SÅ IRRITERAD! Varför fattar de inte??!!
Den bakomliggande orsaken är alltid svår att reda ut.
Du säger att din sambos bror inte accepterar detta? För mig kan det innebära två saker; Antingen att han inte har möjlighet att lämna bort sina barn eller så vill han inte. Att han inte vill kan också bero på en mängd mer eller mindre godtagbara ursäkter; Om det är så att han måste resa långt för att delta i bröllopsfesten och inte vill vara ifrån barnen så länge (de kanske är små) etc. Sedan vill jag bara poängtera att om han har tackat nej av ena eller andra anledningen och beslutat sig för att han inte kan åka dit utan sina barn så har han ju accepterat att ni har dessa krav och då han inte kan leva upp till dem så stannar han hemma.
Den som inte accepterar att ni sätter gränser som gör att han inte kan vara med är ju i så fall din blivande svärmor. Skrika och bete sig illa är naturligtvis aldrig ursäktbart så den delen ska ni naturligtvis inte godta. Men hon måste däremot få lov att tycka det är tråkigt att brodern inte får vara med denna dag (det är kanske så hon ser det i alla fall).
Min mamma hade garanterat inte tyckt om, om jag hade satt upp regler som gjorde det omöjligt för min syster att delta heller. Å andra sidan hade hon naturligtvis blivit lika missnöjd med min syster om hon hade tackat nej för att göra något annat, så alltihop beror naturligtvis på anledningarna bakom. Hon kanske upplever att det är lättare för er att låta barnen vara med än det är för brodern att lämna bort dem? (Det behöver ju inte för den skull vara sant, men det är oftast lättare att reda ut saker om man förstår hur alla tänker.)