Lappis, vi gjorde ruccolafylld fläskfile med rotfruktsgratäng, gratängen tar ju lite tid att fixa, dels för att det är en del som ska skals och skivas och sen ska den ju stå i ugnen ett tag men fläskfilen och såsen går snabbt att göra.
Jag brukar skippa koriander i såsen för det gillar inte jag och det går alldeles utmärkt utan.
Här är receptet iaf:
Ruccolaspäckad pepparfile med rotfruktsgratäng
4 pers
600 g fläskfile
1 kruka ruccola ca 40 g
60 g philadelphiaost
salt
3 msk hel vitpeppar
rapsolja
smör
Gratäng
400 g mjölig potatis
200 g rotselleri
200 g jordärtskockor
2 dl riven västerbottenost
1 tsk salt
svartpeppar
2-3 vitlök pressad
2 dl vispgrädde
Grön sås
blad från en kruka basilika
2 msk färsk koriander
1 äggula
1 pressad vitlöksklyfta
1 msk dijonsenap
1 dl majsolja
Börja med gratängen, sätt ugnen på 200 grader (180 i varmluft), skala rotselleri, jordärtskockor, potatis & skär i tunna skivor. Lägg i en skål och blanda med ost, salt, peppar & vitlök. Häll i smorda små formar och häll över grädden. Grädda mitt i ugnen ca 50-60 min.
Klipp av det mesta av ruccolastjälkarna och strimla bladen. Blanda med philadelpiha och salta. Stick hål i köttet med en kniv eller brynstål & lägg ostmassan i en sprits och fyll hålet i köttet. Krossa vitpeppar i mortel. Salta och rulla köttet i pepparn, bryn köttet i olja och smör. Efterstek mitt i ugnen 175 (i varmluft 160) cirka 20 min till 68 grader i innertemp. Du kan eftersteka gratängen om du sänker värmen.
Mixa basilikablad, korianderblad, äggula, senap och vitlök. Späd med oljan lite i taget till en krämig sås.