Inlägg från: Aleta |Visa alla inlägg
  • Aleta

Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?

Det var förr i världen som borgerligt var enkelt. Nu är det många som har hela kitet med brudklänning och stor fest. Det enda som skiljer är ju om man vill ha med Gud i vigseln eller inte. Så jag tycker att du är modern, inte motströms.

• Aleta

Man behöver ju inte berätta för folk vilken typ av vigsel det blir. Då slipper man kommentarerna kanske.

• Aleta
    White dragon skrev 2010-05-24 08:18:59 följande:
    Jag förstår er. Över lag i sverige finns det bara kyrkligt och borgerligt som alternativ för många. Men det finns mer. Multireligiösa präster och prästinnor finns det gott om om man inte har en religion som är vigselberättigad i sverige eller om man inte har en ren religion över huvud taget. Sedan finns det ju även andra i samhället som har rätt att företta vigsel som till exempel sjökaptener. Men i grund och botten är alla dessa typer av avarter till det kyrkliga räknade som borgerlig vigsel. Till exempel i Frankrike är alla vigslar borgerliga, även de i kyrkan. Så varför inte en borgerlig vigsel med präst eller prästinna?
    Sjökaptener har inte per automatik vigselrätt, det är en sk faktoid.

Behörig att vara vigselförrättare är 
    1. präst i Svenska kyrkan, 
    2. sådan präst eller annan befattningshavare i ett annat trossamfund som har förordnande enligt bestämmelserna i lagen (1993:305) om rätt att förrätta vigsel inom andra trossamfund än Svenska kyrkan, 
    3. lagfaren domare i tingsrätt, eller 
    4. den som länsstyrelsen har förordnat.

Äktenskapsbalken (1987), 4 kap. 3 §

Lagfarna domare är dock från och med 1 maj 2009 inte längre automatiskt vigselförrättare. 

• Aleta
    White dragon skrev 2010-05-24 15:01:48 följande:
    Stämmer bra det, men har du bara papperna i ordning från rådhuset så kan vilken präst, prästinna eller liknande som hälst viga någon. Det blir bara en ceremoni som inte är bindande på något vis ut över papprena från rådhuset men den kan betyda lika mycket för deltagarna som en kyrklig vigsel gör för en kristen.
    Du måste ju fortfarande gå till en vigselförrättare någon gång för att få en giltig vigsel, men visst, en ceremoni kan man ju ha som inte är lagligt bindande och med vem som helst.
  • Aleta
    Pokaloo skrev 2010-05-25 11:06:14 följande:
    -Prästen frågar paret.. varför vill ni gifta er?En präst kan välja att inte viga ett par om det t.ex bara handlar om att man vill att det ska stå på papper som gifta.En del som gifter sig borgerligt gör det för att bli medborgare.. inte gifter han eller hon sig i kyrkan eftersom det är något heligt.I mina ögon är att gifta sig borgerligt för att man ska få ett vigselbevis. o det tycker jag utnyttjas alldeles för mkt. förrättaren Är man dock icke troende o gifter sig borgerligt är det en helt annan sak.. Men det väger inte lika tungt som i kyrka eftersom kyrkan är Guds hus o prästen är en slags förmedlare mellan Gud o människan eller hur jag nu ska uttrycka mig.
    Oj, du lyckas faktiskt framstå som en sådan där religiös person som tror att de är bättre än alla andra, men det ville du väl inte?

Att säga att en borgerlig vigsel är mindre värd är väldigt provocerande och lite elakt eller naivt kanske. Hur ser du på andra typer av vigslar i resten av världen eller är det bara just din tro som är värd något?

Det du säger om namngivning är ju också barockt. Det kyrkliga dopet handlar ju inte alls om namnet utan om att ta upp en person i församlingen. Barnet heter något redan innan det kommer till kyrkan.
    Hur man vill fira sitt nyfödda barn är verkligen inte något hyckleri. Det är en lika stor händelse för både troende och icke-troende och det tycker jag att man kan respektera.

Svar på tråden Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?