• prinsessanochjag

Bröllop & Barn

Att ha med barn på bröllop verkar vara en känslig fråga som debatteras hett här på BT. Jag tycker såhär : För mig är bröllop en fest och hyllning till kärleken där man vill dela sin kärlek med familj och vänner. (Barn är ju frukten av kärlek.) Det är väl underbart med en fest för alla åldrar. Tycker att det kan vara upp till föräldrarna om dom vill ta med sig sina barn eller inte, det är väl bara "jobbigt" för dom som måste passa sina barn hela tiden. Tror inte det är någon annan som bryr sig, (speciellt inte efter ett glas champange eller två). Mycket tid, pengar och ansträngning läggs på att att gästerna ska känna sig så välkomna och speciella som möjligt (mat, dryck, presenter mm) då kan väl en och annan gäst få ta med sig sina barn om dom nu så gärna vill det. Eller ?

• Svar på tråden Bröllop & Barn
  • shakynose
    prinsessanochjag skrev 2010-04-20 17:40:29 följande:
    Jag menar bara att föräldrarna själva kan få välja, själv väljer jag nästan alltid att inte ta med mina barn på bröllop eftersom jag tycker det passar mig bäst. Det är väl inte någon big deal om det är någon som vill ha med sina barn. det behöver väl inte bli ett så känsligt ämne ?(Och givetvis finns det en massa annat underbart och kärleksfullt i ett äktenska för dom som väljer att inte skaffa några barn.)
    Nej, jag tycker inte att det alltid ska vara upp till föräldrarna att avgöra om barnen ska med. Barnen är egna personer som man antingen bjuder in eller inte och anpassar festen därefter, och det är inte föräldrarna till barnen som ska bestämma det.
    Jag vill verkligen inte ha barn vid bordet, av samma anledning som barn inte är välkomna på nattklubb: Vi kommer att dricka alkohol, äta mat som barn inte tycker om, konversera om sådant som inte intresserar barn, dansa till riktigt fet musik på rejäl volym och vi kommer förhoppningsvis att göra det tills solen går upp och det är mitt önskemål (eftersom jag har festen) att det inte är några barn där för att det helt enkelt skulle kännas fel och för att jag inte har lust att barnanpassa min fest.
  • Rufsas

TS, det känns som att du har startat tråden enbart i syfte att provocera oss som väljer att ha barnfria bröllop.

• prinsessanochjag

Nej Jag tänkte bara att man kan se det från en annan lite avslappnad synvinkel, och fokusera på att alla känner sig välkomna och har trevlig. Visst är det upp till var och en och välja barnfritt mm, men bli inte så upprörda om det inte gillas av alla gäster. Det är väl en liten småsak som verkar blivit så stor, avgörade, definitiv och viktig.

(Vill man ha "nattklubbsbröllop" kanske gammelmormor inte heller är välkommen ?)

• Rufsas

Så jäkla ego av de gäster som skulle OGILLA barnfritt bröllop och därför stanna hemma. Att man inte kan lösa barnvakt etc, så fine. Men att man skulle ogilla det? Allvarligt talat... Sådana bekantskaper betackar jag mig.

• Besservvisser

Vi tänker ha en avslappnad, barnfri bröllopsfest. Bara för att man har barnfritt betyder inte nödvändigtvis att det kommer att bli stelt.

• shakynose
    prinsessanochjag skrev 2010-04-20 20:15:55 följande:
    Nej Jag tänkte bara att man kan se det från en annan lite avslappnad synvinkel, och fokusera på att alla känner sig välkomna och har trevlig. Visst är det upp till var och en och välja barnfritt mm, men bli inte så upprörda om det inte gillas av alla gäster. Det är väl en liten småsak som verkar blivit så stor, avgörade, definitiv och viktig. (Vill man ha "nattklubbsbröllop" kanske gammelmormor inte heller är välkommen ?)
    Alla som fått inbjudan är välkomna, och jag gör allt jag kan för att det skall bli så trevligt som möjligt för alla. Nu råkar det vara så att alla på gästlistan är festglada människor i vuxen ålder. Någon gammelmormor har jag inte i livet, och de levande mor o farföräldrar som finns är tyvärr inte i stånd att ens närvara i kyrkan. Det kan ingen avslappnad attityd rå över hur mycket jag än skulle vilja.

Jag tycker också att det är onödigt att folk blir osams över en sådan här grej, som sagt. Om gästerna inte vill gå på vuxenfest så tänker inte jag bli sur, men jag tänker inte anpassa min fest för att de ska kunna ta med barnen heller.
  • Flodis Hjärtat

Dum diskussion! De som bjuder in till fest dvs de som planerar och betalar bestämmer. Enkelt tycker jag och inget jag höjer ögonbrynen för, oavsett om de väljer, barnfritt eller inte.

Gammelmormor kanske har färdtjänst och kan ta sig hem själv, det kan ju inte en 4:åring direkt!

Och vem säger inte att gamelmormor kan festa loss. Man vet ju aldrig! min 95 åriga gammelmormor är hur pigg som helst och skulle gärna svänga runt på dansgolvet om någon bjöd upp henne. Den äldre generationen är faktiskt väldigt bra på att dansa oftast, så här ser jag inga problem.

• Eriane

Precis min faster som är 70 snart är ute och dansar flera dar i veckan. När hon fyllde 60 ville hon komma upp till stockholm och följa med mig på rejv för att som hon sa...visa ungdomarna att man kan dansa hela natten utan vare sig sprit eller droger.

Nu kommer vi att ha barn på vårat bröllop vi har bara lokalen fram till tio på kvällen och kommer ha barnvänligt fram tills dess sen kommer dom vuxna som vill och kan forsätta ut på stan (inte bestämt var vi ska än)

Jag har en dotter och på grund av vissa komplikationer runt graviditet och förlossning tycker jag inte om att vara utan henne längre stunder. Men blir jag bjuden på bröllop där det står barnfritt skaffar jag barnvakt. Har redan gjort det när min dotters gudföräldrar gifte sig. Dom hade valt barnfritt så min mamma var barnvakt under tiden.

Det är faktiskt upp till brudparet om dom vill ha helt barnfritt eller inte. Skulle jag ha ammande barn skulle jag fråga om det var ok att ta med sa brudparet nej skulle jag snällt stanna hemma. Det är brudparet som betalar sitt bröllop, det är deras dag och dom bestämmer hur dom vill ha det.

• ElectricFeel

Vi har valt att inte ha några barn på vårt bröllop. Jag tycker inte att det är upp till föräldrarna till barnen om de vill ha med sig sina barn eller ej, det är ju vårt bröllop & iv gifter oss ju för vår skull - inte för deras. Tycker inte att man ska behöva rättfärdiga varför man inte vill ha några barn på bröllopet, det är väl bara att acceptera? Det är ju bara en dag/kväll liksom.

• pyrro

För oss är det självklart att våra 2 små barn ska vara med på festen, liksom syskonbarn och andra. Vi ska dock ha ett litet bröllop och hade nog tänkt annorlunda om det varit jättestort. .....Lika självklart tycker jag att det är att man själv får välja att ha det barnfritt och att alla bjudna då ska acceptera det utan tjafs! Det är ju liksom frivilligt om man tackar ja eller inte.

Svar på tråden Bröllop & Barn