• Zeraphia

Vem betalar tärnklänning

Detta är en fråga baserad på ren nyfikenhet. Ponera att du ska vara tärna och du och bruden ska tillsammans välja klänning. Bruden har givetvis sista ordet så att du inte överglänser henne. Den ska vara efter ganska specifika önskemål vad gäller färg, längd, utsmyckning. Du kommer inte kunna använda den igen (eller kanske någon gång om du gillar att gå klädd i just den här färgen)...

Vem betalar då klänningen? Bruden som bestämmer vilken klänning, eller tärnan som... ja, ska ha den på sig.

• Svar på tråden Vem betalar tärnklänning
  • csillag

Jag pratade med mina tärnor innan dom blev tillfrågade om att vara tärnor.
    vi satt o prata som vanligt o jag sa att tyvärr kommer vi inte ha råd att betala klänningar åt tärnorna oxå utan detta är en kostnad dom kommer få stå för sj isf o la en budget på att klänningarna inte skulle överskrida 2000kr/ klänning om de inte gick att hyra.
    sa även att vi ville att dom bär långa balklänningar i vinrött.

mina tärnor tyckte inte de va några problem alls,o sa att dom va me på de.klänningarna kommer säljas av sen efter bröllopet o då tyckte dom inte de ska vara några problem heller.

deras klänningar kostade 1795 kr o är NXA klänningar o tillhör deras cocktail serie.

men de e väl upp till var o en om hur man tycker vem som ska betala.

vi hade mer än gärna lagt ut pengarna på klänningar/kostym åt våra tärnor o marskalkar o bestman men jag blev tyvärr arbetslös nu efter vintern så vi kände att vi har verkligen inte ekonomin till de just nu för allt annat kostar oxå.

men måste vara upp till var o en (tycker jag)

• Flodis Hjärtat

Varför inte köpa en klänning som man kan använda flera ggr. Då gör det ju inget att tärnan själv betalar om möjligeht finns att använda den vid annat tillfälle också.

• Korallbruden

Tycker inte att det är en stor "heder" mot sina vänner att säga till dem att de skall betala för en klänning om du som brud har minsta åsikt om färg, form och längd. Får de välja 100 % själva så är det ju ok men inte annars.

Hur troligt är det att de använder klänningen igen?

Vår stora dag =3 juli 2010
  • Tessthemess

Vi betalar deras klänningar. Dels för att vi väljer men också som en present till dem. Vi väljer modeller som kan användas vid andra festliga tillfällen... :)

• sizz1979

Våra tärnor betalar själva sina klänningar. Men vårt ända krav är att de ska vara svarta och det är ju en rätt gångbar färg även vid senare tillfällen... smink och hår kommer vi fixa själva och hjälpas åt med, även på mig. vi är alla ganska kunniga på både hår och smink så det känns bara onödigt att lägga pengar på det

• Andreas flicka

Jag har bara hört om att tärnan själv betalar för sin klänning. Samma som att en marskalk betalar för sin frack/kostym/smoking eller vad han nu kommer att ha.

Jag har inga krav på att min tärna ska ha en specifik färg eller form på klänningen - utan att hon ska ta något som hon trivs med. Hon är en av mina absolut bästa vänner och jag har känt henne länge så jag vet att hon inte kommer att "spåra ur" på något sätt. Utan att hon kommer att välja en högst normal festklänning.

• fromheretoeternity

Jag betalar självklart för min tärnas klänning, blommor, håruppsättning etc. I julklapp fick hon sminkning på make up store för 500kr som hon fick välja produkter för. Jag skulle aldrig kunna med att be henne betala själv, det är ju jag som bett henne var tärna och hon är ju tärna för min skull, inte tvärtom! Jag vill inte att det ska vara en kostnad för henne att vara tärna! Hennes klänning valde hon själv och den kostade 2000kr.

• Mirelle

Jag och mina tärnor har tillsammans valt klänningar.
    Nu har jag väl turen att vi alla tre har lika smak när det gäller färger och modeller. Jag har gett dem ganska fritt spelrum att välja själva men dem har oxå frågat mig hur jag tänker. Och då har jag sagt det men inte mer.
     Vi har valt känningar som dem kan absolut kan tänka sig att använda även efter bröllopet.
    Jag har beställt klänningarna från Shopindream så det blir mycket billigare än att handla här hemma. Vi kommer att dela upp kostnaden, dem betalar sina klänningar ca 800 kr och vi står för fraktkostnaderna.

Vi är alla tre nöjda : )

• Snövit007

Magdalena Ribbing har svarat på denna fråga på DN och som jag minns hennes svar så var det:

Om klänningen är speciell och inte kan användas vid andra sammanhang skall bruden betala, om klänningen är en sådan som tärnan ändå kunde ha köpt och kommer att ha användning för i framtiden så kan tärnan betala.

• BlackWIngedAngel

Jag säger; Tärnan betalar. Jag har själv betalat för klänning som tärna och som jag fick ändra för att kunna använda igen, eftersom det inte var min stil på klänningen. Det är som sagt en ära att vara tärna, som jag ser det.

Skulle det dock vara så att brudparet har extremt höga krav, ex betala 8000 för kläderna, eller att ta på sig något extremt konstigt som man absolut klarar av att ha på sig en kväll, så får man väl helt enkelt säga till; att då kan jag tyvärr inte vara er tärna.

Sedan tycker jag det är viktigt att vara lyhörda som brudpar. Vi har tur, eftersom vårt brudfölje inte har haft några särskilda synpunkter på vad de ska ha på sig. Jag har föreslagit modell och tyg till mina tärnor, båda har godkänt det och betalat materialet själva. Sedan kommer jag sy klänningarna.

Marshalkarna kommer betala för var sin ljus kostym (som båda tycker går bra att använda flera gånger efteråt).

Deras present till oss, blir alltså en present till sig själva också. Låter inte det som en bra idé?

• Bride in leather

Jag har betalt klänningarna,de är mina och jag säljer dem sen.

Jag har 3 tärnor,den ena hade redan en klänning så jag har köpt 2 stycken som kostat nästan 5000 och det ger jag inte bort som minne.Jag har bestämt färgen.

• patrikoannika

Jag betalade min tärnas klänning. Inget att tveka om. Den kostade 2300kr och hon fick behålla den efter bröllopet. Självklart för mig.

• patrikoannika

fromheretoeternity skrev 2010-06-09 18:21:40 följande:
    Jag betalar självklart för min tärnas klänning, blommor, håruppsättning etc. I julklapp fick hon sminkning på make up store för 500kr som hon fick välja produkter för. Jag skulle aldrig kunna med att be henne betala själv, det är ju jag som bett henne var tärna och hon är ju tärna för min skull, inte tvärtom! Jag vill inte att det ska vara en kostnad för henne att vara tärna! Hennes klänning valde hon själv och den kostade 2000kr.

Precis!

• malmötjej76

Vi betalar deras klänningar!

• Tinzi

Jag har gett mina tärnor 3 alternativ.

1. Jag betalar klänningarna men även rätten att sälja dem sen.

2. De betalar klänningarna (jag frakten) och får behålla dem sen (500:- /st kostar de)

3. De fixar en MYCKET lik klänning på egen hand.

De står för svarta skor, jag för hår & smink på salong.

Skickade just iväg det så vet ej vad de tycker ännu.

• BlackWIngedAngel
    Korallbruden skrev 2010-05-12 13:38:37 följande:
    Tycker inte att det är en stor "heder" mot sina vänner att säga till dem att de skall betala för en klänning om du som brud har minsta åsikt om färg, form och längd. Får de välja 100 % själva så är det ju ok men inte annars. Hur troligt är det att de använder klänningen igen?
    Vad gör man med tärnor som inte tycker så mycket då? Om de har godkänt förslaget, innebär det då att de har fått välja? Eller måste de själva ta initiativet?
  • Annapanna larsson

Vi betalar mina tärnors klänningar. Vill inte tvinga dem att köpa en klänning för min skull. De har redan gjort så mycket och lagt ut massa pengar för min möhippa.

Jag vet att det enligt tradition ska vara så att man som tärna ska se det som ett hedersuppdrag och pröjsa för kalaset själv men vet av egen erfarenhet att det blir mycket pengar och många timmars jobb som ska läggas ned i form av planering inför möhippa, tal på bröllopet etc. så det där hedersuppdraget känns inte så hederssamt så länge...

• Zia 20090618

Har inte pratat med mina tärnor än men jag tycker nästan att de kan betala klänningarna själva. De har fått välja färg (svart) och jag har sagt att de bör ha något blingblingaktigt under bysten, modell väljer de själva, dock gärna korta.

En av dem har ordnat med en sömmerska som syr upp dem för endast materialkostnad. Vill de ändå inte betala typ en femhundring får vi väl ta de kostnaden. Ingen större grej då ju ;)

Svar på tråden Vem betalar tärnklänning