Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

SÅ IRRITERAD! Varför fattar de inte??!!

Vaddå "står på er"? Hur hjälper det i det här läget?

För detta handlar ju alldeles uppenbart inte om barn eller inte egentligen. Det verkar ju likaväl kunna ha varit något annat som kunde utlöst samma reaktion "jaha, men då kommer inte jag" och så en mamam som utökar alltihop till en riktig konflikt.

Det här verkar ju iställer vara en fråga om hur relationerna egentligen ser ut på sambons sida familjen och att det pågår någon slags dragkamp där det inte väger särskilt jämnt.

Att man väljer olika premisser för sin bröllopsfest är ju ingenting konstigt och alla olika parametrar-från val av helg till plats, klädkoder, barn eller vad det nu kan vara kommer att spela sin roll i om de tilltänkta gäserna kan/vill tacka ja eller väljer att tacka nej. I fallet nej har man ingen rätt att kräva förklaringar eller sätta sig till doms över om skälen till nej var giltiga nog. Sina känslor har man ju dock och naturligtvis kan man bli besviken om någon uteblir som man hoppats skulle komma.

Men det här handlar ju om de allra närmsta anhöriga och tydligen inte alls om enkla ja eller nej-tack utan om maktkamp.
    Då är det ju istället frågan om hur man löser det och hur man vill ha relationerna på längre sikt. Bröllop är det bara en dag. Bror och son ska man vara alla andra dagar också. Då räcker inte riktigt "stå på er" och "det är deras förlust". Det kan ju bli värsta härdsmältan av sådant och hur mycket har man som brudpar vunnit då? Hur glad är man innerst inne om man bara säger "slipp då?"

• passionsblomman

Rufsas skrev 2010-04-23 15:34:24 följande:
    Tycker själv att det är ett väldigt destruktivt att "lösa" problemet. Be the bigger person och berätta: "det känns som att det egentligen handlar om något annat, kan du inte berätta hur du känner?" Förstår inte varför man måste ge igen med samma mynt? Då är man en lika god kålsupare själv.

Jag håller alldeles med dig Rufsas! Det är därför jag tycker det där "stå på er!" som jämt dyker upp inte verkar lösa något alls. Som att man bara kör ner klövarna i marken och stretar emot allt man kan...
    Drömscenariot måste väl ändå rimligtvis vara att de man bjudit faktiskt kommer, inte att de "lika gärna kan stanna hemma så slipper vi dem på vår dag" (en annan vanlig kommentar i de mer upprörda trådarna)

• passionsblomman

Rufsas skrev 2010-04-23 15:49:57 följande:
    Hurra! Då har vi hittat varandra! Tycker dock inte att det ska bli för mycket av att man ger med sig. Det bästa skulle väl kanske att inleda med VARFÖR man väljer att exempelvis ha ett barnfritt bröllop för de som undrar. Det kan ju finnas tusen anledningar mer än att "jag vill inte ha något spring" och jag tror att om fler föräldrar hade fått höra anledningarna (ex. alkohol, budget osv.) så hade förståelsen också varit större.
    Hihihi! Det hade du inte trott va? {#lang_emotions_tongue_out}{#lang_emotions_wink}

Men vänta nu...vad konstig min text verkar bli nu då? *prövar att posta*
  • passionsblomman

Varför i all världen blev min text ljusgrå helt plötsligt? Vad mysko...

Sörön, var det din makes bror som var aggressiv menar du?

• passionsblomman

Mrs Pingla, jag tycker det låter jättebra att ni tänkt prata mer ansikte mot ansikte. Jag tycker också att du-om du vågar och orkar få fram det, ska säga precis det du skrivit om här, att du känner dig osäker på om hon tycker du kommer och snor hennes son och att du vill att ni ska kunna ha en bra relation.
    Om du utgår ifrån vad du själv känner och undviker anklagande saker som "du gör minsann och säger då alltid" etc så har du förmodligen ett bttre utgångsläge att få henne att kanske både lyssna och förklara sig och förhoppningsvis komma dig till mötes. för som sagt, ni kska ju vara en del av samma familj framöver.

Varmt lycka till!

• passionsblomman

Sörön10 skrev 2010-04-23 17:17:18 följande:
    jepp! vilket han blir när folk inte gör som han vill...

Obehaglig egenskap! Skrämmas tsin vilja fram...{#lang_emotions_frown}

• passionsblomman

Nu vore det kanske bra att läsa lite mer än bara trådstarten, då det hunnit hända en del för TS. Jag rekommenderar inlägg 46 tillexempel.

Svar på tråden SÅ IRRITERAD! Varför fattar de inte??!!