Inlägg från: KatjaB |Visa alla inlägg
  • KatjaB

Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?

Tycker jag titt som tätt läser om, eller får höra att en borgerlig vigsel anses vara enkel. Som att man förväntas hålla en väldigt enkel middag, och inte alls någon speciellt märkvärdig vigselceremoni. Helst med ett par gäster/vittnen närvarande bara.

Och visst kan man ju ha det så, självklart.
    Men jag blir så förvånad bara över att alla nästan förväntar sig det bara för att det är borgerligt. Uttrycket "bara borgerligt" känns ju igen.. både här på bt av planerande brudpar och av andra som anser att det är en enklare form av bröllop.

Vi vill gifta oss med alla nära och kära, med pompa och ståt och en hejdundrande fest. Så när folk frågar om jag ska ha långklänning trots att det är borgerligt gör att jag börjar reta mig lite på frågan efter ett tag. Det betyder ju inte mindre bröllop för det. eller att jag inte skulle ha haft prinsessdrömmar bara för att vi inte vill gifta oss i kyrkan av religiösa åskådningar. 

Hur ser ni på det hela? är det vi som är så motströms som inte förstått det hela rätt?

• Svar på tråden Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?
  • KatjaB

ja det är klart det kan vara olika, började reta mig på det bara nu när jag läser och hör det så ofta om just "bara borgerligt". Vårt bröllop känns ju inte "bara" för oss.

Som när jag ringde till ett slott för att kolla om länssalen var ledig och gick att boka till vår vigsel. Det gick alldeles utmärkt och hon malde på om hur det var så konstigt med dessa nya brudpar som skulle ha ingångsmusik och närmare 100 gäster när de valt bort det genom att gifta sig borgerligt. Men vi och våra 2 vittnen fick gärna komma. (till saken hör att det är både dyrt och en jättestor sal)
    Blev riktigt irriterad, sa att det var ju trevligt att höra hennes syn på det hela men vi och våra 80 gäster vänder oss till ett annat slott. Vi gifter oss av kärlek, inte pga religion.

Hellre pröjsar man ju till några som man tycker är vettiga eller åtminstone håller sina åskiter för sig själva.

• KatjaB

Jo, det har säkert mycket att göra med att det förr var enkla bröllop när man gifte sig borgerligt. Att det inte hade så mycket av att ta avstånd från kyrkan att göra.

Sen blir man ju ändå förvånad när folk i vår ålder tycker så, och man nästan får försvara sitt val.

fröken söt: samma här, favours, middag, fest, solosång, och vi är uppklädda till tänderna

• KatjaB

ja vi är väl moderna och rätt i tiden kanske, haha.
    Skönt att höra ändå att fler reflekterat över detta, ibland är det svårt att få distans och tänker om det är jag som är fånig som börjar reta mig för att det känns lite personligt på något sätt. Nu behöver jag ju inte reta mig alls förstås, men man blir ju lite matt på dessa frågor om klänning. Snart svarar jag att vi tänkt bjuda på en nakenchock 

• KatjaB

Aleta skrev 2010-05-22 18:48:47 följande:
    Man behöver ju inte berätta för folk vilken typ av vigsel det blir. Då slipper man kommentarerna kanske.

nja frågar folk så får de ju veta såklart. O sen är det ju mer vid bokningar som jag upplevt att folk kan vara så mossiga och gammeldags i sina åsikter. Men våra närmaste är ju helt med på att det inte är enkelt på något sätt. Tvärtom tycker de nog eftersom vi ska vara på ett slott.

• KatjaB

White dragon skrev 2010-05-24 15:01:48 följande:
    Stämmer bra det, men har du bara papperna i ordning från rådhuset så kan vilken präst, prästinna eller liknande som hälst viga någon. Det blir bara en ceremoni som inte är bindande på något vis ut över papprena från rådhuset men den kan betyda lika mycket för deltagarna som en kyrklig vigsel gör för en kristen.

jag förstår hur du menar fast det är ju själva vigselakten som är viktig iallafall för mig. Jag förstår att folk kan göra så, ha en kort ceremoni på rådhuset och sedan ha en icke juridiskt bindande vigselakt som vem som helst kan utföra. För min del så skulle det dock kännas väldigt tråkigt att se den riktiga vigseln som pappersarbete. Vi vill ju göra vigseln viktig och att vi inte är gifta redan egentligen när vi har vår vigsel, det skulle för mig kännas riktigt konstigt.

• KatjaB

tomlinn: ja, jag menade inte att det är något fel. Utan bara en reflektion från min sida. Sen om vi hade haft en viss person som vi väldigt gärna hade velat ha som vigselförrättare, som ni, så hade det ju varit ett annat läge.

• KatjaB

Pokaloo skrev 2010-05-25 11:06:14 följande:
    -Prästen frågar paret.. varför vill ni gifta er?En präst kan välja att inte viga ett par om det t.ex bara handlar om att man vill att det ska stå på papper som gifta.En del som gifter sig borgerligt gör det för att bli medborgare.. inte gifter han eller hon sig i kyrkan eftersom det är något heligt.I mina ögon är att gifta sig borgerligt för att man ska få ett vigselbevis. o det tycker jag utnyttjas alldeles för mkt. förrättaren Är man dock icke troende o gifter sig borgerligt är det en helt annan sak.. Men det väger inte lika tungt som i kyrka eftersom kyrkan är Guds hus o prästen är en slags förmedlare mellan Gud o människan eller hur jag nu ska uttrycka mig.

oj oj oj.. du inser väl hur du framstår? Något fanatisk översittare med stark gudstro.. men samtidigt påstår du att du inte är så religiös.
    Hur menar du att en vigsel inte skulle väga lika tungt om den är borgerlig som när den är utförd i kyrkan? Varför ska man vilja ha prästen som förmedlare mellan gud och människan om man inte har en gudstro? Jag gifter mig av kärlek till min blivande man, för att vi har valt varandra och vill leva resten av våra liv med varandra. Det har ingenting med religion eller ett förbund inför gud att göra.

Att ha ceremonier utan religiösa inslag finns för att tillvara människors behov av traditioner och ceremonier för att skapa gemenskap och högtid.
    Särskilt märks dessa behov i avgörande skeden i livet, som födslar, bröllop och begravningar. Så att människor utan religiös tro kan hålla högtider och ceremonier under ärliga och värdiga former.
    Att du säger som du gör tycker jag faktiskt är smått elakt mot alla som skriver här, du skriver som om det vore faktum och inte din personliga åsikt.

Och som en liten parantes så vill jag bara nämna att det går alldeles utmärkt att skilja sig trots att man gift sig i svenska kyrkan.

Svar på tråden Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?