Inlägg från: Martinaa |Visa alla inlägg
  • Martinaa

Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?

Jag förstår dig, och håller med dig. Det finns ju inget som säger att en borgerlig vigsel inte kan efterföljas av en riktig bröllopsfest.

Jag kan däremot tänka mig att "fördomen" mot borgerliga vigslar, om vi får kalla det så, kommer från att det helt enkelt genom tiderna har varit vanligast med en mindre tillställning. Däremot om man gifter sig i kyrkan så förväntar sig folk lika väl att man ska ha en trerätters-hejdundrade-bröllopsmiddag.

Men det finns ju, som sagt, ingenting som säger att det måste vara på ett visst sätt oavsett vilket sätt man väljer att gifta sig på. Men jag kan tänka mig att det länge varit så att antingen vill man ha många gäster och stort bröllop - då gifter man sig i kyrkan, oavsett om man sympatiserar med den kristna tron eller ej. Ville man ha mindre bröllop så valde man borgerligt.

Numera är det nog mer vanligt att välja bort kyrklig vigsel pga religion, inte pga hur stort eller litet bröllop man vill ha. Tror att detta är ett problem som kommer i övergången så att säga. Det kommer nog bli vanligare med borgerlig vigsel plus storfest...typ.

Men det är ju bara lilla jag o min åsikt!

Svar på tråden Borgerlig vigsel = enkelt bröllop?