Inlägg från: Iselle |Visa alla inlägg
  • Iselle

Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?

Vi ska gifta oss borgerligt, men absolut inte enkelt. Vi har hittat en fantastisk lokal och en underbar vigselförrättare som gör en rätt lång vigselakt. Vi kommer att ha ingångsmusik och utgångsmusik, två solosånger och även två allsånger. Jag vill bara inte att någon annan ska bestämma hur vår vigselakt ska se ut och jag har ett rätt stor aversion mot psalmer. Det är alltid bara någon kantor som sjunger i falsett som kan dem. Vi blir ca 100 personer och efter vigseln blir det först mingel med trollkarl och sedan 3-rättermiddag och band som spelar. Jag tycker att det fantastiska med en borgerlig vigsel är att man kan utforma den precis som man vill!

• Iselle

Pokaloo: Jag har döpt mitt barn av två anledningar. Den första är att jag vill att det inte ska vara någon stor grej om han vill konfirmera sig. Att gå igenom ett vuxendop känns verkligen som en statement som jag inte vill att han ska behöva göra. Den andra är att vi ville att min blivande mans släkt och min skulle träffas och presenteras för vår son och för varandra eftersom de bor så långt ifrån varandra.

Skälet att vilja presentera sitt barn för hela släkten på ett festligt sätt genom en egen ceremoni är väl inte på något vis sämre än att döpa det? Det är ju snarare ett oerhört hyckleri att låta sitt barn döpas när det inte är för att det ska ta upp i kyrkans gemenskap man gör det. Men som sagt, i vårt fall gjorde vi det inte för vår skull utan för vår sons skull. När det kommer till vårt bröllop så är det två vuxna personer det handlar om och då känns det som ett oerhört hycklande att göra det i kyrkan när vi inte är troende.

Svar på tråden Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?