Inlägg från: Superstarfia |Visa alla inlägg
  • Superstarfia

Fel att lämnas över från sin far till pampig ingångsmusik?

Säger som Sebastiána, att all fokus hamnar på dig och din bm inter verkar vara lika viktig?

• Superstarfia

Bride in leather skrev 2010-05-11 09:56:14 följande:
    Jag tycker att det är upp till var och en att avgöra själv!Vad andra tycker skiter jag högaktningsfullt i faktiskt.Jag bestämmer inte hur de ska ha det och ingen bestämmer hur jag ska ha det

Förutom prästen som skall viga er om ni ska vigas i kyrkan.. annars är ju borgligt ett alternativ och då får man göra vad man vill. :)

• Superstarfia

Bride in leather skrev 2010-05-11 10:39:43 följande:
    Och går denne med på det så kör man,gör denne inte det får han/hon finna sig i att bli utbytt.

eller så får brudparet finna sig i att det kanske inte finns nån präst i församlingen som går med på det...

Präster mår inte dåligt av att bli utbytta av brudpar om det handlar om att de står för sina åsikter om detta...

I den församlingen vi ska gifta oss finns inte en präst av 10 som tycker att överlämmning är ok..

I den församling mina föräldrar jobbar i anställs  inte präster som tycker det är ok, eftersom kyrkorådet bestämt att i deras kyrkor går alla in som jämlikar...

• Superstarfia

moule skrev 2010-05-11 10:45:26 följande:
    Har förstått att det här med brudöverlämning är ett hett ämne här på bröllopstorget och gamla traditioner dikuteras.Et tanke bara - om det är OK att vår kronprinsessa lämnas över från sin far så måste det någonstans innebära att vi i sverige börjar anse att varje brudpar har rätten att välja själv. Det kan ju inte vara så fel att vi vanliga brudar brinner i helvetet och alla bör brännas på bål (också en gammal tradition i sverige) bara för att vi vill gå in med vår far i kyrkan. Inte om det är ok för vår kronprinsessa.Både jag och min blivande vill att jag går in med min far. Då kommer vi inte ha setts innan vigsel och vi kommer dela detta intima ögonblick när vi ser varandra som brudpar, med vår släkt och våra vänner. Jag tycker vi har kommit så långt med jämställdhetsarbetet i Sverige att vi kan gå in hur vi vill utan att se en massa symboler om förtryck i denna handling. Det måste ju vara själva VIGSELAKTEN som är viktigast att fokusera på. Låt oss gå in hur vi vill!

Fast Ärkebiskopen säger ju att han inte är bekväm med det.. och jag hoppas verkligen att det inte blir så.... det är ju ingen som vet säkert att hon kommer överlämnas av kungen..

• Superstarfia

Florian skrev 2010-05-11 11:11:28 följande:
    Mindus -> Tack för bra beskrivning. Känner liknande som du.Han som ska viga oss är just Biskop och har inte motsagt sig detta, men rynkat på näsan och kommenterar främst att den pampiga musiken inte riktigt passar.

Det kanske är hans sätt att säga att han inte gillar det... även präster och biskopar vill vara fina i kanten ibland.. ;)

• Superstarfia

Soldemor skrev 2010-05-11 11:39:09 följande:
      Heja Biskopen!

hakar på i hejjaropen och hoppar jämfota upp å ner.. ;)

Svar på tråden Fel att lämnas över från sin far till pampig ingångsmusik?