• KatjaB

Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?

Tycker jag titt som tätt läser om, eller får höra att en borgerlig vigsel anses vara enkel. Som att man förväntas hålla en väldigt enkel middag, och inte alls någon speciellt märkvärdig vigselceremoni. Helst med ett par gäster/vittnen närvarande bara.

Och visst kan man ju ha det så, självklart.
    Men jag blir så förvånad bara över att alla nästan förväntar sig det bara för att det är borgerligt. Uttrycket "bara borgerligt" känns ju igen.. både här på bt av planerande brudpar och av andra som anser att det är en enklare form av bröllop.

Vi vill gifta oss med alla nära och kära, med pompa och ståt och en hejdundrande fest. Så när folk frågar om jag ska ha långklänning trots att det är borgerligt gör att jag börjar reta mig lite på frågan efter ett tag. Det betyder ju inte mindre bröllop för det. eller att jag inte skulle ha haft prinsessdrömmar bara för att vi inte vill gifta oss i kyrkan av religiösa åskådningar. 

Hur ser ni på det hela? är det vi som är så motströms som inte förstått det hela rätt?

• Svar på tråden Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?
  • Skuggan

Pokaloo skrev 2010-05-25 09:24:19 följande:
    workoutgirl skrev 2010-05-23 20:52:36 följande: Ett kyrkobröllop är mer på riktigt än ett borgerligt.. Ta exempel katolikerna, gifter dem sig kyrkligt så finns det inget som heter skillsmässa. Man kan vara statligt skild men aldrig kyrkligt. Har för mig att det även gäller hos ortodoxa.Dessutom är den kyrkliga ceremonin mer intim så att säga med vittnena där ni förkunnar er kärlek till varandra bla bla bla osv.. Där läser prästen ur bibeln som får en att tänka på ett o annat.Min partymans (översätt till svenska) syster gifte sig borgerligt o det var något som tog dem knappt 20 min. Båda sa ja o ja, ringarna hade dem redan på o thats it ni är nu man o hustru o det var för att ha det på papper om att dem är gifta för att ett barn var på väg.Jag har flera andra vänner som gift sig borgerligt enbart för att slippa fylla i en massa blanketter efter att dem skaffat barn o då har dem sagt ordagrant. -du vet.. för att slippa en massa papper så var det här enklare.

Fast hur tänker du nu? En vigsel som är borgelig kan ju innehålla precis lika mycket sång, musik och vackra texter och famför allt betyda lika mycket för de inblandade. Den kan bli precis så intimt som man önskar. Att det sen finns de som väljer kortare cermonier är ju en annan sak, men det sker i kyrkan med eller menar du att ett par som går själva till prästen och gör en kort cermoni också har ett "mindre riktigt" bröllop bakom sig?

Att det sen skulle vara mer på riktigt eftersom man är gift spirituellt är, om du ursäkter mig rent nonsens, en cermoni är viktigt utifrån de personer som utför den och den tro de har. Om jag, som inte är troende, skulle genomföra en kyrklig vigsel så är den i min mening mindre viktig för oss eftersom att vi skulle lova att älska varandra inför något som vi inte tror existerar. För oss så innebär texter ur bibeln ingenting. En väl vald kärleksdikt som beskriver oss och vår relation är däremot verkligt och intimt och berör oss och de centrala är de löften om trohet och kärlek som vi ger varandra.

Vari ligger det "riktiga" i att utföra en cermoni som man inte tror på? Och varför skulle en cermoni vara mer riktigt för att en person blandar in ett religiöst inslag i det?

Observera att jag förstår och respekterar de som utför religiösa cermonier och vigslar utifrån sin egen tro, för dem förstår jag att en religiös cermoni är viktigt. Men man kan inte vara så förmäten att man tror att den är viktigare än vad motsvarande cermoni är för den som inte tror. Man älskar inte mindre för att man inte tror på gud.

• Skuggan

White dragon. Nu är jag med på vad du menar!

• Pokaloo

Varmiz skrev 2010-05-24 21:27:18 följande:
    Vi har 2 barn och vi har valt att inte döpa dem, vi har istället hållt egna namngivningsceremonier.
    Jag är inger über troende människa eller går till kyrkan varje söndag firar allt som har med det kristna livet att göra o jag är heller inte medlem i någon sekt men...

Det är ju rakt av en rip of från det kristna dopet bara för att inte döpa men ändå hålla traditionen i liv.. Det är ju praktiskt taget hyckleri.
    Har man ett dop så döps barnet o inte för namnet o sedan börja med något som kallas för namngivning, det är något nytt o påhittat för att ha ett skäl till att "inte döpa barnet" men ändå...

En icke troende kollega hade för någon månad sedan tagit upp det här med namngivningen o sagt att det är hyckleri att kalla sig för icke troende o samtidigt ha namngivning istället för dop. Varför har man det om man ändå inte är troende? Ska man skapa något nytt bara för att man är icke troende?
  • Iselle

Pokaloo: Jag har döpt mitt barn av två anledningar. Den första är att jag vill att det inte ska vara någon stor grej om han vill konfirmera sig. Att gå igenom ett vuxendop känns verkligen som en statement som jag inte vill att han ska behöva göra. Den andra är att vi ville att min blivande mans släkt och min skulle träffas och presenteras för vår son och för varandra eftersom de bor så långt ifrån varandra.

Skälet att vilja presentera sitt barn för hela släkten på ett festligt sätt genom en egen ceremoni är väl inte på något vis sämre än att döpa det? Det är ju snarare ett oerhört hyckleri att låta sitt barn döpas när det inte är för att det ska ta upp i kyrkans gemenskap man gör det. Men som sagt, i vårt fall gjorde vi det inte för vår skull utan för vår sons skull. När det kommer till vårt bröllop så är det två vuxna personer det handlar om och då känns det som ett oerhört hycklande att göra det i kyrkan när vi inte är troende.

• Pokaloo
    Skuggan skrev 2010-05-25 09:41:41 följande:
       menar du att ett par som går själva till prästen och gör en kort cermoni också har ett "mindre riktigt" bröllop bakom sig? 

-

Prästen frågar paret.. varför vill ni gifta er?
    En präst kan välja att inte viga ett par om det t.ex bara handlar om att man vill att det ska stå på papper som gifta.

En del som gifter sig borgerligt gör det för att bli medborgare.. inte gifter han eller hon sig i kyrkan eftersom det är något heligt.
    I mina ögon är att gifta sig borgerligt för att man ska få ett vigselbevis. o det tycker jag utnyttjas alldeles för mkt. förrättaren

Är man dock icke troende o gifter sig borgerligt är det en helt annan sak.. Men det väger inte lika tungt som i kyrka eftersom kyrkan är Guds hus o prästen är en slags förmedlare mellan Gud o människan eller hur jag nu ska uttrycka mig.

• Aleta
    Pokaloo skrev 2010-05-25 11:06:14 följande:
    -Prästen frågar paret.. varför vill ni gifta er?En präst kan välja att inte viga ett par om det t.ex bara handlar om att man vill att det ska stå på papper som gifta.En del som gifter sig borgerligt gör det för att bli medborgare.. inte gifter han eller hon sig i kyrkan eftersom det är något heligt.I mina ögon är att gifta sig borgerligt för att man ska få ett vigselbevis. o det tycker jag utnyttjas alldeles för mkt. förrättaren Är man dock icke troende o gifter sig borgerligt är det en helt annan sak.. Men det väger inte lika tungt som i kyrka eftersom kyrkan är Guds hus o prästen är en slags förmedlare mellan Gud o människan eller hur jag nu ska uttrycka mig.
    Oj, du lyckas faktiskt framstå som en sådan där religiös person som tror att de är bättre än alla andra, men det ville du väl inte?

Att säga att en borgerlig vigsel är mindre värd är väldigt provocerande och lite elakt eller naivt kanske. Hur ser du på andra typer av vigslar i resten av världen eller är det bara just din tro som är värd något?

Det du säger om namngivning är ju också barockt. Det kyrkliga dopet handlar ju inte alls om namnet utan om att ta upp en person i församlingen. Barnet heter något redan innan det kommer till kyrkan.
    Hur man vill fira sitt nyfödda barn är verkligen inte något hyckleri. Det är en lika stor händelse för både troende och icke-troende och det tycker jag att man kan respektera.

• Skuggan

-Prästen frågar paret.. varför vill ni gifta er?En präst kan välja att inte viga ett par om det t.ex bara handlar om att man vill att det ska stå på papper som gifta.En del som gifter sig borgerligt gör det för att bli medborgare.. inte gifter han eller hon sig i kyrkan eftersom det är något heligt.I mina ögon är att gifta sig borgerligt för att man ska få ett vigselbevis. o det tycker jag utnyttjas alldeles för mkt. förrättaren Är man dock icke troende o gifter sig borgerligt är det en helt annan sak.. Men det väger inte lika tungt som i kyrka eftersom kyrkan är Guds hus o prästen är en slags förmedlare mellan Gud o människan eller hur jag nu ska uttrycka mig.

Men de finns de som gifter sig i kyrkan också bara för att bli medborgare. TAnken har inte slagit dig att ett par som får frågan om varför de vill gifta sig, kanske inte säger till prästen att det är för att få medborgarskap även om det är så?

Det känns som att du väljer ut vissa typer av argument, som kan ske både kyrligt eller borgeligt, och tillskriver dem den borgeliga vigselakten eftersom att du har en övertygelse om att det är skillnad. Trots att det inte på något vis behöver vara fenomen som enbart gäller för den borliga vigselakten.

Sen undrar jag hur i hela fridens namn du kan säga att det inte väger lika tung att gifta sig borligt som i kyrkan. För mig skulle en vigel i kyrkan vara en lögn. JAg kan inte lova min sambo trohet och kärlek baserat på en lögn! Det du säger är att vår vigsel aldrig kan vara lika mycket värt som för någon som tror och det är en otroligt förmäten inställning och jag hoppas att jag missförstått det du försöker säga.

JAg förstår att prästen är en länk mellan gud och människa för den som tror. Men om man inte tror att den guden finns över huvudtaget så är ju den länken tämligen oviktig. Men kärleken och äktenskapet mellan oss blir ju inte svagare för det.

• White dragon

(insåg i efterhand att detta inlägg kan låta argt men det är det absolut inte meningen, ren teori från min sida).

#pokaloo:

Jag förstår precis vad du menar. Och det är många i vårt land som ser det så och det får de lov att göra. Men det är intressant att det du skriver kan tolkas som att kristendomen är det enda vi kan tro på, troende och icke troende. Är man ateist och har en namngivning eller ett dop i en gudinnas eller guds tjänst, ja då skulle det kanske kunna kallas hyckleri men det kan även vara en ceremoni för deltagarna själva.

Namn har givits till barn genom hela vår historia och ceremonierna runt dessa har varit viktiga långt före kristendomen kom in i bilden. Kristendomen med des sed är egentligen ganska ung. Men som jag sagt tidigare alla ceremonier är lika viktiga.

Sverige är ett fritt land när det gäller tro. Så då ska det väl vara fritt att utföra den tron. Egentligen tycker jag att vi borde ha det som i vissa andra länder där det inte finns vigselrätt utan att allt går genom rådhuset, kristet som icke kristet... ;-D

Lev väl

• KatjaB

oj oj oj.. du inser väl hur du framstår? Något fanatisk översittare med stark gudstro.. men samtidigt påstår du att du inte är så religiös.
    Hur menar du att en vigsel inte skulle väga lika tungt om den är borgerlig som när den är utförd i kyrkan? Varför ska man vilja ha prästen som förmedlare mellan gud och människan om man inte har en gudstro? Jag gifter mig av kärlek till min blivande man, för att vi har valt varandra och vill leva resten av våra liv med varandra. Det har ingenting med religion eller ett förbund inför gud att göra.

Att ha ceremonier utan religiösa inslag finns för att tillvara människors behov av traditioner och ceremonier för att skapa gemenskap och högtid.
    Särskilt märks dessa behov i avgörande skeden i livet, som födslar, bröllop och begravningar. Så att människor utan religiös tro kan hålla högtider och ceremonier under ärliga och värdiga former.
    Att du säger som du gör tycker jag faktiskt är smått elakt mot alla som skriver här, du skriver som om det vore faktum och inte din personliga åsikt.

Och som en liten parantes så vill jag bara nämna att det går alldeles utmärkt att skilja sig trots att man gift sig i svenska kyrkan.

• fibobs

KatjaB skrev 2010-05-25 22:19:35 följande:
       Varför ska man vilja ha prästen som förmedlare mellan gud och människan om man inte har en gudstro? Jag gifter mig av kärlek till min blivande man, för att vi har valt varandra och vill leva resten av våra liv med varandra. Det har ingenting med religion eller ett förbund inför gud att göra.

Nu har jag inte läst allt här, men känner att jag tycker som ovan.
    Se min presentation om hur vi ska viga oss.
    Borgeligt och enkelt! För att VI VILL :o)

• Varmiz

Pokalo: Vi höll namngivning för att VI ville visa upp våra små ögonstenar inför våra nära och kära, för att presentera den lill* för de som kommer att finnas runt omkring. Jag vill dessutom att de ska ha faddrar eller mentorer som vi kallar dem, dessa står oss som familj väldigt nära så det kommer de även att göra för våra barn. 
    Det är  ju oxå som så att sedan ett antal år tillbaka blir inte barnen medlemmar i svenska kyrkan förrän vid dopet. Jag och min M2B vill inte avgöra om våra barn ska vara medlemmar eller inte det tycker vi de ska bestämma själva så småningom.

Vidare så får jag helt enkelt skriva under på vad ovan skribenter redan sagt både angående vigsel och namngivning/dop.
    Ni har alla uttryckt er väldigt bra i frågan. Tack!

21 augusti 2010
  • uppochhoppa

...jag tror det blir ett slott...:)

• svartsö

Jag håller helt med dig katja! Jag ska också gifta mig borgeligt och ska ha ett hejdundrande bröllop!! med lång vit klänning

Svar på tråden Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?