• KatjaB

Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?

Tycker jag titt som tätt läser om, eller får höra att en borgerlig vigsel anses vara enkel. Som att man förväntas hålla en väldigt enkel middag, och inte alls någon speciellt märkvärdig vigselceremoni. Helst med ett par gäster/vittnen närvarande bara.

Och visst kan man ju ha det så, självklart.
    Men jag blir så förvånad bara över att alla nästan förväntar sig det bara för att det är borgerligt. Uttrycket "bara borgerligt" känns ju igen.. både här på bt av planerande brudpar och av andra som anser att det är en enklare form av bröllop.

Vi vill gifta oss med alla nära och kära, med pompa och ståt och en hejdundrande fest. Så när folk frågar om jag ska ha långklänning trots att det är borgerligt gör att jag börjar reta mig lite på frågan efter ett tag. Det betyder ju inte mindre bröllop för det. eller att jag inte skulle ha haft prinsessdrömmar bara för att vi inte vill gifta oss i kyrkan av religiösa åskådningar. 

Hur ser ni på det hela? är det vi som är så motströms som inte förstått det hela rätt?

• Svar på tråden Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?
  • tomlinn
    KatjaB skrev 2010-05-24 17:28:12 följande:
      jag förstår hur du menar fast det är ju själva vigselakten som är viktig iallafall för mig. Jag förstår att folk kan göra så, ha en kort ceremoni på rådhuset och sedan ha en icke juridiskt bindande vigselakt som vem som helst kan utföra. För min del så skulle det dock kännas väldigt tråkigt att se den riktiga vigseln som pappersarbete. Vi vill ju göra vigseln viktig och att vi inte är gifta redan egentligen när vi har vår vigsel, det skulle för mig kännas riktigt konstigt.
    vi gör just så, eftersom vi har "blivit av" med vår tilltänkta vigselförrättare (en vän som är domare och inte längre har vigselrätt) och inte har hittat en vigselförrättare vi tycker om i den kommun vi har valt att gifta oss i. vi "skriver papper" ett par dagar innan och har en icke juridisk vigselakt på vårt (ganska stora och icke religiösa) bröllop. för oss är också vigseln det viktiga, men inte den juridiska vigseln utan den som vi har släkt och vänner till vittnen på. att staten erkänner oss som varandras närmast anhöriga är för oss en teknikalitet, även om vi vill vara gifta i den bemärkelsen också.
  • tomlinn

...jag kan tillägga att jag också tycker att det är underligt att "folk" fortfarande tror/anser att borgerliga bröllop automatiskt är små och enkla och kyrkliga är stora och pampiga. om vår bröllopsvigsel hade varit juridisk hade den varit borgerlig.

• Zeka

Jag o min sambo ska gifta oss borgligt, ute i det gröna o ha fest efteråt för släkt o vänner. Kommer dock inte ha riktig brudklänning men det blir precis som vi vill ha det o det e ju det viktigaste

• KatjaB

tomlinn: ja, jag menade inte att det är något fel. Utan bara en reflektion från min sida. Sen om vi hade haft en viss person som vi väldigt gärna hade velat ha som vigselförrättare, som ni, så hade det ju varit ett annat läge.

• White dragon

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:EN-US;} p {mso-margin-top-alt:auto; margin-right:0cm; mso-margin-bottom-alt:auto; margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Hej alla.

Ursäkta att jag inte hängt med i tråden. Det ser ut som om ni greppat det ändå. Tack.

Det var verkligen inte min mening att förolämpa någon. Min tro är att alla föreningar mellan två väsen är heliga oavsett tro eller spirituallitet. Det är självklart samma värde som ska tillskrivas alla typer av ceremonier oavsett storlek. Jag själv gör ibland till exempel ceremonier i min ensamhet för min egen skull. Det är känslorna som ger den värde. Och det är det som är det allra viktigaste, att få som man vill ha det så att det känns rätt. Det är därför jag ville lyfta fram att det finns ett större spektra av, ja faktiskt borgerliga vigslar. För det blir väl det antar jag om man hämtar ut papper från rådhuset och sedan håller en egen ceremoni. Små ceremonier blir onekligen mer påtagliga och personliga i min åsikt. Inte i det att man lägger sin egen prägel på ceremonin men i gemenskapen i en liten grupp. Skrämmande kan det vara.

Det är även ett underbart verktyg för de som har en tro som inte har präster eller prästinnor med vigselrätt i Sverige. Eller till de som inte kan hitta en präst av sin egen religion som då kan vända sig till en multispirituell präst eller prästinna.

Lev väl.

• tomlinn

KatjaB: jag tog det inte som att du tyckte att det var fel =) det var bara en stilla studie i olikheter!

• White dragon

Oj Style Def taggen kom med...

Sorry.

Jag är dyslektiker så jag skriver alltid i word först så att jag kan kolla stavning.

Hoppas ni har överseende.

• Oktoberbrud2010

Och här ska vi ha ett ganska enkelt kyrkbröllop. Som jag ser det bör man gå efter sin egen övertygelse, för mig är det självklart med ett kyrkbröllop eftersom jag är troende. Men jag ser inte borgerliga vigslar som vare sig oromantiska eller mindre värda. Tycker det är toppen att det finns alternativ för dem som inte vill viga sig enligt svenska kyrkans modell att få utforma sin vigsel efter egen smak.

Sen är det ju individuellt om man vill ha en väldigt privat cermoni eller största festen och det oavsett om vigseln är kyrklig eller borgerlig. Trist med folk som buntar ihop saker på det sättet... 

• Pokaloo

workoutgirl skrev 2010-05-23 20:52:36 följande:

tummen upp för den här tråden. Ett kyrkbröllop är inte mer "på riktigt" än ett borgerligt, det är bara utan gud inblandat

Ett kyrkobröllop är mer på riktigt än ett borgerligt.. Ta exempel katolikerna, gifter dem sig kyrkligt så finns det inget som heter skillsmässa. Man kan vara statligt skild men aldrig kyrkligt. Har för mig att det även gäller hos ortodoxa.
    Dessutom är den kyrkliga ceremonin mer intim så att säga med vittnena där ni förkunnar er kärlek till varandra bla bla bla osv.. Där läser prästen ur bibeln som får en att tänka på ett o annat.
    Min partymans (översätt till svenska{#lang_emotions_smile}) syster gifte sig borgerligt o det var något som tog dem knappt 20 min. Båda sa ja o ja, ringarna hade dem redan på o thats it ni är nu man o hustru o det var för att ha det på papper om att dem är gifta för att ett barn var på väg.

Jag har flera andra vänner som gift sig borgerligt enbart för att slippa fylla i en massa blanketter efter att dem skaffat barn o då har dem sagt ordagrant. -du vet.. för att slippa en massa papper så var det här enklare.

Svar på tråden Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?