Vad är det för fel med brudöverföring??
Att du sedan gör som du vill betyder inte att det påverkar kvinnosynen i samhället totalt sett även om just din påverkan inte är så stor, men många brudöverlämningar tillsammans blir som många bäckar små...
Att du sedan gör som du vill betyder inte att det påverkar kvinnosynen i samhället totalt sett även om just din påverkan inte är så stor, men många brudöverlämningar tillsammans blir som många bäckar små...
Om jag ska låta bli att vara politisk korrekt och skriva vad jag faktiskt tycker så är det att bruden vill ha allt fokus på bara sig och att det är ganska larvigt. Det är vad jag tycker när det gäller att gå in ensam, men det är bara en åsikt.
Just själva överlämningen av en kvinna från en man till en annan är en tydlig symbolik som inte kan misstolkas. Om det var så att mannen i 50% av fallen lämnades över av sin mor till en väntande brud skulle jag inte säga ett smack.
Jag skulle inte heller säga något om det inte var så att större delen av den kvinnliga befolkningen på jorden lever under tvång och inte får väja vem man gifter sig med. Till och med i Sverige tvingas ca 70000 ungdomar in i äktenskap. Ja, de har invandrarbakgrund, desto större anledning att visa upp våra jämlika traditioner tycker jag.
En annan sak är att just svenska kyrkan är emot brudöverlämning och därför kan man välja ett annat trossamfund eller borgerlig vigsel om man absolut ska bli överlämnad. Respektera andras tro precis som man skulle göra med vilken annan kyrka eller moské som helst.
Sedan är jag dessutom övertygad att om detta blir jättevanligt så påverkar det våra döttrar och deras döttrar i framtiden för att vi inför symboliska handlingar som är tydligt kvinnoförnedrande.
Jag tycker inte att följa med och titta på klänningar och skor är i paritet med att gå in i kyrkan. Mamma jobbar, pappa får allt beröm.
TJOHO -inget ansvar och dåligt samvete längre. Låt andra svälta ihjäl, dö av gifter och föroreningar så att vi ska få ha det så bra som möjligt. Det är JÄTTEBRA att det finns företag som testar läkemedel och annat på folk i tredje världen. Om de dör eller blir skadade så bryr sig ju ändå ingen.
Att sticka huvudet i sanden och låtsas som inget måste ju vara den absolut bästa livsfilosofin någonsin.
*ironi*
Bra sagt Aikiodoaasa!
Finns det något par här som vill ha brudöverlämning i svenska kyrkan?
I så fall undrar jag hur ni ställer er till att ärkebiskopen själv avråder från det?
Är det OK att strunta i vad han säger bara för att det är svenska kyrkan?
Om det hade varit någon "coolare" som Dalai Lama" eller någon mer "skrämmande" som Ayatolla Ali Khamenei skulle ni ha gjort tvärt om då också?