• Zeraphia

Vem betalar tärnklänning

Detta är en fråga baserad på ren nyfikenhet. Ponera att du ska vara tärna och du och bruden ska tillsammans välja klänning. Bruden har givetvis sista ordet så att du inte överglänser henne. Den ska vara efter ganska specifika önskemål vad gäller färg, längd, utsmyckning. Du kommer inte kunna använda den igen (eller kanske någon gång om du gillar att gå klädd i just den här färgen)...

Vem betalar då klänningen? Bruden som bestämmer vilken klänning, eller tärnan som... ja, ska ha den på sig.

• Svar på tråden Vem betalar tärnklänning
  • minimis

Min tärna betalar själv och hon har valt själv, och hon tyckte det var självklart att ta nån av våra temafärger.

• Korallbruden

Betalar klänning hår och smink.

Vår stora dag =3 juli 2010
  • BrideBecks

Är det tvunget att det måste vara en specifik klänning som brudparet valt och som tärnan själv aldrig skulle köpa annars tycker jag personligen att brudparet borde vara med att bidra lite i alla fall. Man får väl diskutera fram en lösning helt enkelt.

Jag hade inga direkta krav på mina tärnors klänningar mer än att jag ville godkänna dem innan de inhandlades. På så sätt fick de rätt fria händer att hitta något som passar dem.

Om de inte hade varit tärnor hade de säkerligen inhandlat en klänning till bröllopet ändå till samma kostnad.

• blivandefrugan

Jag har bara sagt till mina tärnor att de ska ha en lila klänning alt. kjol och topp de betalar sina klänningar själva och har mycket fritt spelrum. Jag köper såklart deras buketter och har erbjudit de att få håret fixat. Om bruden vill att tärnorna ska ha specifika klänningar så ska hon betala de, vet en tjej som fick "äran" att vara tärna och bruden förväntade sig då att hon skulle betala för sin klänning som bruden valt ut och som kostade 4000 kr det tyckte jag va hutlöst och väldigt fult gjort,,tärnan tackade då nej till "hedersuppdraget"

• eigollet

Usch, jag hade också blivit förbannad... Det är inte okej!

• mrsJR
    blivandefrugan skrev 2010-05-11 11:56:48 följande:
     Om bruden vill att tärnorna ska ha specifika klänningar så ska hon betala de, vet en tjej som fick "äran" att vara tärna och bruden förväntade sig då att hon skulle betala för sin klänning som bruden valt ut och som kostade 4000 kr det tyckte jag va hutlöst och väldigt fult gjort,,tärnan tackade då nej till "hedersuppdraget"
    Stark bridezilla-varning på detta beteende! 
  • Zeraphia

Ja, det är ruskigt svårt. För några månader sedan hade tärnan haft ekonomisk möjlighet att köpa en klänning för 1000:- och sen aldrig mer använda den, men så är inte läget nu. Svår situation för alla inblandade. De som gifter sig har heller inte så stor budget och vill ju inte gärna lägga alla pengar på tärnans kläder. Smink, hår, blommor och smycken tror jag att tärnan ska stå för själv också.

• Uppsalabrud2010

Vi satte oss ner tillsammans och diskuterade fram i stora drag hur modellen ska se ut. Sedan letade jag upp 5 st olika i den modellen och visade för dem, till sist så hittade vi en. De kommer att ha gråa långa klänningar och de betalar dem själva.

• Katarina Michael

Eftersom jag hade specialla önskemål när de gällde färg och vill dem skulle ha samma model så valde vi att betala.

Känns inte rätt att tvinga någon köpa en klänning dem till största sanolikheten inte kommer använda, speciellt inte när jag vet om att dem inte har dem pengarna att lägga på en klänning och vi dessutom har ett relativt påkostat bröllop.

Så jag tycker de finns flera faktorer som avgör. Tex

mer än 1 krav gällande utseendet (kräva en vis model eller färg okej men båda då är de mer än 1 krav) Tärnans ekonomi Brudparets ekonomi
  • FramtidaFruSandberg

jag hade förslag på klänningar som vi då skulle betala för tärnorna och sedan fick de välja om de ville ha den klänningingen eller betala mellanskillnaden mot en annan (där de fick 4 färger att välja mellan och kravet att den skulle vara knälång). Om jag som brud vill välja klänning så får jag ju också betala för den.

Svar på tråden Vem betalar tärnklänning