• KatjaB

Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?

Tycker jag titt som tätt läser om, eller får höra att en borgerlig vigsel anses vara enkel. Som att man förväntas hålla en väldigt enkel middag, och inte alls någon speciellt märkvärdig vigselceremoni. Helst med ett par gäster/vittnen närvarande bara.

Och visst kan man ju ha det så, självklart.
    Men jag blir så förvånad bara över att alla nästan förväntar sig det bara för att det är borgerligt. Uttrycket "bara borgerligt" känns ju igen.. både här på bt av planerande brudpar och av andra som anser att det är en enklare form av bröllop.

Vi vill gifta oss med alla nära och kära, med pompa och ståt och en hejdundrande fest. Så när folk frågar om jag ska ha långklänning trots att det är borgerligt gör att jag börjar reta mig lite på frågan efter ett tag. Det betyder ju inte mindre bröllop för det. eller att jag inte skulle ha haft prinsessdrömmar bara för att vi inte vill gifta oss i kyrkan av religiösa åskådningar. 

Hur ser ni på det hela? är det vi som är så motströms som inte förstått det hela rätt?

• Svar på tråden Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?
  • empa83

När vi gifte mig borligt, i Skottland, tyckte de nästan att det var lite konstigt att vi inte hade "bröllopskläder" jag hade en enkel sidenaktig klänning och min man hade kostym. de som gifte sig innan oss hade hela paketet. Jag tror att allt blir vad man gör det till.

Min syster gifte sig i kyrkan, hon hade en fantastisk fin klänning, men festen var väldigt enkel och väldigt rolig! Så det kan nog vara lite åt olika håll.

• empa83

när vi gifte oss ska det vara ;)

• Fröken Söt

Jag håller med dig. Vi ska ha borgerlig vigsel, helt enkelt för att det känns som hyckleri att gifta sig i kyrkan när jag inte är troende kristen.

Men vi ska i alla fall ha sång och hela baletten under vigseln, festen blir sedan på ett slott/herrgård/liknande, trerätters med tårta, favours till gästerna osv. Kommer också att ha långklänning förstås, och en brudbukett som troligtvis kostar för mycket. Allt detta trots att jag inte haft prinsessdrömmar som barn... Men hur ofta får man ordna en stor och fancy fest? Då är det lika bra att ha rubbet.

• Martinaa

Jag förstår dig, och håller med dig. Det finns ju inget som säger att en borgerlig vigsel inte kan efterföljas av en riktig bröllopsfest.

Jag kan däremot tänka mig att "fördomen" mot borgerliga vigslar, om vi får kalla det så, kommer från att det helt enkelt genom tiderna har varit vanligast med en mindre tillställning. Däremot om man gifter sig i kyrkan så förväntar sig folk lika väl att man ska ha en trerätters-hejdundrade-bröllopsmiddag.

Men det finns ju, som sagt, ingenting som säger att det måste vara på ett visst sätt oavsett vilket sätt man väljer att gifta sig på. Men jag kan tänka mig att det länge varit så att antingen vill man ha många gäster och stort bröllop - då gifter man sig i kyrkan, oavsett om man sympatiserar med den kristna tron eller ej. Ville man ha mindre bröllop så valde man borgerligt.

Numera är det nog mer vanligt att välja bort kyrklig vigsel pga religion, inte pga hur stort eller litet bröllop man vill ha. Tror att detta är ett problem som kommer i övergången så att säga. Det kommer nog bli vanligare med borgerlig vigsel plus storfest...typ.

Men det är ju bara lilla jag o min åsikt!

• KatjaB

ja det är klart det kan vara olika, började reta mig på det bara nu när jag läser och hör det så ofta om just "bara borgerligt". Vårt bröllop känns ju inte "bara" för oss.

Som när jag ringde till ett slott för att kolla om länssalen var ledig och gick att boka till vår vigsel. Det gick alldeles utmärkt och hon malde på om hur det var så konstigt med dessa nya brudpar som skulle ha ingångsmusik och närmare 100 gäster när de valt bort det genom att gifta sig borgerligt. Men vi och våra 2 vittnen fick gärna komma. (till saken hör att det är både dyrt och en jättestor sal)
    Blev riktigt irriterad, sa att det var ju trevligt att höra hennes syn på det hela men vi och våra 80 gäster vänder oss till ett annat slott. Vi gifter oss av kärlek, inte pga religion.

Hellre pröjsar man ju till några som man tycker är vettiga eller åtminstone håller sina åskiter för sig själva.

• KatjaB

Jo, det har säkert mycket att göra med att det förr var enkla bröllop när man gifte sig borgerligt. Att det inte hade så mycket av att ta avstånd från kyrkan att göra.

Sen blir man ju ändå förvånad när folk i vår ålder tycker så, och man nästan får försvara sitt val.

fröken söt: samma här, favours, middag, fest, solosång, och vi är uppklädda till tänderna

• eigollet

Men vilket larv!
    Vi ska gifta oss borgeligt, eftersom ingen av oss är troende och vi ska ha en hejdundrande fest efteråt!
    Och vaddå, ett kyrkligt bröllop kan man ju också göra enkelt med få gäster med bara kaffe efteråt...

• jessie81

Hej ska med gifta mig Borgerlig och har med fått frågan om jag ska ha kläning.Och ja det ska jag ha:) Ska ha fest med .
    Inget anerlunda med det tycker jag.

• Aleta

Det var förr i världen som borgerligt var enkelt. Nu är det många som har hela kitet med brudklänning och stor fest. Det enda som skiljer är ju om man vill ha med Gud i vigseln eller inte. Så jag tycker att du är modern, inte motströms.

• Waldekranz

Jag stör mig oxå på det! Vi gifter oss oxå borgerligt men med en vigselcermoni på 30 minuter och en stor fest! Vi vill helt enkelt inte ha några religösa inslag.

Svar på tråden Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?