Inlägg från: Varmiz |Visa alla inlägg
  • Varmiz

Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?

Vi gifter oss borgerligt, förhoppningsvis utomhus. Jag skulle verkligen vilja vara i en kyra för att jag älskar miljön och stämningen MEN jag vill absolut inte ha något med den kristna tron och Gud att göra. Knepigt lägen då det inte är tillåtet att ha borgerlig vigsel i en kyrka!
    Vi kommer att ha 40 gäster som är välkomna på efterföljande fest men i har en stor umgängeskrets så vi kommer att hålla vigselakten öppen för alla våra vänner som vill göra oss den äran att närvara.
    Självklart ska jag ha en bröllopsklänning och mannen kommer att ha frockcoat med hatt och käpp
    Festen blir i en resturangs festlokal en våning upp från själva resturangen, 5rätter. Så näe inget litet bara för att det ska vara borgerligt.

Vi har 2 barn och vi har valt att inte döpa dem, vi har istället hållt egna namngivningsceremonier. Alla våra gäster har efteråt talat om för oss att detta varit MYCKET bättre än något kyrkligt dop. Mycket mer personligt då vi verkligen presenterat våra barn som person ist för en skapelse av gud. Vi vill nu följa vår tradition och inte vara i kyrkan och hoppas på att även detta kommer att uppskattas så mycket mer av både oss och våra gäster.

Hur kommer er ceremoni att vara? (program)

21 augusti 2010
  • Varmiz

Pokalo: Vi höll namngivning för att VI ville visa upp våra små ögonstenar inför våra nära och kära, för att presentera den lill* för de som kommer att finnas runt omkring. Jag vill dessutom att de ska ha faddrar eller mentorer som vi kallar dem, dessa står oss som familj väldigt nära så det kommer de även att göra för våra barn. 
    Det är  ju oxå som så att sedan ett antal år tillbaka blir inte barnen medlemmar i svenska kyrkan förrän vid dopet. Jag och min M2B vill inte avgöra om våra barn ska vara medlemmar eller inte det tycker vi de ska bestämma själva så småningom.

Vidare så får jag helt enkelt skriva under på vad ovan skribenter redan sagt både angående vigsel och namngivning/dop.
    Ni har alla uttryckt er väldigt bra i frågan. Tack!

21 augusti 2010
Svar på tråden Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?