Skuggan skrev 2010-05-16 18:21:20 följande:
Mmm, det vattnas ju i munnen bara av att läsa ditt inlägg!Vi är dock lite inne på tårta så just den här gången blir det ingen pannacotta. Jag kom just hem från ett bröllop där de hade en fantastisk moussetårta så hela vägen hem satt jag och funderade på om hjortron kan tänkas göra sig bra i tårta men jag är osäker, tror inte jag sett något sånt. Det ska även passa både barn och nötallergiker så lite lurigt blir det.
Pannacotta kan man ha som ett "lager" i fyllningen också, tänk en prinsesstårta men byt ut vanlijkrämen mot pannacotta Men personligen föredrar jag också mousstårtor!
Vi hade en helt ljuvlig chokladmoussetårta med hallon i moussen på vårt bröllopet, på en helt nötfri browniebotten. Tänkte att en lite raffinerad tårta skulle kunna vara browniebotten ev täckt med en tryffel eller ett tunnt lager pannacotta och sedan vitchokladmousse blandad med färska hjortron. Sedan kan den ju vara täckt på sidorna med vitchoklad och ha en spegel av hjotron ovan på Skulle nog vara väldigt snyggt också Som små stjärnor... Vad barn gillar är ju lite beroende på dagsformen men vår stora tjej på 2 år, gillar alltid chokladmousse, i alla färger
Kan nog spåna på lite andra varianter också, väldigt Norrländskt är ju tex åkerbär också. Ett alternativ skulle ju kunna vara att göra en åkerbärsmousse som ju är gott att kombinera med björnbär (eller tvärtom. Björnbärsmousse kombinerad med åkerbärspannacotta.)
Finns verkligen hur många varianter som hellst!