Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?

Jag har aldrig lånat något för att köpa hus eller bil. Jag har studieskulder, men annars har jag inga skulder alls. Jag kan heller ingenting om hur sådant fungerar.

Mion sambo äger ett hus, dit jag nu flyttat. När vi gifter oss vill han antingen att jag köper in mig i huset eller att vi skriver äktenskapsförord om att huset är hans. I det senare fallet kommer jag att betala någon slags hyra till honom. Om jag väljer att köpa in mig tar mig sambo hem en besikningsman för att kolla husets värde (som ökat sedan han köpte det) och så betalar jag hälften. Jag berättade detta för min mamma som blev lite bestört. Hon kan inte heller något om ekonomi och tyckte att det blir skumt om jag ska låna 1 miljon för att köpa in mig. Hon tycker att det rätta är att jag tar över hälften av de skulder min sambo har i huset.

Jag har ingen aning om hur det brukar gå till. Känner mig jättekorkad. Jag vill inte bli lurad samtidigt som jag inte vill att min sambo ska känna sig lurad.

Ni som vet. Hur funkar det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-03 08:46
    Med "hyra" menar jag att jag betalar min del av kostnaden för maten, det brukar vara min BM som handlar. Han har inte sagt något om att jag ska betala min del av boendekostnaden.
  • Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?
  • Sebastiána

Hyra blir väl som vi har det nu, dvs jag betalar en summa varje månad som ska täcka mat och så.

• Sebastiána

Huset är ju värt mer nu än när min BM köpte det så min del av skulderna kommer att bli högre än hans (jag är dålig på matte också dessvärre, kanske blir det inte så?).

Jo, det är klart att vi ska gå till en jurist, men jag vill ändå veta. Alternativet är ju att vi skriver äktenskapsförord.

Allra helst hade jag velat att vi köpte ett nytt hus tillsammans så att jag inte "bor hos honom". Jag hoppas kunna locka min BM söderut om några år - helst Skåne. Hans barn måste sluta gymnasiet först bara. Det känns fel att investera i ett hus på en ort där jag inte vill bo, å andra sidan ska vi ju gifta oss och då känns det konstigt att inte äga huset tillsammans.

• Sebastiána

Det hade varit lite enklare om han inte haft barn innan antar jag...

Pyrro: det är väl det både jag och min mor undrar lite över. Låt säga att han lånade 1 minjon när det begav sig och han köpte huset och det nu är värt två miljoner. Då ska jag alltså låna en miljon och ge honom det = han blir skuldfri... eller?

Han har ju investerat en del i huset under åren. Han har inte tapetserat eller så, så mycket pengar som möjligt har gått till barnen, men han har köpt ny kyl och frys när de gick sönder och byggt om lite i huset så att barnen skulle få större rum och så.

• Sebastiána

Delad ekonomi kommer vi att ha eftersom han har två tonårssöner sedan tidigare förhållande som bor hos oss. Jag är inte så intresserad av att köpa dyr hockeyutrustning, mopeder osv till dem (det är min BM och hans ex som bestämmer vilka saker de ska ha och då tycker jag att dessa ska betala också).

• Sebastiána

Just siffrorna en miljon och två miljoner var bara som jag hittade på för att kunna exemplifiera. Jag vet i dagsläget inte hur mycket huset kostade när han köpte det eller hur mycket det är värt nu, men jag VET att det har ökat i värde.

• Sebastiána

Tack för alla svar förresten.

• Sebastiána

Givetvis betalar jag inte bara mat utan el, telefon osv. Varför ska jag betala hela vår gemensamma matkostnad? Vi delar på maten osv det är väl inte konstigt.

Hittills har jag haft kvar min hyreslägenhet med alla kostnader det inneburit. Detta för att jag inte haft ett fast jobb i den ort vi nu bor i (jag har varit tjänstledig från mitt jobb i Skåne). Nu har jag fått fast jobb i Norrland dock.

Om huset säljs får min BM alla pengar - eftersom det är han som äger huset.

Det är rimligt att jag betalar boendekostnader som inte har med hans amorteringar att göra (el, försäkringar osv). Om jag betalar hela boendekostnaden, alltså även räntor och amorteringar på huset, kommer jag att betala av en del av hans skulder samtidigt som jag inte får några pengar vid en eventuell försäljning.

• Sebastiána
    Kanelen skrev 2010-05-03 12:34:14 följande:
      Så du betalar hälften av övriga kostnader och han betalar hälften av dessa kostnader plus hela boendekostnaden?
    Som jag förstår det får han tillbaka detta vid en eventuell försäljning. Blir det inte konstigt om jag är med och betalar av hans skulder - om jag inte äger huset alltså?

Jag kan INGENTING om sånt här som ni märker. Har bott i hyresrätt hela livet.

• Sebastiána
    Kanelen skrev 2010-05-03 12:39:18 följande:
    Men om han "gud förbjude" dör så ärver du huset antar jag? Fast det löser klart med äktenskapsförord då. Då blir du å andra sidan bostadslös i en sån situation. Jag hade nog velat äga huset jag bor i.
    Nej då ärver hans söner huset såklart!
Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?