Inlägg från: Pokaloo |Visa alla inlägg
  • Pokaloo

Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?

workoutgirl skrev 2010-05-23 20:52:36 följande:

tummen upp för den här tråden. Ett kyrkbröllop är inte mer "på riktigt" än ett borgerligt, det är bara utan gud inblandat

Ett kyrkobröllop är mer på riktigt än ett borgerligt.. Ta exempel katolikerna, gifter dem sig kyrkligt så finns det inget som heter skillsmässa. Man kan vara statligt skild men aldrig kyrkligt. Har för mig att det även gäller hos ortodoxa.
    Dessutom är den kyrkliga ceremonin mer intim så att säga med vittnena där ni förkunnar er kärlek till varandra bla bla bla osv.. Där läser prästen ur bibeln som får en att tänka på ett o annat.
    Min partymans (översätt till svenska{#lang_emotions_smile}) syster gifte sig borgerligt o det var något som tog dem knappt 20 min. Båda sa ja o ja, ringarna hade dem redan på o thats it ni är nu man o hustru o det var för att ha det på papper om att dem är gifta för att ett barn var på väg.

Jag har flera andra vänner som gift sig borgerligt enbart för att slippa fylla i en massa blanketter efter att dem skaffat barn o då har dem sagt ordagrant. -du vet.. för att slippa en massa papper så var det här enklare.

• Pokaloo

Varmiz skrev 2010-05-24 21:27:18 följande:
    Vi har 2 barn och vi har valt att inte döpa dem, vi har istället hållt egna namngivningsceremonier.
    Jag är inger über troende människa eller går till kyrkan varje söndag firar allt som har med det kristna livet att göra o jag är heller inte medlem i någon sekt men...

Det är ju rakt av en rip of från det kristna dopet bara för att inte döpa men ändå hålla traditionen i liv.. Det är ju praktiskt taget hyckleri.
    Har man ett dop så döps barnet o inte för namnet o sedan börja med något som kallas för namngivning, det är något nytt o påhittat för att ha ett skäl till att "inte döpa barnet" men ändå...

En icke troende kollega hade för någon månad sedan tagit upp det här med namngivningen o sagt att det är hyckleri att kalla sig för icke troende o samtidigt ha namngivning istället för dop. Varför har man det om man ändå inte är troende? Ska man skapa något nytt bara för att man är icke troende?
  • Pokaloo
    Skuggan skrev 2010-05-25 09:41:41 följande:
       menar du att ett par som går själva till prästen och gör en kort cermoni också har ett "mindre riktigt" bröllop bakom sig? 

-

Prästen frågar paret.. varför vill ni gifta er?
    En präst kan välja att inte viga ett par om det t.ex bara handlar om att man vill att det ska stå på papper som gifta.

En del som gifter sig borgerligt gör det för att bli medborgare.. inte gifter han eller hon sig i kyrkan eftersom det är något heligt.
    I mina ögon är att gifta sig borgerligt för att man ska få ett vigselbevis. o det tycker jag utnyttjas alldeles för mkt. förrättaren

Är man dock icke troende o gifter sig borgerligt är det en helt annan sak.. Men det väger inte lika tungt som i kyrka eftersom kyrkan är Guds hus o prästen är en slags förmedlare mellan Gud o människan eller hur jag nu ska uttrycka mig.

Svar på tråden Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?