• Florian

Fel att lämnas över från sin far till pampig ingångsmusik?

Det tycker min präst...
    Att lämnas över av sin far är förlegat och att sen gå in med honom till pampig ingångsmusik var konstigt.

Vad säger ni?
    För mig känns det helt naturligt....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-11 08:01
    Läste nu andra inlägg och förstår detta är en het debatt.
    Jag vänder mig främst till er som tycker det känns ok att lämnas över från sin far. Varför kan man då inte ha pampig musik till det?

Tack för kommentarer om just detta...
  • Svar på tråden Fel att lämnas över från sin far till pampig ingångsmusik?
  • 1 Grevinnan

Det bestämmer väl ni eller!? Ni gör som ni tycker känns bäst, inget konstigt med det. Vi ska gå in ihop, men det är upp till var och en. Så länge det är ok med dig, din blivande man och far så är det inget konstigt. Byt präst om det går, en del är lite fyrkantiga!
    Lycka till!

• Aleta

Det bestämmer man inte alls själv om man gifter sig inom svenska kyrkan!

Till och med ärkebiskopen själv avråder från brudöverlämning eftersom det är en symbol som visar på kvinnoförtryck och vigseln inom svenska kyrkan bygger på att båda makarna går in i äktenskapet av egen fri vilja. Det har dessutom aldrig förekommit i Sverige så förlegat är det inte, däremot så är kvinnosynen som det representerar förlegad.

Detta är en mycket het fråga och många upprörs över den. Läs gärna i någon av de gamla trådarna, t ex den här för att få en uppfattning om vad det handlar om.

http://brollopstorget.se/Forum-1-12/m3742349.html

Vid en borgerlig vigsel kan man göra som man själv vill.

• Florian

Tack Aleta, har förstått det är ett hett ämne....

• Sebastiána
    Florian skrev 2010-05-11 07:47:07 följande:
    Det tycker min präst...Att lämnas över av sin far är förlegat och att sen gå in med honom till pampig ingångsmusik var konstigt.Vad säger ni?För mig känns det helt naturligt....TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-11 08:01Läste nu andra inlägg och förstår detta är en het debatt.Jag vänder mig främst till er som tycker det känns ok att lämnas över från sin far. Varför kan man då inte ha pampig musik till det?Tack för kommentarer om just detta...
    Jag vet ju inte, kanske var det det att det är stillsam musik när alla andra går in (brudgummen, hans bestman, dina bridesmaids osv) men pampigt när du och din pappa går in, som om du och din pappa är viktigare än din blivande make. Kanske är det därför prästen reagerar, men jag vet ju inte som sagt. Troligtvis ville väl inte prästen att du skulle lämnas över alls, eftersom det är mot svenska kyrkans syn på vigseln och äktenskapet, och att dessutom gå in till pampig musik kanske var droppen. Men som sagt VARFÖR prästen tycker så får du fråga henne eller honom.
  • Burre Präst

TS, jag skulle vilja veta varför det för dig känns helt naturligt att lämnas över av din far till pampig ingångsmusik?

Det normala är alltsåa tt brudparet går in tillsammans, vilket betyder att det krävs en anledning att göra avsteg från detta.

Vilken är din anleldning?

• Bride in leather

Jag tycker att det är upp till var och en att avgöra själv!Vad andra tycker skiter jag högaktningsfullt i faktiskt.Jag bestämmer inte hur de ska ha det och ingen bestämmer hur jag ska ha det

• scarborough81

Jag hade som alternativ att gå in med min far, då jag är av blandad härkomst, engelsk och svensk, men min bm och jag bestämmde oss från att gå in tillsammans, hoppas bara inte pappa tar illa upp...

• Sebastiána
    Bride in leather skrev 2010-05-11 09:56:14 följande:
    Jag tycker att det är upp till var och en att avgöra själv!Vad andra tycker skiter jag högaktningsfullt i faktiskt.Jag bestämmer inte hur de ska ha det och ingen bestämmer hur jag ska ha det
    Precis... om du väljer att gifta dig borgerligt, men det gör ju inte TS.
  • Superstarfia

Bride in leather skrev 2010-05-11 09:56:14 följande:

Förutom prästen som skall viga er om ni ska vigas i kyrkan.. annars är ju borgligt ett alternativ och då får man göra vad man vill. :)

Svar på tråden Fel att lämnas över från sin far till pampig ingångsmusik?