-
Mycket bra förklaring!knyttan skrev 2010-05-11 02:17:15 följande:För övrigt: Kvinnoförtryck innebär inte förtryck av en enskild kvinna, eller att en person av ett kvinnligt kön inte får sin vilja igenom. Det innebär att alla kvinnor i ett givet samanhang inte kan utöva hela sin kapacitet som människor. Feminism innebär inte att varje enskild kvinnas personliga önskan måste bli tillmötesgången, varje gång hon önskar sig något. Kvinnoförtryck - som så många andra orättvisor - är ett strukturellt problem som bottnar i våra kulturella föreställningar om hur saker och ting är och bör vara. Varje gång någon reproducerar en sed, tradition eller rit som har sin botten i att en kvinna är underställd mannen förstärks detta kulturella intryck.
-
Dolly84 skrev 2010-05-11 18:26:18 följande:Jag har faktiskt pratat med alla om detta. Och ingen av dem tolkar det som kvinnoförtryck. Som jag har skrivit förut har ingen jag har diskuterat detta med, varit emot överlämning (på skola, arbete, vänner och familj). Har bara sett motstånd till det här på BT.
Har man inte funderat på det tidigare (vilket många säkerligen inte har gjort eftersom det är en så pass nyimporterad sed) så tror jag att de flesta håller med den som frågar. Speciellt om det är en vän som tänker ha det själv på sitt bröllop. Människor funkar så.
Om du hade ställt frågan så här: "Visst är det förfärligt med den där unkna seden brudöverlämning, så förlegat och kvinnofientligt!?"
Då hade du fått en massa medhåll.
Säger du: "Vi ska ha brudöverlämning på vårt bröllop och en massa idioter på BT tycker att det symboliserar kvinnoförtryck, har du någonsin hört något så dumt?"
Ja, då kommer du också att få en massa medhåll, så att säga att alla man känner tycker precis som en själv tycker jag att man kan ta med en nypa salt. -
Det kan jag förstå, det är ju som sagt inte så vanligt så frågan kommer nog inte upp så särskilt ofta.Dolly84 skrev 2010-05-11 21:18:50 följande:Har mer lagt upp det såhär: Visste du att vissa präster inte går med på att man går in med sin pappa i kyrkan? Så har de svarat nej, och jag har berättat varför (med "symboliken", seder osv), och de har fortfarande tyckt att det är konstigt. Visst kan de ha ändrat sig om de tänker mer på det. Men det jag ville säga är att alla jag pratat med inte har haft någon aning om detta motstånd från så många.
-
Varför ska din blivande bestämma?ProjectX skrev 2010-05-17 15:07:34 följande:Jag har problemet att min sambo uttryckligen sagt att han vill vänta på mig framme vid altaret "för att kunna titta på mig och se hur vacker jag är när jag kommer upp för gången" (han sa faktiskt så) . Fint visserligen, men det betyder alltså att jag ska promenera upp för gången själv (vi ska inte ha några tärnor/marskalkar). Min syrra gick in med vår äldsta lillebror (prästen hade inget emot det) och jag har lekt med tanken att shanghaia vår yngsta lillebror för att göra samma sak, dock har vi inte bestämt kyrka än och vet inte vad prästen kommer tycka.Just nu känner jag bara att det skulle vara lite jobbigt att promenera upp för gången själv när alla stirrar på en.
Låt honom vänta på kyrktrappan med brudbuketten enligt gammal tradition och se dig komma fram till dig där. Sedan kan ni gå in tillsammans. Då får ni båda lite som ni vill ha det. Det är ju bra att kunna kompromissa med den man är gift med.
Dessutom så missar ni inte de där underbara skälvande minutrarna tillsammans innan dörrarna öppnas och man går in, inget slår det! .-)
-
Grrrrr jag har ju skrivit till kungen, lyssnar han inte på sina undersåtar?Burre Präst skrev 2010-05-24 17:50:04 följande:Dags att gjuta lite olja på brasan igen kanske? Jag såg just ett pressmeddelande från hovet (det kungliga alltså, inte isstadion) där det framgår att kronprinsessan har bestämt sig för att ledas in av sin pappa kungen. För att förekomma alla som nu gladeligen vill följa i sessans spår vill jag slå fast att brudöverlämning är helt OK i de fall bruden genom lag måste ha sin fars tillåtelse till äktenskapet. Sen tycker jag att det är en förlegad och minst sagt unken tradition vi nu importerar. Kna vi inte importera roligare traditioner istället?
Ärkebiskopens sekreterare svarade att han hade avrått brudparet, jag kan inte fatta att de går emot honom!
-
Nu är jag inte rojalist längre.
-
Jag är också allvarlig, det var definitivt sista spiken i kistan.Duchess skrev 2010-05-24 18:52:12 följande:Nä, jag slutade också med det för någon timme sedan. På allvar.
-
Hmmm lite rörig och jobbig hemsida, men jag antar att det är detta som gäller?
-
passionsblomman skrev 2010-05-31 12:59:43 följande:Vänta nu lite här...bara för att TS använder det egnenpåkomna ordet "brudöverföring" så behöver vi väl inte anamma det rakt av allihop? Brudöverlämning är det väl ändå vi diskuterar. Överföringar görs mellan olika bankkonton, och det må ha förekommit förr, men nog hoppas jag att Kungen inte för över reda pengar till familjen Ockelbo...
-
Pokaloo, just for the record. Kungens far dog i flygkraschen 1947. Kungens mor, prinsessan Sibylla dog 1972.
-
Mina erfarenheter säger mig att ingen blir så arg och känner sig så påhoppad som den som faktiskt innerst inne hör en liten röst som säger "du kanske har fel". Då skriker man så högt man kan för att dränka den där lilla rösten.
-
Passionsblommans K är min idol!
-
Jag tycker personligen att det är lika illa var det än sker i världen och även på borgerliga vigslar osv osv. Jag tycker att alla seder som står för kvinnoförtryck är fel.
Personligen så tror jag att man säger. "Gör det någon annanstans" för att det förutom att vara en dum sed är oförskämt att vilja göra det i strid mot
Jag tycker personligen att det är lika illa var det än sker i världen och även på borgerliga vigslar osv osv. Jag tycker att alla seder som står för kvinnoförtryck är fel.
Personligen så tror jag att man säger. "Gör det någon annanstans" för att det förutom att vara en dum sed är oförskämt att vilja göra det i strid mot vad Svenska kyrkan vill.
vad Svenska kyrkan vill.Eller tycker du att det bara är omoraliskt i Sverige men inte i andra länder?1willB2 skrev 2010-06-02 20:10:49 följande:Tycker du att alla de kristna länder som har denna sed är omoraliska/inte tar sitt moraliska ansvar? De är rätt många.
Jag ser att flera av er skriver att man får vända sig någon annanstans om man vill gifta sig och ha denna företeelse. Om man nu tycker att det är fel/omoraliskt/nedvärderande/sänder fel signaler osv, är inte det att hyckla? Vem värnar man om då man och ena sidan vill förbjuda detta i Svenska kyrkan men tycker är ok att göra på andra ställen? -
Det är tyvärr så att på ställen i världen där man inte har kommit så långt med jämställdheten så är det betydligt svårare att komma tillrätta med traditioner som är negativa. De ses som helt normala och upprätthålls även av de personer som det är till störst nackdel för.1willB2 skrev 2010-06-03 21:33:02 följande:Så du tycker inte att det är något fel på andra kristna länders/prästers inre kompass som använder denna tradition eller bidrar de till förtrycket enligt dig?
Se bara på barbariska traditioner som kvinnlig könsstympning. De som ofta är ivrigast att karva i sina döttrar är mammorna!
De enda ställen där denna praxis har försvunnit är där befolkningen har utbildats och informerats och sedan själva har börjat fundera på vad de håller på med egentligen.
Att få kunskap och att kunna ta informerade beslut är alltså en nyckel till förändring och förbättring.
OBS! OBS! OBS! Jag menar inte på något sätt att jämför brudöverlämning med könsstympning! Jag tar upp ett extremt exempel för att visa hur blind man blir när det gäller traditioner och inte kan se om de är bra eller ej.
-
Jag håller också med Burre om att det är en helt annan sak att bryta en tradition som redan finns mot att införa en ny tradition.