• henricsofie

Bra solresa, för oss och plånboken?

Jag och min man gifte oss i augusti förra året, men åkte inte på någon bröllopsresa då eftersom ekonomin inte riktigt tillät. Vi planerade istället att åka i år i augusti, kring vår första bröllopsdag. Dock har vi fortfarande inte någon jättebudget, men åker gärna på solsemester i någon vecka. Det behöver inte vara något jätteextra, vanlig charterresa går bra, men självklart vill vi ju att det ska vara bra ändå. Vi är båda 21 år och har inte rest så mycket och har därför ingen aning om vart vi ska...

Har ni några tips? Var har ni varit? Några erfarenheter av ställen, bra eller dåligt? Vad är bäst i augusti?

Det är ju så mycket lättare om man har hört lite från folk som verkligen har varit där. Skulle bli jätteglad för tips! Och som sagt, inga jättesummor...

• Svar på tråden Bra solresa, för oss och plånboken?
  • Bellson

Åk aldrig till Tunisien. Det var det värsta ja har varit med om! Åkte dit md en tjejkompis och blev så trakasserade av de tunisiska männen att jag till slut började gråta. När vi skulle gå ut och festa en kväll fick vi ta med oss hotellets vakter som "body guards". Det var fruktansvärt!!

Jag skulle definitvt rekomendera att åka till Kroatien. Det är fantastiskt vackert och underbart god mat! Köp en flygbiljett till Split. Åk runt mellan öarna Hvar, Bol, Hvis. Boka boende på plats. Det är super enkelt och billigt! Det är väldigt hög standard där också!

Lycka till!

• Lillatussi20

Vi kommer att åka till Grand Canaria på bröllopsresa.

Nästan längts söder ut på Grand Canaria finns ett ställe som heter arguineguin. Det är en mysig liten fiskeby mittemellan puerto rico och playa del ingles.
    Där finns det flera hotell men det är antingen ving resort eller greenbeach som är höjdarna. Åker man som vi gör nu i aug så kommer man undan med 10000-12000 för två personer 1 vecka (ungerfär samma hela sommaren, blir något dyrare till hösten och ganska dyrt till vintern)

Båda dom hotellen ligger i närheten av amfi som är ett andelskomplex med en importerad vit strand.

Jag har varit på Grand Canaria flera gånger och nästan alltid där och det är ett otroligt mysigt och behagligt ställe men trevliga restauranger och nära till lite större shoppingcenter med nattklubbar och restauranger (ca 2 mil = 50-80 kr med taxi)

Hoppas att detta var till någon hjälp för er.

• nikkan68

kan rekomendera agadir i marocco jätte fin och lång strand god fisk som lagas direkt från havet och besöka marknader samt besöka marakesh

• Jessica och Daniel

Lillatussi20 skrev 2010-06-15 16:25:04 följande:
    Vi kommer att åka till Grand Canaria på bröllopsresa.Nästan längts söder ut på Grand Canaria finns ett ställe som heter arguineguin. Det är en mysig liten fiskeby mittemellan puerto rico och playa del ingles.Där finns det flera hotell men det är antingen ving resort eller greenbeach som är höjdarna. Åker man som vi gör nu i aug så kommer man undan med 10000-12000 för två personer 1 vecka (ungerfär samma hela sommaren, blir något dyrare till hösten och ganska dyrt till vintern)Båda dom hotellen ligger i närheten av amfi som är ett andelskomplex med en importerad vit strand.Jag har varit på Grand Canaria flera gånger och nästan alltid där och det är ett otroligt mysigt och behagligt ställe men trevliga restauranger och nära till lite större shoppingcenter med nattklubbar och restauranger (ca 2 mil = 50-80 kr med taxi)Hoppas att detta var till någon hjälp för er.

Om du har varit på ön flera gånger så bör du veta att det heter Gran Canaria och andelskomlexet heter Anfi.... Jag är nämligen uppvuxen där och blev så nitisk över att du stavade så jag va tvungen att säga det! Förlåt... Hoppas ni får en underbar resa...
    Ett tips på vägen är ju att åka till Green Beach om ni ska på bröllopsresa då sunwing i arguineguin är ett familjehotell med massor av barn...

• Fågelfröken

Jag rekommenderar Mallorca och Menorca... två ljuvliga öar med mycket att uppleva samtidigt som det finns sol och bad. 

På Mallorca finns det trevlig shopping inne i Palma och uteliv finns väl på de flesta semesterorterna om man vill det. Det finns ju många fina mindre orter att bo på om man vill vara lite mer avlägset.

Menorca har jag bara varit en dag på men det ljuvligt turkosa vattnet som finns där har jag inte sett någon annanstans!

• Lyckomia

Jag har varit i Agadir i Marocko och det var samma där som för Bellson i Tunisien, fruktansvärt att komma som blond skandinavisk tjej.

Jag har även varit i Pula i Kroatien. Otroligt fint på alla sätt, vi hyrde bil och åkte runt i Istrien som området heter. Det enda negativa som också gör att jag aldrig kommer åka tillbaka var maten. Oerhört besviken! Smaklös och dyr. Det enda som smakade bra var deras pizzor som var precis som äkta italienska pizzor. Men pizza kan man ju inte leva på...

Jag skulle rekommendera någon av de mindre Grekiska öarna som det inte är så mycket turister på. Då kan ni även hyra vespor och åka runt och hitta egna stränder.

Lycka till med valet av bröllopsresa!

• xericax

Beror på vad du menar med att ni inte rest så mycket. Jag har inte rest så mycket, har bara varit på 2 solsemestrar (båda var charter) Första gången var med en vän 2003 till Gran Canaria (playa del ingles), blev inte så förtjust. Jag hade hoppas på bad i havet men vågorna var stora och jag gillade inte undervattensströmmarna som drog en utåt, så det blev mest bad i poolen, och shopping.

Andra resan var i början av juni 2009 till Rhodos (staden Rhodos på Rhodos ön) med min m2b (det var hans först resa utanför norden). Vi tyckte båda jättemycket om det. Vi är inga partymänniskor, men det finns mycket att göra där ändå. Och fast man inte är ensam turist där så går det ändå lätt att komma ifrån alla andra, och gå och ströva på tu man hand. Havet var underbart och maten var god, vi kommer definitivt att fara dit på nytt. Så om ni inte är så vana så skulle jag rekomendera Rhodos.

Själva funderar vi på bröllopsresa i november till Phuket.

• henricsofie

Tack alla så jättemycket för tipsen! Det har varit världigt intressant att ta del av :) Nu har vi bestämt oss och bokat och det blir Kroatien i en vecka. Hoppas det blir bra! :)

Svar på tråden Bra solresa, för oss och plånboken?