Inlägg från: White dragon |Visa alla inlägg
  • White dragon

Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?

Jag förstår er. Över lag i sverige finns det bara kyrkligt och borgerligt som alternativ för många. Men det finns mer. Multireligiösa präster och prästinnor finns det gott om om man inte har en religion som är vigselberättigad i sverige eller om man inte har en ren religion över huvud taget. Sedan finns det ju även andra i samhället som har rätt att företta vigsel som till exempel sjökaptener. Men i grund och botten är alla dessa typer av avarter till det kyrkliga räknade som borgerlig vigsel. Till exempel i Frankrike är alla vigslar borgerliga, även de i kyrkan.

Så varför inte en borgerlig vigsel med präst eller prästinna?

• White dragon

Stämmer bra det, men har du bara papperna i ordning från rådhuset så kan vilken präst, prästinna eller liknande som hälst viga någon. Det blir bara en ceremoni som inte är bindande på något vis ut över papprena från rådhuset men den kan betyda lika mycket för deltagarna som en kyrklig vigsel gör för en kristen.

• White dragon

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:EN-US;} p {mso-margin-top-alt:auto; margin-right:0cm; mso-margin-bottom-alt:auto; margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Hej alla.

Ursäkta att jag inte hängt med i tråden. Det ser ut som om ni greppat det ändå. Tack.

Det var verkligen inte min mening att förolämpa någon. Min tro är att alla föreningar mellan två väsen är heliga oavsett tro eller spirituallitet. Det är självklart samma värde som ska tillskrivas alla typer av ceremonier oavsett storlek. Jag själv gör ibland till exempel ceremonier i min ensamhet för min egen skull. Det är känslorna som ger den värde. Och det är det som är det allra viktigaste, att få som man vill ha det så att det känns rätt. Det är därför jag ville lyfta fram att det finns ett större spektra av, ja faktiskt borgerliga vigslar. För det blir väl det antar jag om man hämtar ut papper från rådhuset och sedan håller en egen ceremoni. Små ceremonier blir onekligen mer påtagliga och personliga i min åsikt. Inte i det att man lägger sin egen prägel på ceremonin men i gemenskapen i en liten grupp. Skrämmande kan det vara.

Det är även ett underbart verktyg för de som har en tro som inte har präster eller prästinnor med vigselrätt i Sverige. Eller till de som inte kan hitta en präst av sin egen religion som då kan vända sig till en multispirituell präst eller prästinna.

Lev väl.

• White dragon

Oj Style Def taggen kom med...

Sorry.

Jag är dyslektiker så jag skriver alltid i word först så att jag kan kolla stavning.

Hoppas ni har överseende.

• White dragon

(insåg i efterhand att detta inlägg kan låta argt men det är det absolut inte meningen, ren teori från min sida).

#pokaloo:

Jag förstår precis vad du menar. Och det är många i vårt land som ser det så och det får de lov att göra. Men det är intressant att det du skriver kan tolkas som att kristendomen är det enda vi kan tro på, troende och icke troende. Är man ateist och har en namngivning eller ett dop i en gudinnas eller guds tjänst, ja då skulle det kanske kunna kallas hyckleri men det kan även vara en ceremoni för deltagarna själva.

Namn har givits till barn genom hela vår historia och ceremonierna runt dessa har varit viktiga långt före kristendomen kom in i bilden. Kristendomen med des sed är egentligen ganska ung. Men som jag sagt tidigare alla ceremonier är lika viktiga.

Sverige är ett fritt land när det gäller tro. Så då ska det väl vara fritt att utföra den tron. Egentligen tycker jag att vi borde ha det som i vissa andra länder där det inte finns vigselrätt utan att allt går genom rådhuset, kristet som icke kristet... ;-D

Lev väl

Svar på tråden Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?