Inlägg från: Andreas flicka |Visa alla inlägg
  • Andreas flicka

Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?

Två utav mina tre närmaste vänner har gift sig borgerligt. Jag var endast med på ett av bröllopen eftersom det andra bara var för familjen.

Det jag var med på kändes verkligen som ett vanligt kyrkbröllop i brist på bättre uttryck. Själva vigseln hölls på samma ställe som festen, men i ett angränsande rum till matsalen. Det var väldigt vackert.  Sång och musik under själva akten, tre tärnor i jättefina klänningar, bruden hade en "gudinneklänning" alltså en något enklare klänning, men det har ju med hennes smak att göra och inte med tillställningen som sådan (hon var otroligt vacker i sin klänning) - sen var det trerätters och värsta festen! Gästerna hade precis lika fina kläder som om det vore ett traditionellt kyrkbröllop.

Det andra bröllopet som bara var för familjen var väl ett sådant som man kanske mer associerar med borgerliga bröllop. Väldigt enkelt - bruden hade en kort ganska vanlig klänning (köpt i en vanlig butik på stan) och brudgummen kostym. De gifte sig i stadshuset och sedan hade de buffé hemma.

Jag tycker att ni ska strunta i alla konstiga kommentarer. Det är väl lika mycket bröllop med borgerligt som med kyrkligt - tror som många har sagt här ovan att det handar om att folk inte kan släppa hur det var förr... Låt dem stanna kvar i det förgångna då! *töntigt är det av dem ändå*

Living the dream, planerar för vårt livs största fest!
Svar på tråden Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?