• Florian

Fel att lämnas över från sin far till pampig ingångsmusik?

Det tycker min präst...
    Att lämnas över av sin far är förlegat och att sen gå in med honom till pampig ingångsmusik var konstigt.

Vad säger ni?
    För mig känns det helt naturligt....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-11 08:01
    Läste nu andra inlägg och förstår detta är en het debatt.
    Jag vänder mig främst till er som tycker det känns ok att lämnas över från sin far. Varför kan man då inte ha pampig musik till det?

Tack för kommentarer om just detta...
  • Svar på tråden Fel att lämnas över från sin far till pampig ingångsmusik?
  • Sebastiána
    Duchess skrev 2010-05-11 10:51:37 följande:
    Jag tar mig friheten att klippa in en sak från den Facebookgrupp som nämnts i en annan tråd. Skaparen av gruppen (som vill att kronprinsessparet ska gå in tillsammans i kyrkan) har skrivit till de som ska förrätta vigseln. Biskop Antje Jacklén hade svarat såhär: "Jag har hittills haft all anledning att utgå ifrån att brudparet följer Kungen och Drottningens exempel samt svensk sed - det vill säga att gå... in i kyrkan tillsammans som ett par. Min utgångspunkt är att det blir så."Vi får hoppas att det stämmer. Jag har också förstått att frågan nu diskuteras i biskopskollegiet. Förhoppningsvis kommer biskoparna med formella råd och regler kring svensk vigselsed via ett biskopsbrev.
    Egentligen är det väl ingen (förutom de närmaste) som verkligen vet vad kronprinsessan och Daniel vill. De kanske aldrig varit intresserade av brudöverlämning alls. Det kanske bara var ett rykte som kom igång eftersom de valt att endast Victoria ska ha förlovningsring så som är brukligt i exempelvis USA och England. Med tanke på att de gifter sig samma datum som kungen och drottningen kanske de också vill följa det sätt de gick in på.
  • Florian

Mindus -> Tack för bra beskrivning. Känner liknande som du.

Han som ska viga oss är just Biskop och har inte motsagt sig detta, men rynkat på näsan och kommenterar främst att den pampiga musiken inte riktigt passar.

• Superstarfia

Florian skrev 2010-05-11 11:11:28 följande:
    Mindus -> Tack för bra beskrivning. Känner liknande som du.Han som ska viga oss är just Biskop och har inte motsagt sig detta, men rynkat på näsan och kommenterar främst att den pampiga musiken inte riktigt passar.

Det kanske är hans sätt att säga att han inte gillar det... även präster och biskopar vill vara fina i kanten ibland.. ;)

• Soldemor

Duchess skrev 2010-05-11 10:51:37 följande:
    Jag tar mig friheten att klippa in en sak från den Facebookgrupp som nämnts i en annan tråd. Skaparen av gruppen (som vill att kronprinsessparet ska gå in tillsammans i kyrkan) har skrivit till de som ska förrätta vigseln. Biskop Antje Jacklén hade svarat såhär: "Jag har hittills haft all anledning att utgå ifrån att brudparet följer Kungen och Drottningens exempel samt svensk sed - det vill säga att gå... in i kyrkan tillsammans som ett par. Min utgångspunkt är att det blir så."Vi får hoppas att det stämmer. Jag har också förstått att frågan nu diskuteras i biskopskollegiet. Förhoppningsvis kommer biskoparna med formella råd och regler kring svensk vigselsed via ett biskopsbrev.

Heja Biskopen!

• Superstarfia

Soldemor skrev 2010-05-11 11:39:09 följande:
      Heja Biskopen!

hakar på i hejjaropen och hoppar jämfota upp å ner.. ;)

• cherrylane

Jag och min sambo gifter oss i kyrkan i augusti. Jag har en god relation till min pappa och först var jag mycket riktigt inne på den linjen att "bli bortlämnad" av honom, det kändes romatiskt och fint. Ena delen av mig (mitt flickhjärta med livliga fantasier) ville ha det så, men mitt sunda förnuft säger att det dels inte är en svensk tradition, och dels att det är förlegat.

Moderna par väljer att gifta sig tillsammans och går också in tillsammans. Finns det präster som inte motsätter sig den anglosaxsiska traditionen (att bruden blir överlämnad) så ok, men jag blir irriterad på folk som säger "mitt beslut, skit du i det". Som tidigare nämnt får man böja sig för seder och traditioner om man väljer att gifta sig kyrkligt, så är det bara! Passar inte det så får man göra det borgerligt istället.

• Aleta
    Sebastiána skrev 2010-05-11 10:48:16 följande:
    Vem har sagt att det är OK för kronprinsessan? Det är väldigt många som är emot det och eftersom självaste ärkebiskopen är emot företeelsen blir det väl en del huvudbry både här och där.
    Hon får väl byta ut ärkebiskopen då.  

(OBS - detta var ett skämt.)

• Burre Präst
    Aleta skrev 2010-05-11 12:33:19 följande:
    Hon får väl byta ut ärkebiskopen då.   (OBS - detta var ett skämt.)
    Jo, jag tänkte likadant: "Då får väl kromprinsessan välja en annan ärkebiskop!"
  • Sonja68

Bride in leather skrev 2010-05-11 10:39:43 följande:
    Och går denne med på det så kör man,gör denne inte det får han/hon finna sig i att bli utbytt.

Och om ingen tillgänglig präst i församlingen går med på det så får ni finna er i att viga er borgerligt kanske?

• Sonja68

Bride in leather skrev 2010-05-11 09:56:14 följande:
    Jag tycker att det är upp till var och en att avgöra själv!Vad andra tycker skiter jag högaktningsfullt i faktiskt.Jag bestämmer inte hur de ska ha det och ingen bestämmer hur jag ska ha det

Nja, om du vigs i kyrkan får du nog följa vissa regler som de har. Det finns en gudstjänstordning för vigsel i kyrkan har jag för mig.
    Församlingen skiter förmodligen högaktningsfullt hur du tycker du ska ha det, bara du följer den ordningen.

Men om nu prästen godkänner nåt så tragiskt (i mitt tycke i alla fall) som en brudöverlämning så har jag svårt att förstå varför han ska tycka till om pampig musiks vara eller icke vara vid spektaklet.

• Sonja68

Burre Präst skrev 2010-05-11 15:19:56 följande:
    Jo, jag tänkte likadant: "Då får väl kromprinsessan välja en annan ärkebiskop!"

• Lantlolla

Sebastiána skrev 2010-05-11 11:01:38 följande:
    Egentligen är det väl ingen (förutom de närmaste) som verkligen vet vad kronprinsessan och Daniel vill. De kanske aldrig varit intresserade av brudöverlämning alls. Det kanske bara var ett rykte som kom igång eftersom de valt att endast Victoria ska ha förlovningsring så som är brukligt i exempelvis USA och England. Med tanke på att de gifter sig samma datum som kungen och drottningen kanske de också vill följa det sätt de gick in på.

Kungen och drottningen gick in tillsammans.......

Svar på tråden Fel att lämnas över från sin far till pampig ingångsmusik?