• Oms

Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen

Telis - hoppas du inte tog illa vid dig, men nu minns jag inte inlägget men har för mig att jag tolkade det som att du inte visste vad du skulle göra, att du inte orkade längre och det var därför som jag började ge råd, det har iallafalla jag önskat att någon gjort i min situation så jag baserade det på mig själv medan du tänkte helt annorlunda.  jag är själv inte ngn som beklagar mig utan att vilja ha hjälp eller tips, tar alltid tacksamt emot folks åsikter och då kan det lätt bli så att jag tror att andra är likadana, sorry!

• Oms

hej på er!

tyvärr inga nyheter att delge er då man tydligen INTE säljer gravtester i butikssortimenten här på ön - jag var på 4 butiker i denna sjuka värme! apoteken är stängda på söndagar och den mack som låg nämast oss har sommarstängt i väntan på sina nya ägare annars vet jag att just macker har oftast såväl gravtest som dagen efter piller då man ville att det skulle vara enkelt att köpa det även för män

så jag får vänta tills imorn och ta mig till apoteket här på ön, det ska ju vara galet varmt imorn med så det blir nog lagom m dem promenaden. hoppas att jag får göra den själv bara, min stora tjej är tillbaka hemma och rastlös som få - inga kompisar hemma i stan för stunden - var enda unge är på sitt landställe som är typ en egen eller en del av en ö alt att e är på 2-veckors språkresa i england el så... hur fan har folk råd med allt????

sitter mest o tänker på att om jag inte är gravid - vad är det så som är fel... jag menar man hoppas inte över en mens bara sådär när man alltid kunnat klocka den. och spiralen då. det vanligaste är ju att man får en perforation vid insättandet men att efter 2 år helt plötsligt försvinner känns ju super mysko! jag vet att jag förra alt förr förra månaden fastnade med lite av en tampong i trådarna ( lätt hänt om tampongen är förr torr när man tar ut den) så då fanns de där men sen har jag ju inte tänkt på det...

skadad som jag är sitter jag o tänker på om jag handlagt ngt sånt här fall i jobbet, ja några liknande där man för sent diagnostiserar ett utomkveds, graviditet, cystor etc men inte att en sprial plötsligt försvinner. om den har vandrat upp måste man operera bort den. så är det. är man gravid med spiral kan den skada såväl livmoder som foster i värsta fall samt att en ökar missfallsrisken nämnvärt. att ta bort spiralen under grav är också stor mf risk....

jaja, ni ser, jag går igång på statistik och jobb info, hade jag jobbat hade jag kilat förbi några av våra docenter i gynekologi el i obstetrik. fast de har ju också semester nu kom jag på...

så. jag får återkomma i morn m besked. en sak är säker. oavsett en ev grav så ska inte en spiral försvinna sådär!

nu är det fotboll - heja holland!

• Oms

tack för er omtanke förresten!

BS - vad skönt m Iris det är ofta som du säger att har de väl gjort det en gång så fungerar det sen. vare sig Mathilda eller m Oumie har jag haft problem. O blev blöjfri på 2 veckor mitt i vinter - helt sjukt men hon var torr på natten först! Mathilda har tagit mkt längre tid på sig och totalvägrat potta, på dagis har de ju små toaletterså potta tyckte hon var konstigt. här har vi kört toalett från första början och m en pall så att hon kommer upp ordentligt. ingen toasits för barn då en god vän sa till mig att det kan försvåra - hur gör man om man måste gå på en offentlig toalett som inte har en toasits för barn då? good point tänkte jag och lärde M att hon måste hålla i sig. från dag ett har hon både kissat i bajsat i toaletten - säger förnöjt stooooor bajs när hon bajsat, haha. men på natten kissar hon ff mkt så då får hon ha blöja ett tag till.

• Oms

Nennelainen - vilken härlig gepard ni har där hemma! underbar lite sak den där nancy, visst var det väl en Abbe, samma som Sweet har va? el valde ni en somali? de ska ju vara sjukt smarta de katterna!

jag vill också ha katt!!! men men, jag får välja mellan min make och en katt så nja, så viktigt blev det ju inte då plötsligt

• Oms

sådär , nu har jag o minstingen varit iväg och handlat gravtest på historiens varmaste och kletigaste dag! förstår ni, var 30 grader i skuggan kl 09.00!! helt galet

iaf - jag är INTE gravid enl testet så jag är jättenöjd änsålänge. nu är det bara till att boka en tid och få till ett ultraljud och se hur spiralen sitter. i värsta fall har jag ett tidit uromkveds och det visar inte alltid + på stickan då. oavsett så har jag ingen tant så här måste det kollas upp!

Nu vill jag recept på den där rabarberkakan/tårtan/pajen eller vd det nu var som tydligen alla bakar här i tråden tänk att man kan bli så glad över ett minus

det är inte det att jag absolut inte vill ha ett barn judt nu även om förutsättningarna inte är de bästa, nej i det här fallet är jag mer rädd för skador på mig eller foster av spiralen samt den stora risken för missfall om spiralen ligger kvar under grav. Det är det jag inte vill vara med om.

nu ska jag ringa min gyn, men med min tur har de säkert semester de med...

• Oms

på onsdag morgon kl 8 fick jag tid hos min gynekolog - hon är superbra så det känns tryggt att hon var i tjänst

• Oms

Men Nenne -. bara 30dgr kvar?? det är ju jättesnart ju! Mathilda föddes ju mellan 3 o 4 veckor före utsatt tid pga kejsarsnittet, de är ju liksom klara då, bara tillväxt delen kvar

• Oms

snaily - det är just från RUL som man brukar få köpa bilder, man kan hos vissa även få de på dvd osv.

• Oms

Men det är ju så sjuuuukt varmt! vad ska man göra när det är så här varmt? lilltjejen fullkomligt hatar solen ( oc det gör den stora med - har alltid hållt sigi skuggan och klagat när det är över 20 grader typ) vi kan inte vara ute o leka och vara inne hela dagaran är inte heller optimalt. de senaste 3 dagarna har vi gått ut runt 8-9 på morgonen o sen mellan 17-19 har vi varit i lekparken eller på mfotbollsplanen och sparkat boll.

september - jamen precis, sommaren-94 var likadan. jag minns den som igår då det va första sommaren med stra dotterns pappa och vi var utomhus hela dagarna i värmen.

du har också spiral där trådarna försvunnit då o då sa du? hmm, de kanske kan göra det av sig själva? jag vet ju att spiralen med tiden kommer lite längre upp men då min gynekolog lämnade trådarna långa av den anledningen känns det lite konstigt att de bara försvunnit.

jaja, jag får besked imorgon bitti kl 8, underbart att man får en så snabb tid till ordinarie gynekolog, hon är ju privatpraktiserande och det var bara av en slump som jag stötte på henne en gång och då man gått en gång är man helt plötsligt patient och så rullar det på - tyvärr har hon nog bara ngt år kvar tills pension och sen vet jag itne vad jag gör...

Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen