Jag och min man gifte oss i juli 2009. Min pappa och jag har en väldigt bra relation och jag har sagt sedan långt innan bröllopet att jag ville bli överlämnad av honom, för att ha min familj involverad i vigseln på det sättet, och att visa att jag gick från att i första hand vara dotter till att i första hand vara fru. inte kvinnoförtryckande alls, inte som att jag var en ägodel, utan lite av ett byte av liv snarare. Ta ett nytt steg i mitt liv. Dessutom är pappa en trygghet i mitt liv och det var skönt att kunna gå in med honom, helt avslappnad, och se min blivande make vänta på mig. Min tärna gick framför oss.
Min pappa ställde glatt upp och prästen tyckte det var helt okej. Maken tyckte inte heller att det var konstigt alls.
Vad det gällde pampig musik och så tycker jag att det är helt okej. Tror inte att folk kommer tro att ni är viktigare än maken, väldigt tydligt att det handlar om er den dagen ändå. Jag och pappa gick in till vacker orgelmusik som onekligen stack ut i typ cirkus-stil. Min blivande make och hans bestman stod redan inne i kyrkan så det var bara vi två som kom gående in i gången, ingen "konkurrens" alltså.
Det behöver inte vara ett problem i SK detta, det varierar. Beroende på församling och präst hur de ställer sig i frågan. Dagen är eran och vill ni ha det så, så hoppas jag att det ska funka för er. Att dagen är om dig och maken tror jag inte någon missar.