barnen så små. När upphör barn att vara barn? En 14-åring, en 16-åring.....

Till sist, man kanske inte får barnvakt men då kan väl en stanna hemma och en gå....bara för att man är ett par är man väl inte limmade samman......eller.....

• BlackWIngedAngel
    Rufsas skrev 2010-05-30 10:19:49 följande:
    Förstår inte alls vad du menar med det. Och Flotten, det är ingen som har sagt att alkohol är farlig. Men tycker du att man ska ta med barn till krogen också? Fin barnuppfostran isf...
    Jag vet inte alls vad Flotten har för uppfattning i frågan, men det är ju trots allt stor skillnad mellan krogen och en bröllopsfest. Krogen är en plats, full med främlingar som dricker sig fulla, trängs och en del blir t.o.m. aggressiva. På en bröllopsfest är du med dina närmaste, äter gott, sjunger tillsammans, dricker med måtta och dansar natten lång. Ingen som trängs, inga främlingar som är aggressiva (ingen man känner heller förstås). Och huvudaktiviteten är inte alkohol och fylla (vilket det är på krogen för väldigt många), utan fest, dans, mat och gott sällskap.
  • Rufsas
    BlackWIngedAngel skrev 2010-05-30 11:12:50 följande:
    Jag vet inte alls vad Flotten har för uppfattning i frågan, men det är ju trots allt stor skillnad mellan krogen och en bröllopsfest. Krogen är en plats, full med främlingar som dricker sig fulla, trängs och en del blir t.o.m. aggressiva. På en bröllopsfest är du med dina närmaste, äter gott, sjunger tillsammans, dricker med måtta och dansar natten lång. Ingen som trängs, inga främlingar som är aggressiva (ingen man känner heller förstås). Och huvudaktiviteten är inte alkohol och fylla (vilket det är på krogen för väldigt många), utan fest, dans, mat och gott sällskap.
    Jag försökte bara raljera lite men misslyckades uppenbarligen.

Min poäng är egentligen att vi som brudpar inte kan säga till hur lite eller mycket gästerna ska dricka. Det kan alltså hända att någon kan bli för full. Då vill inte jag hållas ansvarig för att det finns barn där. Jag HATADE när jag såg min pappa full på typ midsommar när jag var liten (han var bara salongsberusad) och det är det jag refererar till. Och NEJ, jag var inget "känsligt" barn.

Mitt huvudargument till barnfritt är dock inte alkoholen. Jag tycker att det är något fel på folk som inte kan vara utan sina barn. Att inte få barnvakt är en sak men ett halvår i förväg borde man kunna lösa det iofs. Nevermind, vi ska ha barnfritt och jag har svårt för TS första "inlägg". Jag retar mig något så fruktansvärt på människor som bara rycker på axlarna och inte ens vill förstå varför andra väljer barnfritt. Jag har inga åsikter om jag skulle bli bjuden på ett bröllop med barn och jag vill ha samma respekt och förståelse tillbaka.

Jag vill att våra vänner kan slappna av och prata med andra vuxna människor. Det blir inte samma sak med barn i närheten. Och jag är trött på att försvara barnfria bröllop hela tiden.

Svar på tråden Bröllop & Barn