• KatjaB

Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?

Tycker jag titt som tätt läser om, eller får höra att en borgerlig vigsel anses vara enkel. Som att man förväntas hålla en väldigt enkel middag, och inte alls någon speciellt märkvärdig vigselceremoni. Helst med ett par gäster/vittnen närvarande bara.

Och visst kan man ju ha det så, självklart.
    Men jag blir så förvånad bara över att alla nästan förväntar sig det bara för att det är borgerligt. Uttrycket "bara borgerligt" känns ju igen.. både här på bt av planerande brudpar och av andra som anser att det är en enklare form av bröllop.

Vi vill gifta oss med alla nära och kära, med pompa och ståt och en hejdundrande fest. Så när folk frågar om jag ska ha långklänning trots att det är borgerligt gör att jag börjar reta mig lite på frågan efter ett tag. Det betyder ju inte mindre bröllop för det. eller att jag inte skulle ha haft prinsessdrömmar bara för att vi inte vill gifta oss i kyrkan av religiösa åskådningar. 

Hur ser ni på det hela? är det vi som är så motströms som inte förstått det hela rätt?

• Svar på tråden Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?
  • workoutgirl

tummen upp för den här tråden. Ett kyrkbröllop är inte mer "på riktigt" än ett borgerligt, det är bara utan gud inblandat

• minimis

Jag tror att de förutfattade meningarna som folk har ang. borgerliga bröllop helt enkelt har med gamla erfarenheter att göra, min personliga tro är att det inte varit vanligt med pompa o ståt vid borgerliga vigslar tidigare. Dock verkar det bli mer och mer vanligt, och det är ju kul! Förstår att det måste vara riktigt irriterande med alla "negativa" kommentarer!! 

• White dragon

Jag förstår er. Över lag i sverige finns det bara kyrkligt och borgerligt som alternativ för många. Men det finns mer. Multireligiösa präster och prästinnor finns det gott om om man inte har en religion som är vigselberättigad i sverige eller om man inte har en ren religion över huvud taget. Sedan finns det ju även andra i samhället som har rätt att företta vigsel som till exempel sjökaptener. Men i grund och botten är alla dessa typer av avarter till det kyrkliga räknade som borgerlig vigsel. Till exempel i Frankrike är alla vigslar borgerliga, även de i kyrkan.

Så varför inte en borgerlig vigsel med präst eller prästinna?

• Aleta
    White dragon skrev 2010-05-24 08:18:59 följande:
    Jag förstår er. Över lag i sverige finns det bara kyrkligt och borgerligt som alternativ för många. Men det finns mer. Multireligiösa präster och prästinnor finns det gott om om man inte har en religion som är vigselberättigad i sverige eller om man inte har en ren religion över huvud taget. Sedan finns det ju även andra i samhället som har rätt att företta vigsel som till exempel sjökaptener. Men i grund och botten är alla dessa typer av avarter till det kyrkliga räknade som borgerlig vigsel. Till exempel i Frankrike är alla vigslar borgerliga, även de i kyrkan. Så varför inte en borgerlig vigsel med präst eller prästinna?
    Sjökaptener har inte per automatik vigselrätt, det är en sk faktoid.

Behörig att vara vigselförrättare är 
    1. präst i Svenska kyrkan, 
    2. sådan präst eller annan befattningshavare i ett annat trossamfund som har förordnande enligt bestämmelserna i lagen (1993:305) om rätt att förrätta vigsel inom andra trossamfund än Svenska kyrkan, 
    3. lagfaren domare i tingsrätt, eller 
    4. den som länsstyrelsen har förordnat.

Äktenskapsbalken (1987), 4 kap. 3 §

Lagfarna domare är dock från och med 1 maj 2009 inte längre automatiskt vigselförrättare. 

• White dragon

Stämmer bra det, men har du bara papperna i ordning från rådhuset så kan vilken präst, prästinna eller liknande som hälst viga någon. Det blir bara en ceremoni som inte är bindande på något vis ut över papprena från rådhuset men den kan betyda lika mycket för deltagarna som en kyrklig vigsel gör för en kristen.

• Aleta
    White dragon skrev 2010-05-24 15:01:48 följande:
    Stämmer bra det, men har du bara papperna i ordning från rådhuset så kan vilken präst, prästinna eller liknande som hälst viga någon. Det blir bara en ceremoni som inte är bindande på något vis ut över papprena från rådhuset men den kan betyda lika mycket för deltagarna som en kyrklig vigsel gör för en kristen.
    Du måste ju fortfarande gå till en vigselförrättare någon gång för att få en giltig vigsel, men visst, en ceremoni kan man ju ha som inte är lagligt bindande och med vem som helst.
  • Skuggan

För mig betyder "papprena från rådhuset" precis lika mycket som en kyrlig vgsel för en kristen. Det är det som är vår cermoni och vår vigsel.

Jag är ledsen men jag blir lite provocerad av detta även om jag förstår att det inte är din mening. Det berör liksom kärnan av frågeställningen på något vis. Att det inte ska vara lika viktigt/romantiskt/giltigt att bli gift om det görs borgeligt eller i rådhuset. 

Att anlita en borgelig vigselförättare är inte bara pappersarbete för mig eftersom det utgör själva kärnan av våran vigsel (även om det i grund och botten är en jurisisk fråga oavsett om vigseln sker i kyrkan eller i rådhuset eller någon annan plats).

Att referera till hela den borliga vigselakten som "papper från rådhuset" blir lite nedvärderande och om jag uppfattat TS intention så är det just den lite tråkiga synen på borgeliga vigslar som är så trist att möta.

• fibobs

Borgelig vigsel = DU får bestämma hur du vill ha det!
    Simple as that.

• KatjaB

jag förstår hur du menar fast det är ju själva vigselakten som är viktig iallafall för mig. Jag förstår att folk kan göra så, ha en kort ceremoni på rådhuset och sedan ha en icke juridiskt bindande vigselakt som vem som helst kan utföra. För min del så skulle det dock kännas väldigt tråkigt att se den riktiga vigseln som pappersarbete. Vi vill ju göra vigseln viktig och att vi inte är gifta redan egentligen när vi har vår vigsel, det skulle för mig kännas riktigt konstigt.

• Varmiz

Vi gifter oss borgerligt, förhoppningsvis utomhus. Jag skulle verkligen vilja vara i en kyra för att jag älskar miljön och stämningen MEN jag vill absolut inte ha något med den kristna tron och Gud att göra. Knepigt lägen då det inte är tillåtet att ha borgerlig vigsel i en kyrka!
    Vi kommer att ha 40 gäster som är välkomna på efterföljande fest men i har en stor umgängeskrets så vi kommer att hålla vigselakten öppen för alla våra vänner som vill göra oss den äran att närvara.
    Självklart ska jag ha en bröllopsklänning och mannen kommer att ha frockcoat med hatt och käpp
    Festen blir i en resturangs festlokal en våning upp från själva resturangen, 5rätter. Så näe inget litet bara för att det ska vara borgerligt.

Vi har 2 barn och vi har valt att inte döpa dem, vi har istället hållt egna namngivningsceremonier. Alla våra gäster har efteråt talat om för oss att detta varit MYCKET bättre än något kyrkligt dop. Mycket mer personligt då vi verkligen presenterat våra barn som person ist för en skapelse av gud. Vi vill nu följa vår tradition och inte vara i kyrkan och hoppas på att även detta kommer att uppskattas så mycket mer av både oss och våra gäster.

Hur kommer er ceremoni att vara? (program)

21 augusti 2010
Svar på tråden Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?