• KatjaB

Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?

Tycker jag titt som tätt läser om, eller får höra att en borgerlig vigsel anses vara enkel. Som att man förväntas hålla en väldigt enkel middag, och inte alls någon speciellt märkvärdig vigselceremoni. Helst med ett par gäster/vittnen närvarande bara.

Och visst kan man ju ha det så, självklart.
    Men jag blir så förvånad bara över att alla nästan förväntar sig det bara för att det är borgerligt. Uttrycket "bara borgerligt" känns ju igen.. både här på bt av planerande brudpar och av andra som anser att det är en enklare form av bröllop.

Vi vill gifta oss med alla nära och kära, med pompa och ståt och en hejdundrande fest. Så när folk frågar om jag ska ha långklänning trots att det är borgerligt gör att jag börjar reta mig lite på frågan efter ett tag. Det betyder ju inte mindre bröllop för det. eller att jag inte skulle ha haft prinsessdrömmar bara för att vi inte vill gifta oss i kyrkan av religiösa åskådningar. 

Hur ser ni på det hela? är det vi som är så motströms som inte förstått det hela rätt?

• Svar på tråden Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?
  • ZemraBullen

Vi gifter oss borgligt för att vi inte är troende men fest ska vi ha, sen att den blir lite enklare är för att vi vill ha det så, hade vi gift oss kyrkligt hade festen och kläderna varit de samma.

Min bättre hälft och jag
  • KatjaB

ja vi är väl moderna och rätt i tiden kanske, haha.
    Skönt att höra ändå att fler reflekterat över detta, ibland är det svårt att få distans och tänker om det är jag som är fånig som börjar reta mig för att det känns lite personligt på något sätt. Nu behöver jag ju inte reta mig alls förstås, men man blir ju lite matt på dessa frågor om klänning. Snart svarar jag att vi tänkt bjuda på en nakenchock 

• ZemraBullen

{#lang_emotions_laughing}

Min bättre hälft och jag
  • Saua

Det blir borgligt här oxå!! Som någon av er skrev innan så drömde jag oxå om ett prinsessbröllop i kyrkan medan min sambo ville ha ett litet enkelt och då blev det så. Men nu ju mer man planerar (ca. 20pers) så är jag nästan glad att det blev såhär. Nu kan jag själv planera hur jag vill ha cermonin och slipper ha 200 ögon på en som jag bara avskyr att stå i centrum. Nu ska vi ha tre rätters middag och bröllopstårta och musik mm tycker det är nog att planera ändå. Men jag tycker nog att borglig vigsel ha dålig klang i andras ögon nu när ni nämner det :)

• Iselle

Vi ska gifta oss borgerligt, men absolut inte enkelt. Vi har hittat en fantastisk lokal och en underbar vigselförrättare som gör en rätt lång vigselakt. Vi kommer att ha ingångsmusik och utgångsmusik, två solosånger och även två allsånger. Jag vill bara inte att någon annan ska bestämma hur vår vigselakt ska se ut och jag har ett rätt stor aversion mot psalmer. Det är alltid bara någon kantor som sjunger i falsett som kan dem. Vi blir ca 100 personer och efter vigseln blir det först mingel med trollkarl och sedan 3-rättermiddag och band som spelar. Jag tycker att det fantastiska med en borgerlig vigsel är att man kan utforma den precis som man vill!

• fibobs

Vi gifter oss borgeligt. Upplägget finns på min presentation{#lang_emotions_cool}

• Skuggan

Kan det inte vara så att borgeligt länge var det enkla alternativet. Något man gjorde i rådhuset utan stök och bök bara för att fixa det juridiska. Om man däremot ville fira så gjorde man det med ett kyrkligt bröllop egentligen oavsett om man var troende eller inte.

Idag känns det som att allt fler tar ställning, eller är medvetna om vilka traditioner som är kyrkliga/religiösa och vilka som inte är det. Då blir det också logiskt att även par som vill slå på stort söker sig till borgeliga vigslar om de inte är troende.

Då försvinner ju uppdelningen kyrkligt-festligt och borgeligt-enkelt utan skiljelinjen dras vid hur man ser på traditionerna runt omkring.

Sen så är det ju fortfarande många som gifter sig i kyrkan av tradition snarare än religiösa skäl men det känns allt mer vanligt att man aktivt gör andra val.

Personligen har vi valt en liten vigsel. Den hade varit liten även om den var i kyrkan för det passar oss. Men nu är vi inte troende så vi väljer istället att vigas borgligt.

• fibobs

Vi valde borgeligt av olika anledningar.
    Vi ville inte ha i kyrkan någon av oss. Är inte aktivt troende...därav tycker jag att det som prästen måste säga, klarar vi oss utan.
    Vi tycker inte om att stå i centrum....blir ju lite på festen, men den är ju inte en bröllopsfest! (men kommer så att bli så fort vi visar oss ;o))
    Enkelt och bekvämt att gå till slottet med en VF och skriva papprena.

Men där måste man ju få göra som man själv tycker känns bäst. Alla har vi nog ett skäl till att vi gör det vi gör?!
    Puss i solen{#lang_emotions_sunny}

• uppochhoppa

Borgerligt  och så festligt och pampigt som vi bara kan få till!!!

Ta ett kliv mot dina mål! - uppochhoppa.se
  • ClaraH

Vi gifter oss också borgeligt. Jag tänker i och för sig inte ha lång klänning osv, men det är pga att jag har gjort det en gång och att jag vill att det ska vara annorlunda denna gång. Jag kan inte tänka mig att gifta mig i kyrkan som icke religiös. Ser inte alls något skäl till att man skulle minska på festligheterna för att det är en oreligiös cermoni.

Däremot var det ju lite så förr, när nästan alla gifte sig i kyrkan. Ville man ha det lite enklare så kanske man gjorde det borgerligt, men nu gifter sig ju fler borgerligt än i kyrkan.

Svar på tråden Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?