• henricsofie

Bra solresa, för oss och plånboken?

Jag och min man gifte oss i augusti förra året, men åkte inte på någon bröllopsresa då eftersom ekonomin inte riktigt tillät. Vi planerade istället att åka i år i augusti, kring vår första bröllopsdag. Dock har vi fortfarande inte någon jättebudget, men åker gärna på solsemester i någon vecka. Det behöver inte vara något jätteextra, vanlig charterresa går bra, men självklart vill vi ju att det ska vara bra ändå. Vi är båda 21 år och har inte rest så mycket och har därför ingen aning om vart vi ska...

Har ni några tips? Var har ni varit? Några erfarenheter av ställen, bra eller dåligt? Vad är bäst i augusti?

Det är ju så mycket lättare om man har hört lite från folk som verkligen har varit där. Skulle bli jätteglad för tips! Och som sagt, inga jättesummor...

• Svar på tråden Bra solresa, för oss och plånboken?
  • Det stora Blå

Om man är 21 år så kan väl kanske ett partyställe locka även under en bröllopsresa.
    Partyställen t.ex:
    - Alanya i Turkiet
    - Ön Kos i Grekland
    - Hersonissos på Kreta i Grekland
    - Magaluf på Mallorca.
    - Laganas på ön Zakinthos i Grekland
    - Ayia Napa på Cypern

• henricsofie

Vi är faktiskt inte speciellt partysugna, är inte alls några festprissar. Så vi skulle nog snarare vilja ha det väldigt lugnt och gött {#lang_emotions_laughing}

• nellie2010

Tunisien... Vackra stränder, billigt där och man kan hitta billiga resor dit. Dock är det ett muslimland, men man kan dricka vin/öl på hotellen och restauranger. Maten varierar, de "finare" restaurangerna har bra mat, och är oftast ff billiga. Inte så mycket att se, man kan iofs ta sig en 2 dagars utflykt till Sahara öken. Säljarna är jobbiga, men man lär sig efterhand att tas med de!

Turkiet är ju billigt att resa till, men ganska jämlikt med sverige när det gäller mat och dylikt. Kanske kan man fynda "märkes" kläder, men då ska man vara duktig på att pruta.

Annars skulle jag rekommendera Spanska solkusten! Flyg till Alicante kan man hitta billigt om man väljer att resa när inte så många andra gör det, men det gäller att vara ute i god tid för att boka. =)

Lycka till och hoppas ni får en underbar bröllopsresa!

• andbeyond

I sommar verkar det ju som att det kommer vara rätt prisvärt även att vara i euro-länderna. Ni kan absolut spara pengar genom att själva boka flyg och hotell (genom ex mrjet och hotels, kolla upp hotell på tripadvisor). Vi åker en vecka till Lissabon (både stad, strand och vingårdar) i juli vi kommer bo på ett riktigt bra hotell och betalar 10000 för hotell+flyg för 2 personer. Hade utan problem varit lätt att komma billigare undan om vi hade tagit ett hotell som inte ligger mitt i staden. 

Har hört att det finns superfina B&Bs som är perfekta för bröllopsresa på Capri. ecempel: www.montesolarocapri.com/en/index kostar ca 120 euro/natt för två inkl frukost och flyg till Carpi kostar ca 7000 för 2 pers. Så fantastiskt romantisk resa för ca 14000. Vi funderade på att åka dit men valde Lissabon denna gång då maken gillar gamla borgar

Så om ni vill ha det romantiskt rekommenderar jag öar som capri, korsika, sicilien.

Önskar er en uuuunderbar resa!

• Det stora Blå

Håller med föregående skribent. Portugal är ett underskattat land.
    Att bo i Lissabon, äta grillade sardiner, och lyssna på Fado-sång är härligt, och sedan ta tåget till stränderna och de båda tvillingorterna där utanför.

Tunisien är mycket billigt, och visst finns det saker att se där, att ta en tur till t.ex. konstnärsbyn Sidi Beau Said, men det är mycket turister i Tunisien, iaf på chartermålen.

Italien är underbart, men dyrt, ett tips är Cefalu på Sicilien.

Billiga rest-resor kan ni få cirka före 10 juni och då är resorna särskilt billiga dit. 

• Jessica och Daniel

Jag måste få kommentera kanarie öarna fiaskot... Jag åker till gran canaria minst 2 ggr per år, jag har även bott där i 2 år... Ön är gaska stor och hamnar man i huvudstaden las palmas så lever man ungefär som i sthlm stad.. Åker man ut mot kusten playa del ingles så är det party all night long oh där e kvaliteten på mat inte så stor men billig.. Åker du längre ut så hittar du fiskebyn arguineguin som har otroligt fin fisk till olika priser.. Ju bättre kvalitet desto dyrare precis som i sverige... åer du ännu längre ut kommer du till puerto rico där maten är mindre viktig utan konkurensen större.. Inget att ha!! Men till sist har du puerto mogán som är öns lilla venedig.. Helt underbart vackert och toppen mat! Så om jag hade givit ön en chans så hade jag åkt till arguineguin eller mogan för att få en romantisk och prisvärd semester...

• henricsofie

Någon som har varit i Kroatien?

• jkbr

Montenegro eller Kroatien. Montenegro är ju lite specielt för det inte är så turistifiserat än ,kom hem i går super mysigt! Verkligen romantiskt och billigare än tex grekland och Italien, men minst lika fint. Kroatien är också  fint.

Annars är como sjön i Italien suuuuuper romantiskt.(men inte billigt) bellagio tex 

• jkbr

I kroatien finns det massa fina öar , var brac ,pula är värt att kolla upp:)

Svar på tråden Bra solresa, för oss och plånboken?