knyttan skrev 2010-05-13 17:00:06 följande:
Först måste jag bara säga att jag blir uppriktigt ledsen när jag läser den här tråden, stackars dig Mrs Pingla, det verkar som du fått ett riktigt svärmonster på halsen, allt du gör verkar hon ju tycka är fel och allt som din BM gör som hon inte tycker om skyller hon på dig! Vet inte alls hur jag skulle reagera i din sits, riktigt knivigt läge. Sen vill jag bara säga ang. detta med att ta med barn: jag var själv näbb på min morbrors bröllop, jag var då nio och min syster var tre. Först var det såklart roligt, vi fick fina klänningar och skulle ha blombuketter och blommor i håret, jag minns att jag såg fram emot det. Men sen på själva dagen; fy sjutton vad det var tråkigt!!! Det jag minns är att jag tyckte det var superjobbigt att gå in först i kyrkan (hade inte tänkt på det så mycket innan, men med allt folk där så blev jag plötsligt blyg), att vi skulle sitta stilla så länge, längst fram i kyrkan, och klänningen var varm och kliade. Min lillasyster började mitt under akten (hon var som sagt tre år då) försöka dra klänningen över huvudet och jag försökte få henne att sluta, och jag skämdes nästan ihjäl. Sen skulle det tas foton på åttahundra ställen och vi fick stå ute och frysa och min lillasyster grät (minns inte varför min mamma inte var med just då, förmodligen för att jag ansågs som "stor nog" att ta hand om min syster och mamma skulle fixa ngt annat till festen). Själva festen minns jag nästan inte alls, bara att jag satt vid ett bord och väntade på att de skulle skära upp tårtan nångång så att det skulle hända något. Det var bara jag och min syster och några andra kusinbarn till min morbrors fru som jag aldrig träffat innan som var under 18 på festen, så det var verkligen inte skoj... Tycker att alla föräldrar verkligen bör fundera över varför man ska ha med sig sina barn på ett bröllop; är det för barnens skull, eller för sin egen, (att man vill visa upp de små telningarna?) För ett bröllop är väldigt sällan roligt för barn... Är det så att man inte kan få barnvakt mm. så får man väl bita i det sura äpplet o stanna hemma, hellre det än släpa med sig barnen på något som de säkerligen inte uppskattar... Sen, visst finns det bröllop o bröllop, kanske om det är massa familjer som har barn i ungefär samma ålder och de kan springa ut o leka, då är det kanske roligt för dem, men något sådant bröllop har jag aldrig bevistat iallafall.
Alltså det där är så olika. Jag kommer ihåg bröllop sen när jag var barn, jag tyckte det var jättekul!
Men, egentligen spelar det ju inte så stor roll vad barnen tycker. Ibland gör man roliga saker och ibland tråkiga. Ibland blir roliga saker tråkiga och tvärt om. Det tillhör livet och det måste man lära sig.
Väljer man barnfritt så leder det till att vissa inte kan komma, framför allt de som har alla barnvakter närvarande på bröllopet. Så är det och det tar väl alla som väljer barnfritt med i beräkningen.
Däremot måste man från båda sidor ta den besvikelsen på ett vuxet sätt och det har ju inte TS svär-familj gjort. Trist och tråkigt. Här har de ju dessutom reagerat av någon typ av princip som känns jättemärkligt. Principer hör inte hemma i nära relationer det kan aldrig bli bra.