Pokaloo skrev 2010-05-25 09:24:19 följande:
workoutgirl skrev 2010-05-23 20:52:36 följande: Ett kyrkobröllop är mer på riktigt än ett borgerligt.. Ta exempel katolikerna, gifter dem sig kyrkligt så finns det inget som heter skillsmässa. Man kan vara statligt skild men aldrig kyrkligt. Har för mig att det även gäller hos ortodoxa.Dessutom är den kyrkliga ceremonin mer intim så att säga med vittnena där ni förkunnar er kärlek till varandra bla bla bla osv.. Där läser prästen ur bibeln som får en att tänka på ett o annat.Min partymans (översätt till svenska) syster gifte sig borgerligt o det var något som tog dem knappt 20 min. Båda sa ja o ja, ringarna hade dem redan på o thats it ni är nu man o hustru o det var för att ha det på papper om att dem är gifta för att ett barn var på väg.Jag har flera andra vänner som gift sig borgerligt enbart för att slippa fylla i en massa blanketter efter att dem skaffat barn o då har dem sagt ordagrant. -du vet.. för att slippa en massa papper så var det här enklare.
Fast hur tänker du nu? En vigsel som är borgelig kan ju innehålla precis lika mycket sång, musik och vackra texter och famför allt betyda lika mycket för de inblandade. Den kan bli precis så intimt som man önskar. Att det sen finns de som väljer kortare cermonier är ju en annan sak, men det sker i kyrkan med eller menar du att ett par som går själva till prästen och gör en kort cermoni också har ett "mindre riktigt" bröllop bakom sig?
Att det sen skulle vara mer på riktigt eftersom man är gift spirituellt är, om du ursäkter mig rent nonsens, en cermoni är viktigt utifrån de personer som utför den och den tro de har. Om jag, som inte är troende, skulle genomföra en kyrklig vigsel så är den i min mening mindre viktig för oss eftersom att vi skulle lova att älska varandra inför något som vi inte tror existerar. För oss så innebär texter ur bibeln ingenting. En väl vald kärleksdikt som beskriver oss och vår relation är däremot verkligt och intimt och berör oss och de centrala är de löften om trohet och kärlek som vi ger varandra.
Vari ligger det "riktiga" i att utföra en cermoni som man inte tror på? Och varför skulle en cermoni vara mer riktigt för att en person blandar in ett religiöst inslag i det?
Observera att jag förstår och respekterar de som utför religiösa cermonier och vigslar utifrån sin egen tro, för dem förstår jag att en religiös cermoni är viktigt. Men man kan inte vara så förmäten att man tror att den är viktigare än vad motsvarande cermoni är för den som inte tror. Man älskar inte mindre för att man inte tror på gud.