• Lantlolla

Bröllop & Barn

Flotten skrev 2010-05-30 09:40:18 följande:
    Min åsiktBlir man bjuden hela familjen så är det upp til de vuxna att bestämma om barnen skall med(ibland är det kul att bara gå två på en fest), blir man bjuden bara vuxna så gör man så, kanhända att vi kanske inte kan gå pga barnvaktsproblem men det är helt och hållet vår förlust, det är ju inget man planerar som "motattack" till brudparet. Sedan köper jag inte argumenten , alkohol, mat som barnen inte äter, fest hela natten osv.Under min uppväxt så har jag varit med under otaliga fester ( tillsammans med många andra barn) där vi som var lite äldra passade de som var yngre, åt samma festliga mat som alla andra ( örk för speciell barnmeny såsom makaroner,korv o hamburgare), vi skålade i cola blandat med sockerdricka osv. De små barnen nattades i sina vagnar, vi äldre fick en kudde o en filt och somnade, kanske i ett rum sidan om eller i en avskild hörna och så roligt vi hade det! För att inte tala om våra föräldrar som kunde fortsätta ha en bra kväll utan en massa spring och barnkalaskänslan dök aldrig upp. Hela familjen var på plats och alla hade trevligt. TROTS den farliga alkoholen.

Sådana kalas och bröllopsfester minns jag också, minns dem med glädje. Men det var en annan tid, barn var inte lika sköra då som de verkar vara nu..... {#lang_emotions_undecided}

Sedan en annan fråga som jag ibland funderat över. När ni som vill ha barnfria bröllop (och inget ont i det, sådan inbjudan ska givetvis respekteras ) skriver om det är alltid barnen så små. När upphör barn att vara barn? En 14-åring, en 16-åring.....

Till sist, man kanske inte får barnvakt men då kan väl en stanna hemma och en gå....bara för att man är ett par är man väl inte limmade samman......eller.....

• Lantlolla

Rufsas skrev 2010-05-30 11:24:01 följande:
    Jag försökte bara raljera lite men misslyckades uppenbarligen. Min poäng är egentligen att vi som brudpar inte kan säga till hur lite eller mycket gästerna ska dricka. Det kan alltså hända att någon kan bli för full. Då vill inte jag hållas ansvarig för att det finns barn där. Jag HATADE när jag såg min pappa full på typ midsommar när jag var liten (han var bara salongsberusad) och det är det jag refererar till. Och NEJ, jag var inget "känsligt" barn. Mitt huvudargument till barnfritt är dock inte alkoholen. Jag tycker att det är något fel på folk som inte kan vara utan sina barn. Att inte få barnvakt är en sak men ett halvår i förväg borde man kunna lösa det iofs. Nevermind, vi ska ha barnfritt och jag har svårt för TS första "inlägg". Jag retar mig något så fruktansvärt på människor som bara rycker på axlarna och inte ens vill förstå varför andra väljer barnfritt. Jag har inga åsikter om jag skulle bli bjuden på ett bröllop med barn och jag vill ha samma respekt och förståelse tillbaka. Jag vill att våra vänner kan slappna av och prata med andra vuxna människor. Det blir inte samma sak med barn i närheten. Och jag är trött på att försvara barnfria bröllop hela tiden.

Men är du säker på att hon menar så som du tar det? Kanske du har fått försvara din ståndpunkt så in i norden att du nu går igång utan att det riktigt är nödvändigt....gudarna ska veta att det kan jag också göra!!

• Lantlolla

Innie skrev 2010-06-01 23:22:45 följande:
    För egen del är detta ingen het fråga, men jag har förstått att det är det för många. Precis som när det gäller andra saker kring bröllopet förstår jag inte varför man inte kan respektera brudparets önskemål kring barnfritt eller inte. Ibland tycks folk tro att det är en rättighet att bli bjuden och få gå på bröllop, något i vart fall jag inte ser det som. Jag och min fästman har inga barn, men flera av våra vänner har. För vår del har det varit helt självklart att barnen är välkomna, men det ser vi samtidigt som ett åtagande från vår sida. Vi ser det som att om vi bjuder vi barnen på vår fest, ska barnen också ha det roligt. Räknar man kallt med att tvååringar uppskattar samma saker som vuxna är det nog ärligare att bjuda till ett barnfritt bröllop. Vi kommer bjuda femton barn, majoriteten mellan 2 och 5 år plus ett par spädisar. Ett par barnvakter kommer att finnas med hela kvällen, vi har ett särskilt rum för barnen med plats för tv, kritor, sagoböcker och lite filtar och mys. Och självklart finns det särskild barnmat på tal om "örk" längre upp i tråden. Jag vet inte hur det är med er, men jag åt varken vitlöksdoftande blåmusslor eller fänkålsgnocchi när jag var tre

Spännande meny ni ska ha..... {#lang_emotions_wink}

Svar på tråden Bröllop & Barn