• JBB

Det är mindre än en månad till bröllopet och jag funderar på att dumpa min tärna.

Jag funderar på att kicka min tärna. Det känns inte som att hon går in helhjärtat i varesig tärnrollen eller toastmadamrollen som hon är tilltänkt att ha.

Det är mindre än 1 månad kvar tills vi gifter oss och jag litar inte på henne. Hon håller inte löften, hon ljuger och slutar att prata med mig så fort jag nämner något om bröllopet. När hon väl är uttråkad och ingen ger henne uppmärksamhet så kontaktar hon mig för att prata om bröllopet. Hon har sagt till sitt ex (som är en väldigt god killkompis till mig) att jag pratar för mycket om bröllopet och att saker och ting "löser sig".

Jag kan medge att jag kanske har pratat en del om bröllopet, men det har handlat mycket om hennes ev frisyr, sminkning och sådana här grejer som vi egentligen borde ha fixat tillsammans men som jag själv har fått tag i och fått lösa eftersom hon inte verkar vara villig att komma med idér eller hjälp.

Hon ska egentligen ha hand om bröllopsprogrammet och hålla reda på om någon av våra gäster vill hålla ett tal eller göra någon form av lekar på bröllopsdagen. Vi har redan nu fått klagomål om att hon inte hör av sig till de gäster som har kommit med idér. Hon svarar inte på mail helt enkelt trots påminnelser från gästerna.

Det känns många gånger som jag får jaga henne med diverse olika saker. Hon verkar inte engagerad överhuvudtaget.

Jag känner mig så otroligt korkad för vår vänskapsrelation är relativt nytt, igen. Vi var sambos på gymnasiet, när jag träffade min fästman ville hon flytta ut och beslutade sig för att bo med en gemensam vän till oss. När hon var med mig pratade hon skit om vår gemensamma vän.

Droppen som fick bägaren att rinna över för min del i våran relation var när hon började prata skit om mig och avslöjade hemligheter som jag hade berättat i förtroende till henne. Vår vänskap fick då ett slut, hon ansåg jag gjorde fel som ville han en förklaring på hennes beteende.  Aldrig någonsin fick jag höra ett förlåt från henne.

Det här hände för några år sedan, i höstas tog hon kontakt med mig igen, hon sa att hon hade förändrats att hon aldrig skulle svika mig igen. Jag gav henne en ny chans både som vän och även som min tärna och här står vi nu. Hon verkar inte ha förändrats från den hon var innan, utan verkar vara av samma skrot och korn som hon var då.

Jag känner mig en aning ledsen måste jag erkänna, för det känns inte som hon är engagerad. Hur ska en bra tärna vara? Borde jag dumpa min?

• Svar på tråden Det är mindre än en månad till bröllopet och jag funderar på att dumpa min tärna.
  • JBB

Jag vet att man inte behöver ha en tärna egentligen och jag vet att jag skulle klara mig fantastiskt bra utan en tärna på den stora dagen. Men samtidigt önskar jag att jag hade någon som ville dela lyckan på min bröllopsdag, som skulle vilja stå där i omklädningsrummet och lugna mina nerver när jag behöver någon att prata med. Som skulle med stolthet stå där snett bakom mig i kyrkan och le för att hon får hålla min brudbukett. Men valet av tärnan känns inte riktigt rätt, det känns inte som hon vill dela den stora dagen. Kanske klarar jag mig bättre själv.

• Peppo79

Jag tror du klarar dig bättre utan henne :) Jag hejjar på dig!

• Philippine
    JBB skrev 2010-05-09 16:12:25 följande:
     Hur ska en bra tärna vara? Borde jag dumpa min?
    Hur en bra tärna är vet jag inte, men jag vet hur en bra vän borde vara och det gör definitivt inte hon! Och jag anser att man ber inte vem som helst att vara tärna på ens bröllop. Så: JA! Dumpa! Både tärnan och vänskap! Stå på dig!
  • lillabjörn

Skickar en stor kram till dig, du verkar vara en helmysig tjej! Finns det någon tärnaspirant?

• Carrosen

Dumpa henne! Hon kommer inte att stå upp för dina önskemål, känns det som. En god vän gör inte så mot sin väninna, allrahelst när man skall gifta sig. Har själv haft en långvarig vänskap med en kompis som visade sig vara alltigenom en falsk vän, hon missade inte ett tillfälle att misskreditera mig och göra ned mig inför andra. Det är inte värt det.

• JBB

Jag har pratat lite med henne, hon kommer hit imorgon så vi kan prata ut om allt. Hon vet vad som gäller i alla fall. Vi får se hur det går, tillsvidare är hon borta från tärn och toastmadam rollen och det vet hon om. Mycket tårar från hennes sida just nu men vi ska som sagt prata imorgon och så får vi se hur vi gör.

• KatjaB

Jag hade nog gjort så att jag hade behållit henne som tärna, en tärna måste ju inte ha en massa uppdrag utan bara finnas där.
    Men valt en annan toastmaster som passade bättre.

Om jag tyckte att det var jobbigt att ta diskussionen just nu om att du inte vill ha henne som toastmadame, hade jag lagt upp det som att det blir ju väldigt mycket för henne att vara både tärna o toastis, så att det blir nog mycket roligare för henne om det inte blir så mycket på hennes axlar, hon ska ju kunna njuta också.. osv... så att hon hade nappat på det och inte gått o surat på er bröllopsdag.

• BrideandGroom

Hej!

Herregud....förlåt men jag blev bara så paff av det du skrev. Vad är det för typ?! Jag röstar på att dumpa henne.. men på ett bra sätt såklart. Du får säga som det är. Att du har gett henne flera chanser nu men att det inte funkar mer.

Vill du ge henne ett ultimatum så säg att du mår dåligt av hela situationen och att det måste bli en ändring. Vill hon behålla någon roll så får det bli tärnrollen och då måste hon bjuda till lite. Visa lite intresse eller iallafall låssas som det. Det är DIN dag. Hon ska vara stolt och känna sig ärad att få bli frågad om att bli någons tärna. Inte alla som får vara det ju. Vill hon inte så dumpa henne. Säg att hon får komma på festen men att hon ej kommer ha någon roll. Och alla kommer ju veta om vad som har hänt så det blir gryyymt pinsamt för henne.

Vad det gäller din bröllopsdag som du säger du vill dela med någon på dagen. Varför inte ha din mamma där eller syskon eller en god släkting. Man behöver inte vara med sin tärna. Inget tvång. Din dag som sagt..du och din man bestämmer. Finns inga rätt och fel. Vill du hitta en ny träna så hade jag valt om du har en god släkting eller syskon eller bara be din mamma komma fram och hämta din brudbukett. Sen sätter hon sig på sin plats igen i kyrkan. Inget konstigt med det och lovar att de andra gästerna kommer förstå. 

Jag hade oxå en vän som jag trodde var min bäst. Men efter flera gångers svik så bröt jag kontaktet med henne. Skulle jag se henne ute så skulle jag helt klart hälsa. Men sen bara hålla det till det. Varför umgås med människor som bara gör att man mårdåligt. Är ju bara en själv som blir drabbad. Ingen människa är värd ens kärlek om den inte är ömsesidig.

Jag förstår om du vill behålla allt till bröllopet men sen hade jag definitivt brutit kontakten. Behåller du henne som tärna, osv så lägg inge krut på henne. Du behöver väl inte bry dig om hur hon ser ut i hår och smink. Viktigast är att du har koll på hennes kläder om det ska matcha och så. Annars kan du skita i resten. Lägg ej tid på något som inte rör dig.

Det sista man ska göra är att krusa sina vänner. Då är de inga bra vänner. 

Ha nu ett fantastiskt bröllop och ödsa inte tid på henne varken innan eller efter bröllopet.

Det blir hennes förlust..lovar

(ps. Kan lova dig att när hon ska gifta sig så kommer hon snacka minst lika mycket bröllop... ds)

• Linna77

Håller med de andra i denna tråden. Dumpa tjejen!!  Om du känner dig bättre så prata med henne först och förklara hur du känner, men bry dig inte om att ha henne med i ditt följe på bröllopsdagen!!
    Du känner att du inte har direkt några tjejkompisar. Du har 3 skriver du och bara denna tjejen som är riktigt nära om jag har förstått det rätt.
    Bry dig inte om att ha någon tärna alls. Har inte din M2B någon som kan vara toastmaster??
    Det är din dag och din blivandes. Ta styrka från honom och det liv ni kommer att ha i framtiden. Ödsla inte tid på en "vän" som bara tar av din styrka!! Ni ska ha den bästa dagen i era liv och det är det du behöver fokusera på.. Din Lycka!!

Sänder de varmaste kramar och tankar till dig och hoppas att det löser sig!! 

• JBB

Tack så hemskt mycket för alla tankar och ord det har verkligen hjälpt mig att fokusera på bröllopet och det som är viktigt nämligen ordet kärlek.

Jag har dessvärre inga nära släktingar, och heller inga systrar. Jag har min mamma men hon kommer vara fullt upptagen med våra små tjejer. Vi har heller ingen som skulle kunna ta sig an Toastmadam rollen, de familjemedlemmarna och släktingarna vi frågade om denna roll kände sig inte manade så "Toastmadam" kommer inte finnas på middagen utan vi kommer försöka leda allt själva som "värdpar" och där med styra upp tal och även spex. När det kommer till serveringen kommer våra servitriser att hålla koll på all mat och när det skall skickas ut, så vi har en mindre post att tänka på.

• sizz1979

Hej!
    Kan du inte fråga henne om det är så att hon faktiskt inte vill vara tärna? Och säga att vill du inte så berätta det nu så jag kan lösa det på annat sätt. Och oxå säga att det är ok om hon känner att hon tagit sig vatten över huvudet.
    Nu vet ju inte jag hur din vän fungerar, men ibland kan man ju tacka ja till saker för att det känns rätt i stunden, men sen när man tänkt över vad det innebär så kanske det känns betungande eller jobbigt. Det är ju såklart jätte synd om din vän skulle känna så inför att vara tärna, då det ska vara en ärofylld uppgift, men ibland går ju tyvärr känslan över förnuftet.
    Jag tänker på hur ni på bästa sätt kan ha kvar eran relation (Om det är vad du vill) samtidigt som du måste få klarhet i var du har henne som tärna.
    Att "dumpa" någon känns bara drastiskt och lite onödigt då det kan förstöra så mycket. Men prata med henne är mitt råd. Säger hon att -jodå hon vill vara tärna, förklara då för henne vad du förväntar dig av henne och gör det helt tydligt för henne. Tycker hon att det låter bra så kör. Sviker hon dig då, så har hon verkligen svikit och då bör du kanske tänka över hennes varande eller icke varande i ditt liv...
    Hur som helst så önskar jag dig stort lycka till, och hoppas ni kommer fram till en lösning som kännas bra för alla inblandade!

• Moirie

Kan du inte ha kvar henne som tärna men be någon annan sköta toastmasteri-rollen? Det verkar som det är middagen och talen som du är mest bekymrad över hur det kommer att gå med. Kan väl formulera det som att "det verkar bli mycket för dig att hålla kontakten med gästerna så nu ska X hjälpa till med den biten". Om du tar ifrån henne tärne-rollen helt så blir det garanterat drama och jag tror inte hon kommer komma på bröllopet, inte om hon nu tyckt det varit viktigt att hon fått den rollen. Om du vill ha kvar henne som vän måste det nog skötas taktfullt. 

Svar på tråden Det är mindre än en månad till bröllopet och jag funderar på att dumpa min tärna.