• Flotten

Bröllop & Barn

Min åsikt
    Blir man bjuden hela familjen så är det upp til de vuxna att bestämma om barnen skall med(ibland är det kul att bara gå två på en fest), blir man bjuden bara vuxna så gör man så, kanhända att vi kanske inte kan gå pga barnvaktsproblem men det är helt och hållet vår förlust, det är ju inget man planerar som "motattack" till brudparet.
    Sedan köper jag inte argumenten , alkohol, mat som barnen inte äter, fest hela natten osv.
    Under min uppväxt så har jag varit med under otaliga fester ( tillsammans med många andra barn) där vi som var lite äldra passade de som var yngre, åt samma festliga mat som alla andra ( örk för speciell barnmeny såsom makaroner,korv o hamburgare), vi skålade i cola blandat med sockerdricka osv. De små barnen nattades i sina vagnar, vi äldre fick en kudde o en filt och somnade, kanske i ett rum sidan om eller i en avskild hörna och så roligt vi hade det! För att inte tala om våra föräldrar som kunde fortsätta ha en bra kväll utan en massa spring och barnkalaskänslan dök aldrig upp. Hela familjen var på plats och alla hade trevligt. TROTS den farliga alkoholen.

• Flotten

Rufsas skrev 2010-05-30 10:19:49 följande:
    Förstår inte alls vad du menar med det. Och Flotten, det är ingen som har sagt att alkohol är farlig. Men tycker du att man ska ta med barn till krogen också? Fin barnuppfostran isf...

Med krogen menar du?Här där jag bor så går vi ut och äter ja, tillsammans med våra barn ja, dricker sprit där ja en öl kanske. Men du menade kanske om vi tar barnen med på en barrunda??? För i så fall så måste jag göra dig besviken, för näh det gör vi inte men vi gör inga barrundor i vilket fall som helst. Närmaste krog för oss ligger väl 5 mil bort.
    Jag kan förstå om man inte kan få barnvakt ett halvår i förväg, finns inte många människor som vill binda upp sig på det viset, sedan har vi de som absolut inte är lämpliga att passa barn ÄVEN om de kallas Farmor eller Mormor.

• Flotten

Innie skrev 2010-06-01 23:22:45 följande:
      Och självklart finns det särskild barnmat på tal om "örk" längre upp i tråden. Jag vet inte hur det är med er, men jag åt varken vitlöksdoftande blåmusslor eller fänkålsgnocchi när jag var tre

Synd för det verkar gott! I vår familj så har barnen endast fått barnmat när de började äta fast föda, även då spetsade vi till det med kryddor, lök och annat gott. Vår ena son var drygt 2år när han den nyårsafton upplevde(enligt honom) en jätteförlust, han satt  och åt makaroner med korv och mamma o pappa fick äta "sött,tatis o gul sås med prickar" precis hans älsklingsrätt! Efter detta så har vi inte ens funderat på att servera barnmat på någon fest.

• Flotten

Du har helt rätt Starling Ann. Dock efter att ha läst en massa på detta forum så är det enkla inte alltid det lätta, OM man nu tackar nej så finns det genast någon som får för sig att man bojkottar bröllopet, absolut vill ha barnen med sig eller något annat galet. Hade jag tackat nej till en vigsel för att jag inte har en barnvakt så är det MITT problem(som min familj väljer att lösa på det sätt vi anser bäst), inte brudparets.

• Flotten

Rufsas skrev 2010-06-04 16:58:03 följande:
    För det första så bojkottar du ju faktiskt bröllopet. Sedan kan det bero på exempelvis att man inte kan få barnvakt etc. För det andra. Det är inte ditt problem. Det blir bådas problem när man med näbbar och klor försöker att leva genom sina barn och bli förbannad för att ungarna inte är medbjudna. Då är det faktiskt ett gemensamt problem. Det är så relationer går till och man är två personer i en relation. Inte en. Prioritering av en sak är ALLTID bortprioritering av en annan. Basta. OBS! För att undvika missförstånd är det föräldrar som prompt ska ha med sina barn eller så vägrar de komma, detta riktar sig till. Inte de som på riktigt har extremt svårt att hitta barnvakt.

Jag måste börja med att tacka BlackWingedAngel TACK för att du läser det som står skrivet.

Rufsas, JAG skulle aldrig drömma om att ta våra barn med på en fest de inte är bjudna till men jag hade inte tvekat en minut att ta med dem om de var bjudna. "Learning by doing" är ett ledord här hemma.
    Däremot så finns det en del personer som får för sig att man bojkottar! deras bröllop när man av familjeskäl inte kan komma till deras fest bara för att de bjudit lång tid i förväg, detta underlättar i vissa fall men inte alltid. Allt kan nämligen hända under tiden. JAG lämnade inte(mina barn är nämligen lite större nu) till någon inhyrd dagispersonal eller liknade, det var en prioritering som var självklar för oss och vi anser inte att vi missat något väsentligt under den tiden barnen var små.

Svar på tråden Bröllop & Barn