Inlägg från: Katarina Michael |Visa alla inlägg
  • Katarina Michael

Svartsjuka över barn sedan tidigare?

Jag är skillsmässobarn men jag kan ändå förstå svartsjukan folk känner.

De har onget med barn att göra eller den fd, utan de handlar om vardaliga ting så som "nej jag har redan testa ha katt och de var inget för mig" och då tänker jag, ja du testade ha katt med henne men inte med mig.

De kan givetvis även var andra saker med, vilket inte alltid är lätt att hantera.

Att säga om man ska älskar sin mans barn som sina egna är för mig att ta i, de beror på många omständigheter, hur man växt upp osv.

Menar som jag var 7 år och bott hos pappa var annan helg, för mig så har och kommer aldrig mina styvföräldrar kunna bli så när som mina föräldrar. Jag älskar inte dem på samma sätt och jag begär inte att dem ska vara mina föräldrar heller eller älskar mig lika mycket. Vad jag begärde närimot var att de skulle var rättvisa mot mig och deras egna, speciellt när jag var där. (man behöver inte ge grejer till sitt egna barn när den andra är där och ibland kanske man kan ge oss båda saker osv).

Min syster däremot har vuxit upp sen hon va liten med min pappa och även om hon har en biologisk pappa så ärr ändå min pappa hennes pappa också efter skillsmässan.

Tror de är lättare att ta knuta band om man vuxit upp med varandra och om man inte haft kontakt med den andra biolgiska föräldrern.

• Katarina Michael
    Kattpoet skrev 2010-05-07 20:07:09 följande:
    Nej, jag tänker inte vara snäll och rar.    Ja det är mänskligt att känna så här, ja det är det  MEN  svartsjuka har aldrig lett till något gott! Svartsjuka förstör, skapar bariärrer och problem och har alltid gjort det.   Så det bästa är att finna ett sätt att ta hand om sin svartsjuka, bearbeta den och gå vidare.
    Är väl ändå ingen som sagt att de är något bra?

Bara sagt att de är MÄNSKLIGT att känna så och att de är många som känner så....

Se de på andra hållet oxå skillsmässorbarn kan oxå känna svartsjuka mot sin mammas eller pappas nya och då måste dem med bearbeta de...

Allt är en process som ibland måste få ta tid, man måste få känna att de är inte onormalt att känna som man gör, för första steget är ändå att acceptera att man känner som man gör och sen därefter ta tag i de och göra något åt de hela.

När jag ändå är inne här där de finns många som ska gifta sig med killar/tjejer som har barn sen tidigare, så undrar jag hur ni hade reaerat om deras barn vill under sitt bröllop ha mamma och pappa sittande längst fram i kyrkan brevid varandra som är enligt tradtionen samt ha dem sittan framme vi honörsbordet utan er? Självklart får ni sitta i närheten.

Anledningen til att jag frågar är att jag själv och mina syskon ALLTID tagit hänsyn till att våra föräldrar är skilda och ha ny familj, vi har alltid haft två jular, två kalas (även vid vuxen ålder) allt för att dem ska slippa träffas, men jag vil inte ha två bröllop som ni säkert förstår och jag vill gärna följa traditionen och har mina föräldrar vid hönörsbordet (men de finns inte plats för deras respektive) lika så vid cermonin, de finns bara 3 platser på varje sida då vi ska gifta oss i tält och för mi känns de fel att bara den ena styvföräldern får sitta med mina föräldrar, så då tycker jag ingen av dem ska sitta där. Däremot tänkte jag låta dem sitta precis raden bakom. Ang festen kommer vi även den har även detta i tält och honörsordet går därför inte tt göra större än 6 personer. men tänkte att styvföräldrarna skulle få sitta närmast hönörsbordet så de ändå kan pratar med varandra (dessutom så sitter ju inte mina föräldar brevid varandra under middag).

Men när jag frågade pappa om de var okej av artighet så blev han förbannad och menade att jag måste accepter att han har en ny (dem har varit tillsammans i 18 år) medan jag menar på att hon måste acceptera att han är min pappa och min mamma är min mamma och att jag vill ha dem tillsammans unde cermonin och duka enligt tradtionen. Jag tyckte jag har alltid tagit hänsyn kan inte dem svälja stoltheten (för jag uppplever att det är de är) en dag för min skull, de är 20 min de behöver sitta tillsammans och de skulle betyda otroligt mycket för mig. Min farmor förstod mig och lovade att prata med honom men även hon har jag blivit ovän med pga andra omständigheter så hon kommer inte komma på bröllop, hon acceptera inte min sambo och betet sig riktigt illa så jag vill inte heller har henne där men ändå valt bjuda in henne för att inte sjunka til hennes nivå.

Mammas nya och mamma bryr sig inte utan acceptera att jag vill ha de som jag vill, mammas nya som har en son sen tidigare förhållande sa att han skulle självklart stå ut att sitta brevid sitt ex om de betyde mycket för sonen, och då hade han skitit i vad mamma hade tyckte om de.

Så frågan är begär jag för mycket att få ha mamma och pappa på första raden ihop (vem ska jag annars välja som ska sitta på första raden, mamma eller pappa, vem jag än väljer så kommer jag känna att jag valde den andra framför den andra) och att pappa och hans fru inte får sitta ihop eller mitt i motvarandra utan enbart i närheten av varandra?

• Katarina Michael
    Kattpoet skrev 2010-05-08 11:36:51 följande:
    Jag tycker du ska bryta tradtionen i detta fall, tradtionen var skapad när folk inte skilde sig, så den funkar inte idag. Du kanske också ska prata med pappa varför han känner att du  under 18 års tid inte accepterat din styvmamma, det är ju inte bara något som man vräker ur  sig.   Nåja,  jag skulle sätta dem så här.....  pappa, pappasfru,  mammas karl, mamma  och då har ni en buffert mellan mamma och pappa.
    Enligt alla tradtioner så ska man inte ta hänsyn till skilda föräldrars respektive vid bröllop...Kolla man på hur man ska sitta på alla bröllopssiter så säger dem skilda föräldrar eller inte så ska man sitta på ett sätt.

Du glömmer dessutom att min sambo oxå har föräldrar ska vi skita i dem tycker du?

Jag respeketer absolut min pappas fru, men hon är fortfarande svartsjuk efter 18 års förhållande att min mamma inte ens fick ringa och berätta för min pappa att jag låg inlagd akut på sjukhuset. Mamma och pappa kan inte vitsas i samma rum om min pappas fru är med, utan frun är de inga problem, är inte bara vi utan hela min pappas släkt som säger att min styvmor är svartsjuk still, och vi barn har accepterat och respekterat min styvmor till den grad att vi ALLTID haft två fester utom just nu på bröllopet....
    1 gång på 18 år hon behöver respektera mig och ta hänsyn till mig...

• Katarina Michael
    Aleta skrev 2010-05-08 14:22:27 följande:
    Katarina Michael:Jättetråkigt att din pappa reagerade så där. Han ska ju inte sitta bredvid din mamma utan mellan dig och din blivandes mamma. Din mamma sitter ju två personer bort från honom, nämligen mellan din blivande och hans pappa. De behöver alltså inte alls prata med varandra. Om du tycker om både din mamma och din pappa så tycker jag att du ska placera dem så. Det är ju jättebra att du placerar nya respektive i närheten istället för längst bort, det visar att de hör hemma i familjen de med. Mitt råd till alla är att det är bäst att inte fråga en massa utan bara köra på. Det är mycket lättare att få saker att fungera då. Enligt etiketten så går blodsband för vid bröllopsplacering om det finns nya respektive, det är ju faktiskt de som är dina föräldrar från början. Enda anledningen att ändra på det är om man inte alls har någon relation med någon av de biologiska föräldrarna, då kan det vara läge att låta en annan person ta den platsen. Lyckat till och hoppas att det löser sig!
    Jag vill respektera dem men samtidigt så känner jag att jag vill inte offra alla traditioner pga min styvmor, jag tycker vår dag ska handla om hur vi vil ha de och tycker alla andra får respektera vår vilja just denna dag. Jag har alltid tagit hänsyn till henne och jag vill absolut inte hon ska känna sig ensam och få sitta längst bort, men hon är inte en föräldrer till mig och därför kan hon inte sitta med dem heller...

Men som du säger jag ska nog sluta fråga och så får de helt enkelt bita ihop.

Fundera på att låta folk sätta sig hur de vill på vigslen, typ bara skriva "brudens föräldrar" och "brudgummen föräldrar" på första raden så får pappa o hans fru själv bestämma om de vill dela upp sig eller om de väljer att sätta sig längre bak, men då har jag ändå gett pappa chansen att sitta längst fram....

• Katarina Michael
    Kattpoet skrev 2010-05-08 19:41:47 följande:
    Men du då är ju din  styvmor som tjejen som skrev inlägget här, svartsjuk på sitt styvbarn och du har då själv sett hur bra det har gått.   Alla problem har en lösningen ibland får man ta dem lite alternativt  kreativt och nej du ska inte skita i dina svärföäldrar, det sa jag aldrig, det var du som sa det.
    Du vänder på sakerting så de blir helt fel ju, min styvmor ät inte svartsjuk på mig utan på min mamma ju, STOR skillnad!!!!

Jo du skrev följande "Nåja,  jag skulle sätta dem så här.....  pappa, pappasfru,  mammas karl, mamma  och då har ni en buffert mellan mamma och pappa."

Eftersom jag bara har 6 platser i honörsbordet vilket jag oxå skrev så innebär de att jag ska utesluta mina svärföräldrar enligt vad du skrev. Vilket jag absolut inte ser som ett alternativ. Så jo de var du som skrev de inte jag....

Svar på tråden Svartsjuka över barn sedan tidigare?