• Skuggan

Dryck till Västerbottenbuffé

Vi gifter oss i Västerbotten i sommar och kommer därför bjuda på en västerbottenbuffé. Antagligen med potatisgratäng till, men tillbehöret är inte helt spikat.

Den kommer i övrigt innehålla sånt som tjälknul, marinerad fläskfilé, västerbottenspaj, gravad lax, hjortronsås, kantarellcréme och lite till.

Nu undrar jag, hur komponerar vi dryck till detta. Självklart kommer vi också få prata med systembolagetpersonalen men ofta får man bra tips så här med!

Vi kommer bjuda på rött vin som huvuddryck. Men vi vill att det ska finnas ett vitt alternativ samt öl och alkoholfria alternativ (som ju också ska funka med maten).

Innan det bjuder vi på en brudskål i rosébubbel, Rotari för att vara med mer bestämd. Råkar någon ha tips på gott tilltugg till detta så tas även det tacksamt emot!

• Svar på tråden Dryck till Västerbottenbuffé
  • Jakobsson85

Frågan är ju om drycken ska gå i samma tema, dvs. med västerbottenstema? I så fall ksk Norrlandsguld, hjortronsnaps (2 delar vodka + 1 del hjortron juice), ett vin med älg på etiketten (minns inte namnet). annars tror jag som du att bolaget har de bästa tipsen på dryck som rimmar väl med maten.

• Skuggan

Haha, bra idé! Vin är jag för petig för att gå på etiketten men ölen var ju given!

Ja vi får säkert bra tips där men ibland finns det någon med järnkoll så här med, då kan man få lite olika uppslag att testa!

• LindaochStefan

Ska det vara västerbottenstema på tilltugget också så funkar smördegsskruvar med vb-ost. Gott och enkelt.

• Duchess

Lingondrickan får ni inte glömma!

• Skuggan

Åh, antecknar så pennan glöder!

Hm, undrar om man ska fortsätta på temat över tårtan också. Har inte funderat i de banorna tidigare.

• scarborough81

Vargtass?? Givet...

• Skuggan

scarborough81 skrev 2010-05-13 22:22:18 följande:
    Vargtass?? Givet...

HIhi, kul tanke. Men den ska ju som blandas på hemkört och det har vi inget.

• scarborough81

Skuggan skrev 2010-05-13 22:25:05 följande:

Nej jag skojade bara.. tänkte bara lätta upp stämmningen lite.. kan vi alla behöva.. skratta då och då... {#lang_emotions_sunny}

• Duchess
    Skuggan skrev 2010-05-13 22:25:05 följande:

Ingen fara - köp billig sprit på systemet och häll upp den i stora plastdunkar, så kommer alla att tro att det är hemkört..

• Nordiskbrud

Skuggan skrev 2010-05-13 22:21:29 följande:
    Åh, antecknar så pennan glöder! Hm, undrar om man ska fortsätta på temat över tårtan också. Har inte funderat i de banorna tidigare.

Något med hjortron? Vaniljpannacotta eller vitchokladmousse blandad med färska hjortron och så hjortronsylt smaksatt med lite punch på anslagen, kanske? Vit marsipan runt och dekorerad med marsipan formad som hjortron och hjortronblad. Skulle vara riktigt snyggt.

Eller lingon och kola, också väldigt god kombination. Funderar på en mörk browniebotten och lingnmosse med en kolafudge på toppen alt ljusa bottnar täckta med kola och så moussen.

Om vi vill ha dessert är det väldigt gott med hemlagad vanlijparfait, varma vanilj hjortron och ett västerbotten chips.

• Skuggan

scarborough81 skrev 2010-05-14 23:13:28 följande:
      Nej jag skojade bara.. tänkte bara lätta upp stämmningen lite.. kan vi alla behöva.. skratta då och då...

Hihi, jo ja anade det.

• Skuggan

Nordiskbrud skrev 2010-05-15 00:30:46 följande:
      Något med hjortron? Vaniljpannacotta eller vitchokladmousse blandad med färska hjortron och så hjortronsylt smaksatt med lite punch på anslagen, kanske? Vit marsipan runt och dekorerad med marsipan formad som hjortron och hjortronblad. Skulle vara riktigt snyggt.Eller lingon och kola, också väldigt god kombination. Funderar på en mörk browniebotten och lingnmosse med en kolafudge på toppen alt ljusa bottnar täckta med kola och så moussen.Om vi vill ha dessert är det väldigt gott med hemlagad vanlijparfait, varma vanilj hjortron och ett västerbotten chips.

Mmm,  det vattnas ju i munnen bara av att läsa ditt inlägg!

Vi är dock lite inne på tårta så just den här gången blir det ingen pannacotta. Jag kom just hem från ett bröllop där de hade en fantastisk moussetårta så hela vägen hem satt jag och funderade på om hjortron kan tänkas göra sig bra i tårta men jag är osäker, tror inte jag sett något sånt.

Det ska även passa både barn och nötallergiker så lite lurigt blir det.

• Nordiskbrud

Skuggan skrev 2010-05-16 18:21:20 följande:
      Mmm,  det vattnas ju i munnen bara av att läsa ditt inlägg!Vi är dock lite inne på tårta så just den här gången blir det ingen pannacotta. Jag kom just hem från ett bröllop där de hade en fantastisk moussetårta så hela vägen hem satt jag och funderade på om hjortron kan tänkas göra sig bra i tårta men jag är osäker, tror inte jag sett något sånt. Det ska även passa både barn och nötallergiker så lite lurigt blir det.

Pannacotta kan man ha som ett "lager" i fyllningen också, tänk en prinsesstårta men byt ut vanlijkrämen mot pannacotta Men personligen föredrar jag också mousstårtor!

Vi hade en helt ljuvlig chokladmoussetårta med hallon i moussen på vårt bröllopet, på en helt nötfri browniebotten. Tänkte att en lite raffinerad tårta skulle kunna vara browniebotten ev täckt med en tryffel eller ett tunnt lager pannacotta och sedan vitchokladmousse blandad med färska hjortron. Sedan kan den ju vara täckt på sidorna med vitchoklad och ha en spegel av hjotron ovan på Skulle nog vara väldigt snyggt också  Som små stjärnor... Vad barn gillar är ju lite beroende på dagsformen men vår stora tjej på 2 år, gillar alltid chokladmousse, i alla färger

Kan nog spåna på lite andra varianter också, väldigt Norrländskt är ju tex åkerbär också. Ett alternativ skulle ju kunna vara att göra en åkerbärsmousse som ju är gott att kombinera med björnbär (eller tvärtom. Björnbärsmousse kombinerad med åkerbärspannacotta.)
    Finns verkligen hur många varianter som hellst!

• Skuggan

Åh, vi har funderat på en brownietårta med tryffel, kanon idé verkligen att kombinera den med vitchokladmouss och hjortron. Det låter ju bara hur gott som hellst!

Nä, barn är lurigt just eftersom det är så olika. Vår tjej älskar choklad, ju mörkare desto bättre. Men många barn gillar inte choklad alls. Å andra sidan kan man lätt slänga ihop en vanlig jordgubbstårta vid sidan av.

Den tårtan vi åt nu var en chokladbotten med ett lager mörk chokladmousse och ett lager jordgubbsmousse. Det var mumma det med.

• Nordiskbrud

Det lät gott! Vi tänkte först kombinera chokladmousse med passionsmousse men det var så ruskigt gott med mörkchokladmosse blandad med hallon (vi hade en mörkchoklad tryffel ovan på browniebotten och det var pricken över i!. Chokladspegel ovanpå och mörkchoklad runtom, så det var väldigt chokladigt och gott.)

Jag har gjort en dessert en gång med vitchokladmousse som jag serverade med lite punchsvängda hjortron och det var väldigt gott. Ni får testa lite varianter en kväll, det är kul och gott

• Skuggan

Ja jag kan tänka mig att det är super kul och gott! Går det att laga sådana saker på egenhand för att prova kombinationerna eller är det hemskt svårt? Vi bor nämligen inte på orten vi ska gifta oss i.

Hallon och choklad är en fantastik kombination, en av mina absulota favoriter. Det är alltid ett alternativ.

• Skuggan

Alltså, pannacottan sjunker in här. Skule kanske inte vara så dumt. Man måste ju inte ha tårta! Vi är dessutom ett litet sällskap och har en rätt informellfest så det skulle kunan fungera kalas.

Ojoj så mycket att lura på.

Svar på tråden Dryck till Västerbottenbuffé