• Lantlolla

SÅ IRRITERAD! Varför fattar de inte??!!

Skuggan skrev 2010-05-12 20:36:12 följande:
    Men. Vilket beteende! Vilket skuldbeläggande!Ska jag säga helt ärligt vad jag tycker ni borde göra. Blås av allihop, boka tid för vigsel i rådhuset där bara ni är med och åk på en skitfin resa för pengarna. (Fast, då blir ju alla andra lidande också och det är ju också galet)Å vilken trist situation.

Egentligen håller jag med Skuggan. Man kan gifta sig på en strand med sand mellan tårna, på ambassader, på skandinaviska kyrkor runt värden, tag kontakt med SKUT så vet de hur man gör. Förklara för de som står er nära- och som inte bidragit till konflikten. Låt bli att bli offer här, ni kan aldrig vinna en fajt på det här planet, ni är utsatta för emotionell utpressning, avblås och gör något som blir ERT bröllop.Tag med bästa vännen om det är viktigt men bryt detta nu!! Ni går under, det blir hårda ord sagda i affekt. Det viktiga är faktiskt ni två som ska gifta er, inte svågrar eller svärmödrar. Ni kanske inte får ert planerade bröllop men det kan faktiskt bli så mycket bättre så här!!

• Lantlolla

hjärtat74 skrev 2010-05-13 11:24:44 följande:
    men jag skulle vara skitsur om jag ej fickta med mina barn till deras morbros bröllop..så jag förstår faktistk dem.jag hade barnfritt men mina syskonbarn var med!

Ja men då måste du fundera på VARFÖR du skulle bli skitsur. Skulle ungarna få framtida men? Skulle brud och -gum få ett sämre bröllop? Skulle det månne vara du som led mest.....?

Ibland måste vi bete oss som vuxna, inse att vi är bjudna till bröllop, att de som bjuder har sista ordet, att de inte bjuder som de gör för att göra gästerna så illa som möjligt. Vi bjuds för att inbjudarna vill ha glädje och fest, trevnad och umänge och en delaktighet på sin bröllopsdag. Om de då inte vill ha barn med är det upp till dem. Att du blir skitsur säger faktiskt mer om dig ( kanske aningen omogen? ) än om dem.

Koppla av, finn dig i situationen.

• Lantlolla

För att citera dr Phil....this situation needs a hero....låt det bli du {#lang_emotions_wink}

Din snubbe har spänningshuvudvärk förmodligen. Vem skulle inte bli knasig i en sådan situation? Kanske han kan prata av sig med sin vän?

Hur ser er bakgrund ut? Är det olika kulturmönster som krockar? Hur gamla är ni?

Han kanske känner sig trängd mellan dig, barnfritt, sin mamma, sin bror, hur han själv vill ha det osv... Hur mycket har ni lyssnat till varandra? Är det du som planerar och han som säger OK? Du har ett ansvar att säga hur du vill ha det men han har också ett ansvar att säga hur han vill ha det. Om ni   inte kan lösa situationen, avboka, vänta, resonera, försök att tillsammans komma fram till vad NI bägge två vill. Böka inte mer just nu i konflikten, dra er tillbaks ur den, låt säga 14 dagar. Ge svärmor och bror tid. De kanske blir förskräckta då ingen talar om detta helt plötsligt. Försök hita någon annan att prata med så att ni orkar ha is i magen.

• Lantlolla

Om man blir bjuden på bröllop, låt säga, 2 månader i förväg och det går av stapeln där man bor....då hinner man väl "skola in" en barnnvakt eller.....

• Lantlolla

MrsPingla skrev 2010-05-13 14:30:55 följande:
    Lantlolla: jag och min sambo är nästan jämngamla; jag fyller 24 och han fyller snart 25. Vi är inte från olika kulturer; han har dock växt upp ute på landet och jag i staden, vilket ibland har lett till lite olika åsikter om vad som är avslappnande, men inget som lett till gräl.Vi har båda kommit med förslag över hur vi vill göra med de olika delarna av bröllopet, och sedan diskuterat kring hur vi ska göra. Kort sagt tycker jag inte att jag planerat detta ensam. Min sambos mamma fråga dock häromdagen vems förslag det här var från början, att inte ha med barn. Min sambo hävdade att vi kommit fram till det tillsammans (vilket vi hade) men hon tryckte på honom och tillslut var han tvungen att säga att det var mitt förslag från början (vilket det kanske var, jag minns inte). Han försäkrade dock sin mamma att det inte spelade någon roll vems förslag det var, eftersom vi beslutat allt gemensamt. Det hjälpte dock såklart inte, och min blivande svärmor spann givetvis vidare på detta; hade JAG haft syskonbarn så hade jag aldrig kommit med det förslaget, hade inte JAG sagt det hade vi aldrig varit i den här sittsen osv.. Så nu är ju det här mitt fel (minns inte om jag sagt detta tidigare...)Ja till historien hör ju att jag inte har några syskonbarn. Däremot har jag kusinbarn som står mig väldigt nära, samt ingifta barn (båda mina föräldrar har gift om sig, vilka båda nu fått två bonusbarn) och dessa är inte heller bjudna. Så jag tycker inte att jag är den "onda" här, jag har också fått berätta för min sida av familjen att deras barn ej kan komma, men det har bara mottagits positivt.Vi har kommit överens om att vi inte ska besöka min sambos familj på ett bra tag nu. Om min sambo vill hälsa på dem får det stå för honom, för jag kan inte bara inte träffa dem. Jag tror även vi ska lägga bröllopsplanerna på is, som du sa Lantlolla. Vi har bokat det mesta ändå, så vi behöver egentligen inte stressa.. om vi fortfarande ska gifta oss den 24 juli som vi tänkt osv.. det lär tiden utvisa.. ...men gud vad jag vill gifta mig med den mannen!

Den sista meningen var bäst!!

Jag tror att ni gör rätt i att ha is i magen, låta tiden gå och inte böka för mycket med de som är irriterade. Överlåt kontakterna till din sambo, hans familj är hans ansvar och din familj är ditt ansvar. Prata ihop er. Gör upp en gemensam strategi. Jobba på att stärka varandra. Jobba på att vara vuxna - vilket ni faktiskt är! - och att uppföra er med lite värdighet i kontken med släktingarna. Gå inte in i ordväxlingar, även om du får blodsmak i munnen och vill strypa, du vinner i längden om du är vänligt hövlig men bestämd.

Underbart datum för ett bröllop, mitt i högsommaren. Min fars födelsedag dessutom, alltid förknippad med fest och jordgubbar!

Till syvende och sist är det viktigaste i ett bröllop det två människor lovar varandra. Att älska och hjälpa varandra. Om man behåller focus på det är det lättare att uthärda resten {#lang_emotions_sunny}

• Lantlolla

Har ni en gymnasieskola i närheten? Har de ett Barn och fritidsprogram? Kan ni ta kontakt med årskurs tre kanske? De som går där kanske ska skola in era barn på dagis till hösten så då borde de, efter vederbörlig inskolning i familjen, kunna, mot ersättning givetvis, passa barn medan föräldrarna går på bröllop?

Jag har inte heller syskon, min mans syskon bor långt borta och var inte särskillt bekanta för våra barn. Jag beklagade mig för en god vän, anförde att jag kunde ju inte lämna bort barnen, hur kunde det bjudas på barnfritt osv.... Hon, en klok kvinna och mor till 4 gossar sa att man måste ge barnen lite ledigt från föräldrarna (!!!!!) och tipsade om denna lösning. Det fungerade utmärkt!

Ibland måste man vrida på sitt eget tänk för att se lösningar.

Svar på tråden SÅ IRRITERAD! Varför fattar de inte??!!