• KatjaB

Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?

Tycker jag titt som tätt läser om, eller får höra att en borgerlig vigsel anses vara enkel. Som att man förväntas hålla en väldigt enkel middag, och inte alls någon speciellt märkvärdig vigselceremoni. Helst med ett par gäster/vittnen närvarande bara.

Och visst kan man ju ha det så, självklart.
    Men jag blir så förvånad bara över att alla nästan förväntar sig det bara för att det är borgerligt. Uttrycket "bara borgerligt" känns ju igen.. både här på bt av planerande brudpar och av andra som anser att det är en enklare form av bröllop.

Vi vill gifta oss med alla nära och kära, med pompa och ståt och en hejdundrande fest. Så när folk frågar om jag ska ha långklänning trots att det är borgerligt gör att jag börjar reta mig lite på frågan efter ett tag. Det betyder ju inte mindre bröllop för det. eller att jag inte skulle ha haft prinsessdrömmar bara för att vi inte vill gifta oss i kyrkan av religiösa åskådningar. 

Hur ser ni på det hela? är det vi som är så motströms som inte förstått det hela rätt?

• Svar på tråden Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?
  • uppochhoppa

Katja, jag kan tänka mig att jag verkligen kommer att vara trött på sådana kommentarer om jag får dem - än så länge har folk fattat att vi ska köra hela kånkabalongen :) även om vi inte använder oss av någon kyrka för att befästa själva vigseln.

Fortsätt ösa på bara!

Ta ett kliv mot dina mål! - uppochhoppa.se
  • Katarina Michael

Vi ska gifta oss borgligt och vi har ändå ett dyrare bröllop än alla jag känner som gift sig (alla dessutom kyrligt).

Vi kommer har en längre cermoni, så borgligt behöver inte betyda mindre eller snållare bröllop.

Snarare mer valfritt!

• Tessthemess

KatjaB skrev 2010-05-13 15:37:43 följande:
    Tycker jag titt som tätt läser om, eller får höra att en borgerlig vigsel anses vara enkel. Som att man förväntas hålla en väldigt enkel middag, och inte alls någon speciellt märkvärdig vigselceremoni. Helst med ett par gäster/vittnen närvarande bara. Och visst kan man ju ha det så, självklart. Men jag blir så förvånad bara över att alla nästan förväntar sig det bara för att det är borgerligt. Uttrycket "bara borgerligt" känns ju igen.. både här på bt av planerande brudpar och av andra som anser att det är en enklare form av bröllop. Vi vill gifta oss med alla nära och kära, med pompa och ståt och en hejdundrande fest. Så när folk frågar om jag ska ha långklänning trots att det är borgerligt gör att jag börjar reta mig lite på frågan efter ett tag. Det betyder ju inte mindre bröllop för det. eller att jag inte skulle ha haft prinsessdrömmar bara för att vi inte vill gifta oss i kyrkan av religiösa åskådningar. Hur ser ni på det hela? är det vi som är så motströms som inte förstått det hela rätt?

Självklart skall ni slå på stort även om det är borgerligt! :)
    Självaste vigseln i kyrkan har ju egentligen ingenting med den efterföljande festen att göra. Hoppas ni får det superkul!

• Flotten

Iselle skrev 2010-05-20 11:03:46 följande:
     Jag vill bara inte att någon annan ska bestämma hur vår vigselakt ska se ut och jag har ett rätt stor aversion mot psalmer. Det är alltid bara någon kantor som sjunger i falsett som kan dem.
    Hahaha, du måste ha upplevt en dålig kyrkomusiker! ( på jobbet har vi två superduktiga musiker som sjunger riktigt bra, men jag vet även de som är mindre bra)
  • BlackWIngedAngel

Jag räknar nog tidpunkten för bröllopet som avgörande för hur pass mycket fest det blir. Förmiddagsbröllop (och även någon timme efter tolv) är ju generellt mindre, kortklänningsbröllop. Eftermiddagsbröllop väntar jag mig nog en större fest, oavsett vilken typ av vigsel det är.

• SandraMT

Vi ska också gifta oss borgligt men vi ska ha en stor fest och det ska vara kostym och brudklänning! Prinsessbröllop á la borglighet. Hehe...

• Andreas flicka

Två utav mina tre närmaste vänner har gift sig borgerligt. Jag var endast med på ett av bröllopen eftersom det andra bara var för familjen.

Det jag var med på kändes verkligen som ett vanligt kyrkbröllop i brist på bättre uttryck. Själva vigseln hölls på samma ställe som festen, men i ett angränsande rum till matsalen. Det var väldigt vackert.  Sång och musik under själva akten, tre tärnor i jättefina klänningar, bruden hade en "gudinneklänning" alltså en något enklare klänning, men det har ju med hennes smak att göra och inte med tillställningen som sådan (hon var otroligt vacker i sin klänning) - sen var det trerätters och värsta festen! Gästerna hade precis lika fina kläder som om det vore ett traditionellt kyrkbröllop.

Det andra bröllopet som bara var för familjen var väl ett sådant som man kanske mer associerar med borgerliga bröllop. Väldigt enkelt - bruden hade en kort ganska vanlig klänning (köpt i en vanlig butik på stan) och brudgummen kostym. De gifte sig i stadshuset och sedan hade de buffé hemma.

Jag tycker att ni ska strunta i alla konstiga kommentarer. Det är väl lika mycket bröllop med borgerligt som med kyrkligt - tror som många har sagt här ovan att det handar om att folk inte kan släppa hur det var förr... Låt dem stanna kvar i det förgångna då! *töntigt är det av dem ändå*

Living the dream, planerar för vårt livs största fest!
  • Liina86

Jag blir också så himla irriterad på den här inställningen till borgerliga bröllop. Jag och min sambo ska gifta oss nästa år. Vi lägger 150 000 kr på ett herrgårdsbröllop för nästan 100 personer och bara för att det är borgerligt så är det som att många antar att vi ska ha det enkelt med närmaste familjen.

Min syster gifter sig också borgerligt och för henne blir det ett slottsbröllop för 70 personer så inte speciellt enkelt där heller.

När jag jobbade i en domkyrka var jag med om ett antal vigslar där bara brudparet kom till kyrkan och hade inte ens med sig vittnen utan vi som jobbade fick vara vittnen.

Vet precis som TS inte varför jag irriterar mig på detta men det känns lite som att vissa inte tar vårt bröllop på lika stort allvar bara för att är borgerligt

• Aleta

Man behöver ju inte berätta för folk vilken typ av vigsel det blir. Då slipper man kommentarerna kanske.

• KatjaB

Aleta skrev 2010-05-22 18:48:47 följande:
    Man behöver ju inte berätta för folk vilken typ av vigsel det blir. Då slipper man kommentarerna kanske.

nja frågar folk så får de ju veta såklart. O sen är det ju mer vid bokningar som jag upplevt att folk kan vara så mossiga och gammeldags i sina åsikter. Men våra närmaste är ju helt med på att det inte är enkelt på något sätt. Tvärtom tycker de nog eftersom vi ska vara på ett slott.

Svar på tråden Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?