Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?

...och jag blir bostadslös.

• Sebastiána

Jag blir iofs bostadslös även om jag köper in mig om min man skulle avlida eftersom jag måste lösa ut barnen. Jag sitter inte i "skyddat bo" eftersom det inte är mina biologiska barn.

• Sebastiána

Nu hoppas jag givetvis att vi inte kommer att skilja oss! Men det skadar inte att kolla upp sådana här saker redan nu. Dör gör vi ju någon gång. Jag hoppas att det dröjer länge tills dess, men det kan man ju inte heller veta.

Bra att ha alla papper och beslut i ordning.

• Sebastiána

Min BM har en bil som jag ALDRIG använder eftersom jag inte kan köra. Jag åker buss till jobbet osv.

Min BM har fått mina nya möbler (som jag köpte för två år sedan typ) och har slängt sina som var 15-20 år gamla. Han har som sagt lagt de mesta pengarna på barnen och inte prioriterat möbler, tapetering osv. Han kan ju ta dessa möbler som betalning för mitt "slitage".

• Sebastiána

Bilen skrivs väl också in i ett äktenskapsförord. Jag har ingen praktiskt nytta av den.

• Sebastiána

Ju mer jag tänker på det desto smidigare verkar det vara att jag köper in mig. Men vad ska jag betala då? Hälften av värdeökningen av huset plus att jag tar över hälften av lånen? Alltså OM huset är värderas till 1,8 miljoner och det finns lån på 1 miljon betalar jag 0,4 miljoner plus att jag tar över hälften av skulderna (dvs 0,5 mille).

?

• Sebastiána

Eller ska jag bara ta över hälften av min BM:s nuvarande skulder?

• Sebastiána
    Bride in leather skrev 2010-05-03 14:16:19 följande:
    Såhär gör vi.   Jag betalar nada på huset,det är hans hus.Vi ska ha förord.Jag betalar på de befintliga räkningarna,vatten,el and so on..   Aldrig i livet att jag betalat en krona på ett hus som inte är mitt.
    Detta var ett av mina alternativ! Som du säger, varför betala på ett hus som man inte äger och inte får ut en krona av om det säljs?
  • Sebastiána
    Rufsas skrev 2010-05-03 14:54:03 följande:
    Vill bara tillägga en sak. Detta kan omöjligt vara första gången i världshistorien som ett par ska gifta sig och den ena äger ett hus osv. Jag menar, banken måste veta vilka alternativ som finns. Kolla med dem och gå gärna till en andra bank för en second opinion. Ska dricka vin med min bästa kompis på onsdag. Hon är bolånerådgivare. Om du vill kan jag dubbelkolla med henne också?
    Jo det är klart. Det är säkert en rutinsak för banktjänstemän! Kolla gärna om du vill!
  • Sebastiána
    living the dream skrev 2010-05-03 15:21:05 följande:
    Men om du ska betala hälften av de befintliga lånen, plus hälften av värdeökningen så innebär det ju att du betalar en större del av huset än vad han gör. Får du då också en större del av förtjänsten vid en eventuell försäljning?Att få milimeterrättvisa går helt enkelt inte. Det är alltid variabler hit och dit. Vill man ha det smidigt och så "rätt" som möjligt skulle jag nog välja antingen att du bara betalar gemensamma räkningar. Han står för boendet och får också vinsten vid en försäljning. Eller att ni helt enkelt letar efter ett nytt, gemensamt hus. Det sistnämnda skulle jag nog orda för då ni får en ny start tillsammans.
    Vill gärna skaffa ett nytt gemensamt hus, men det vill inte min BM. Och det är klart. Om vi nu flyttar ner till Skåne om, låt säga 5 år, så blir det ju lite mastigt att köpa ett hus till däremellan.

Jag är inte ute efter millimeterrättvisa, men jag vill inte att skillnaden på vad vi betalar blir alltför stor.

Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?