• Aleta

Vad tycker ni om hur han gör??

pyrro skrev 2010-05-08 19:19:09 följande:
    Eriane>> Ja jag försöker också tänka att det bara är otänkthet. Men vi har 2 barn och ja jag tycker nog att han borde kunna tänka sig för mer. Jag vill inte hålla på och fråga han vart han varit, vilket jag heller inte brukar göra. Men det är inte bara min "svartsjuka" eller vad man ska kalla det som stör mig utan även tex att det ska hända honom nått. Om han är borta utan att jag vet vart i flera timmar hur vet jag att han inte krockat med en älg eller ligger skadad i skogen om han farit ut för att hugga ved utan att säga det?Fick ett sms nu att han är hemma på 10 min.......halv åtta en lördagkväll när vi borde ha varit klara  med maten redan då vi brukar äta sen barnen gått och lagt sig på helgen och han vet hur viktigt den stunden är för mig.......just nu är jag itne glad kan jag erkänna.....så konfrontera eller inte?!
    Har ni två barn så kan han väl inte bara sticka iväg och ta för givet att du nattar, matar, passar och allt som dyker upp?!

Jag håller med vad de andra i tråden skriver, det handlar om respekt, inte bara gentemot dig utan också gentemot era barn. 

Om du bara drar iväg utan att säga något och han gör detsamma skulle ju faktiskt era barn kunna bli ensamma hemma plötsligt utan att veta var deras föräldrar finns! Han tvingar dig att ta mer ansvar än vad han gör eftersom han beter sig som en tonåting och inte som en vuxen man.

Nej, du får allt be honom att ta sitt ansvar i familjen. Det är ju så himla enkelt att säga vart man ska och ungefär hur länge. Vanligt hyfs. Du kan påpeka att om han beter sig på det viset så kommer era barn att göra det också. Jag tror inte att han kommer att uppskatta att inte ha en aning om var barnen håller hus eller när de kommer hem.

Du behöver inte bli arg på honom, utan försök få honom att förstå att en familj inte fungerar så. Du vill ju inte hindra honom från att göra saker så han behöver ju inte bekymra sig om det. Du och era barn förtjänar respekt.

• Aleta
    prinsessanogrodan skrev 2010-05-23 14:55:11 följande:
    Jag skulle aldrig acceptera ett sånt beteende som TS beskriver eller som en del andra här i tråden berättar om. Det handlar om respekt och om vad man prioriterar i livet. Har man familj så är det den som ska vara nr 1, inte kompisar eller annat. Vi har inga barn men vi beteer oss inte så mot varandra ändå. Det handlar inte om kontroll eller svartsjuka eller så utan om respekt och prioriteringar. Vi sätter varandra först och ser oss som ett team. Om han eller jag vill träffa kompisar och vi inte har annat planerat så frågar vi INTE varandra "om lov" men vi berättar ALLTID vad som står på våra "scheman", tex "på lördag ska jag träffa Lotta och gå på stan, vi ska nog ses typ vid 10 och går på stan till 5 kanske"....Information bara, så att vi tillsammans kan planera och se till att få den tid som vi båda vill ha tillsammans. Vi vill båda ha tid tillsammans och då är det bra att få veta vad den andre ska göra och när och med vem så vi kan planera resten av tiden för att göra saker tillsammans. Att vilja veta VEM den andre träffar är inte svartsjuka utan information för att man respekterar varandra, anser  jag. Varför skulle man inte berätta VEM man umgås med? Varför skulle det vara hemligt??? Och i vissa fall handlar det ju också om praktiska saker som tex om jag ska låna en tröja av min kompis Lotta och min sambo ska träffa Lottas man så kanske han kan ta med tröjan jag ska låna av Lotta.....och om min sambo ska träffa killen från ett par vi känner så kanske jag då kan umgås med hans tjej eller liknande. Vi lever ju TILLSAMMANS inte sida vid sida.
    Bra skrivet! Ömsesidig respekt måste man ju ha, hur ska båda kunna vara lyckliga och tillfreds utan det?
Svar på tråden Vad tycker ni om hur han gör??