Inlägg från: tomlinn |Visa alla inlägg
  • tomlinn

Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?

KatjaB skrev 2010-05-24 17:28:12 följande:
      jag förstår hur du menar fast det är ju själva vigselakten som är viktig iallafall för mig. Jag förstår att folk kan göra så, ha en kort ceremoni på rådhuset och sedan ha en icke juridiskt bindande vigselakt som vem som helst kan utföra. För min del så skulle det dock kännas väldigt tråkigt att se den riktiga vigseln som pappersarbete. Vi vill ju göra vigseln viktig och att vi inte är gifta redan egentligen när vi har vår vigsel, det skulle för mig kännas riktigt konstigt.
    vi gör just så, eftersom vi har "blivit av" med vår tilltänkta vigselförrättare (en vän som är domare och inte längre har vigselrätt) och inte har hittat en vigselförrättare vi tycker om i den kommun vi har valt att gifta oss i. vi "skriver papper" ett par dagar innan och har en icke juridisk vigselakt på vårt (ganska stora och icke religiösa) bröllop. för oss är också vigseln det viktiga, men inte den juridiska vigseln utan den som vi har släkt och vänner till vittnen på. att staten erkänner oss som varandras närmast anhöriga är för oss en teknikalitet, även om vi vill vara gifta i den bemärkelsen också.
  • tomlinn

...jag kan tillägga att jag också tycker att det är underligt att "folk" fortfarande tror/anser att borgerliga bröllop automatiskt är små och enkla och kyrkliga är stora och pampiga. om vår bröllopsvigsel hade varit juridisk hade den varit borgerlig.

• tomlinn

KatjaB: jag tog det inte som att du tyckte att det var fel =) det var bara en stilla studie i olikheter!

Svar på tråden Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?