• Florian

Fel att lämnas över från sin far till pampig ingångsmusik?

Det tycker min präst...
    Att lämnas över av sin far är förlegat och att sen gå in med honom till pampig ingångsmusik var konstigt.

Vad säger ni?
    För mig känns det helt naturligt....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-11 08:01
    Läste nu andra inlägg och förstår detta är en het debatt.
    Jag vänder mig främst till er som tycker det känns ok att lämnas över från sin far. Varför kan man då inte ha pampig musik till det?

Tack för kommentarer om just detta...
  • Svar på tråden Fel att lämnas över från sin far till pampig ingångsmusik?
  • Bride in leather
    Sebastiána skrev 2010-05-11 10:03:17 följande:
    Precis... om du väljer att gifta dig borgerligt, men det gör ju inte TS.
    Har då prästen inget emot det så är det ju bara att köra.
  • Bride in leather
    Superstarfia skrev 2010-05-11 10:04:32 följande:
      Förutom prästen som skall viga er om ni ska vigas i kyrkan.. annars är ju borgligt ett alternativ och då får man göra vad man vill. :)
    Och går denne med på det så kör man,gör denne inte det får han/hon finna sig i att bli utbytt.
  • Mindu

Jag och min man gifte oss i juli 2009. Min pappa och jag har en väldigt bra relation och jag har sagt sedan långt innan bröllopet att jag ville bli överlämnad av honom, för att ha min familj involverad i vigseln på det sättet, och att visa att jag gick från att i första hand vara dotter till att i första hand vara fru. inte kvinnoförtryckande alls, inte som att jag var en ägodel, utan lite av ett byte av liv snarare. Ta ett nytt steg i mitt liv. Dessutom är pappa en trygghet i mitt liv och det var skönt att kunna gå in med honom, helt avslappnad, och se min blivande make vänta på mig. Min tärna gick framför oss.

Min pappa ställde glatt upp och prästen tyckte det var helt okej. Maken tyckte inte heller att det var konstigt alls.

Vad det gällde pampig musik och så tycker jag att det är helt okej. Tror inte att folk kommer tro att ni är viktigare än maken, väldigt tydligt att det handlar om er den dagen ändå. Jag och pappa gick in till vacker orgelmusik som onekligen stack ut i typ cirkus-stil. Min blivande make och hans bestman stod redan inne i kyrkan så det var bara vi två som kom gående in i gången, ingen "konkurrens" alltså.

Det behöver inte vara ett problem i SK detta, det varierar. Beroende på församling och präst hur de ställer sig i frågan. Dagen är eran och vill ni ha det så, så hoppas jag att det ska funka för er. Att dagen är om dig och maken tror jag inte någon missar.

• Kattpoet

Bride in Leather!  Detta är religion vi pratar om, Svenska kyrkan är ett trossamfund,  bara för att du vill, kan du inte göra det, man måste ibland  böja sig efter vad som är  tradtion inom den religionen man har valt.

Gör som jag gift dig borgligt och du får göra som du vill.

• moule

Har förstått att det här med brudöverlämning är ett hett ämne här på bröllopstorget och gamla traditioner dikuteras.

Et tanke bara - om det är OK att vår kronprinsessa lämnas över från sin far så måste det någonstans innebära att vi i sverige börjar anse att varje brudpar har rätten att välja själv.

Det kan ju inte vara så fel att vi vanliga brudar brinner i helvetet och alla bör brännas på bål (också en gammal tradition i sverige) bara för att vi vill gå in med vår far i kyrkan. Inte om det är ok för vår kronprinsessa.

Både jag och min blivande vill att jag går in med min far. Då kommer vi inte ha setts innan vigsel och vi kommer dela detta intima ögonblick när vi ser varandra som brudpar, med vår släkt och våra vänner. Jag tycker vi har kommit så långt med jämställdhetsarbetet i Sverige att vi kan gå in hur vi vill utan att se en massa symboler om förtryck i denna handling.

Det måste ju vara själva VIGSELAKTEN som är viktigast att fokusera på. Låt oss gå in hur vi vill!

• Sebastiána
    Mindu skrev 2010-05-11 10:42:16 följande:
    Jag och min man gifte oss i juli 2009. Min pappa och jag har en väldigt bra relation och jag har sagt sedan långt innan bröllopet att jag ville bli överlämnad av honom, för att ha min familj involverad i vigseln på det sättet, och att visa att jag gick från att i första hand vara dotter till att i första hand vara fru. inte kvinnoförtryckande alls, inte som att jag var en ägodel, utan lite av ett byte av liv snarare. Ta ett nytt steg i mitt liv. Dessutom är pappa en trygghet i mitt liv och det var skönt att kunna gå in med honom, helt avslappnad, och se min blivande make vänta på mig. Min tärna gick framför oss. Min pappa ställde glatt upp och prästen tyckte det var helt okej. Maken tyckte inte heller att det var konstigt alls. Vad det gällde pampig musik och så tycker jag att det är helt okej. Tror inte att folk kommer tro att ni är viktigare än maken, väldigt tydligt att det handlar om er den dagen ändå. Jag och pappa gick in till vacker orgelmusik som onekligen stack ut i typ cirkus-stil. Min blivande make och hans bestman stod redan inne i kyrkan så det var bara vi två som kom gående in i gången, ingen "konkurrens" alltså. Det behöver inte vara ett problem i SK detta, det varierar. Beroende på församling och präst hur de ställer sig i frågan. Dagen är eran och vill ni ha det så, så hoppas jag att det ska funka för er. Att dagen är om dig och maken tror jag inte någon missar.
    Går inte din blivande make från att i första hand vara son till att bli äkta make? Då borde väl han också överlämnas av sin mor. Förstår inte skillnaden.
  • Superstarfia

Bride in leather skrev 2010-05-11 10:39:43 följande:
    Och går denne med på det så kör man,gör denne inte det får han/hon finna sig i att bli utbytt.

eller så får brudparet finna sig i att det kanske inte finns nån präst i församlingen som går med på det...

Präster mår inte dåligt av att bli utbytta av brudpar om det handlar om att de står för sina åsikter om detta...

I den församlingen vi ska gifta oss finns inte en präst av 10 som tycker att överlämmning är ok..

I den församling mina föräldrar jobbar i anställs  inte präster som tycker det är ok, eftersom kyrkorådet bestämt att i deras kyrkor går alla in som jämlikar...

• Sebastiána
    moule skrev 2010-05-11 10:45:26 följande:
    Har förstått att det här med brudöverlämning är ett hett ämne här på bröllopstorget och gamla traditioner dikuteras. Et tanke bara - om det är OK att vår kronprinsessa lämnas över från sin far så måste det någonstans innebära att vi i sverige börjar anse att varje brudpar har rätten att välja själv. Det kan ju inte vara så fel att vi vanliga brudar brinner i helvetet och alla bör brännas på bål (också en gammal tradition i sverige) bara för att vi vill gå in med vår far i kyrkan. Inte om det är ok för vår kronprinsessa. Både jag och min blivande vill att jag går in med min far. Då kommer vi inte ha setts innan vigsel och vi kommer dela detta intima ögonblick när vi ser varandra som brudpar, med vår släkt och våra vänner. Jag tycker vi har kommit så långt med jämställdhetsarbetet i Sverige att vi kan gå in hur vi vill utan att se en massa symboler om förtryck i denna handling. Det måste ju vara själva VIGSELAKTEN som är viktigast att fokusera på. Låt oss gå in hur vi vill!
    Vem har sagt att det är OK för kronprinsessan? Det är väldigt många som är emot det och eftersom självaste ärkebiskopen är emot företeelsen blir det väl en del huvudbry både här och där.
  • Duchess

Jag tar mig friheten att klippa in en sak från den Facebookgrupp som nämnts i en annan tråd. Skaparen av gruppen (som vill att kronprinsessparet ska gå in tillsammans i kyrkan) har skrivit till de som ska förrätta vigseln. Biskop Antje Jacklén hade svarat såhär:

"Jag har hittills haft all anledning att utgå ifrån att brudparet följer Kungen och Drottningens exempel samt svensk sed - det vill säga att gå... in i kyrkan tillsammans som ett par. Min utgångspunkt är att det blir så."

Vi får hoppas att det stämmer.

Jag har också förstått att frågan nu diskuteras i biskopskollegiet. Förhoppningsvis kommer biskoparna med formella råd och regler kring svensk vigselsed via ett biskopsbrev.

• Superstarfia

moule skrev 2010-05-11 10:45:26 följande:
    Har förstått att det här med brudöverlämning är ett hett ämne här på bröllopstorget och gamla traditioner dikuteras.Et tanke bara - om det är OK att vår kronprinsessa lämnas över från sin far så måste det någonstans innebära att vi i sverige börjar anse att varje brudpar har rätten att välja själv. Det kan ju inte vara så fel att vi vanliga brudar brinner i helvetet och alla bör brännas på bål (också en gammal tradition i sverige) bara för att vi vill gå in med vår far i kyrkan. Inte om det är ok för vår kronprinsessa.Både jag och min blivande vill att jag går in med min far. Då kommer vi inte ha setts innan vigsel och vi kommer dela detta intima ögonblick när vi ser varandra som brudpar, med vår släkt och våra vänner. Jag tycker vi har kommit så långt med jämställdhetsarbetet i Sverige att vi kan gå in hur vi vill utan att se en massa symboler om förtryck i denna handling. Det måste ju vara själva VIGSELAKTEN som är viktigast att fokusera på. Låt oss gå in hur vi vill!

Fast Ärkebiskopen säger ju att han inte är bekväm med det.. och jag hoppas verkligen att det inte blir så.... det är ju ingen som vet säkert att hon kommer överlämnas av kungen..

Svar på tråden Fel att lämnas över från sin far till pampig ingångsmusik?