• holabado

Ni som gifte er "enkelt och borgerligt" berätta hur ni gjorde!

Vi vill ha ett enkelt bröllop, typ vigas i stadshuset med bara våra familjer närvarande. Ni som gjort liknande berätta gärna.

Kram

• Svar på tråden Ni som gifte er "enkelt och borgerligt" berätta hur ni gjorde!
  • Varmiz

Vi viger oss borgerligt men med en ganska rejäl fest efteråt på en resturangvåning, med ca 40 gäster.

Jag är nyfiken på hur ni utformar själva cermonin?
    Ska precis starta med det men har bara varit på 1 borgerligt brölopp själv så jag har lixom inga idéer hur detta går till... har läst igenom den obligatoriska vigseltexten men inget mer.
    Vad har ni gjort för Musikval?

21 augusti 2010
  • DaisyMom

Vi gifte oss borgerligt i mina föräldrars trädgård, väldigt enkelt och personligt. Vi hade själva skrivit en text som vigselförrättaren läste förutom det vanliga "tager du..." osv. När vi gick fram till vigselplatsen spelade min vännina "Kärleken förde oss samman" på blockflöjt, helt underbart blev det! Sedan hade vi middagsbuffé och kalas inne i huset!

• Mazarin1

Jag vill höra fler berättelser. Nån som gift sig i stockholms stadshus och sedan tagit med familjerna på någon middag + övernattning inte allt för långt bort? Så funderar vi på att göra vet bara inte vart. Vill höra, vill höra

• Klockarbol

Vi tittade på Stockholms stadshus som ett alternativ ovh konstaterade då att väntetiden är relativt lång så var ute i mycket god tid när ni bokar!

Tittade precis på stadshusets hemsida och de har lediga tider from 4 dec i år!

http://www.parvis.stockholm.se/

Lycka till med Er dag Mazarin1

• BeBopz

Vi kommer gifta oss i rådhuset, jag har inte funderat alls kring hur man ska utforma vigseln, jag trodde man typ kunde välja mellan den långa eller korta versionen bara....

Men kanske man kan be vigselförrättaren att läsa en dikt eller nåt ?

Efter sen så komemr vi åka till en lokal där vi äter lite mat som svärmor lagar, sen blir den en stor pampig bröllopstårta som  min syster ska göra, ingen fest eller sprit eller dans, utan bara äta och ha trevligt =)

• lunagarden

Jag har jobbat inom en kommun och varit vittne till flertalet vigslar, då brudparet inte haft med sig egna. Vi hade ett särskilt rum där de flesta vigslarna ägde rum (som var lite finare än de andra), men om man hade många vittnen med sig gick det att viga sig i vilket rum som helst. Vigselförrättarna åkte också ofta ut och vigde par på alla möjliga platser. Vissa av förrättarna gjorde det gärna, andra var inte lika sugna på, men det hjälpte sekreteraren paren rätt med när de ringde om sina önskemål. Så kontakta din kommun och hör vad de kan hjälpa till med

• elefi

Vi ska gifta oss borligt men vara utomhus...vi ska ha en trubadur sjunger som  Annies song och Underbart,  ska be förättaren läsa en dikt. Annars tar cermonin typ 1 min lite längre vill jag ha. Kyrklig vigsel inget för oss. vi vill inte ha en gudstjänst utan formar nu våran egen  cermoni, och detta känns så bra!!
    Hur vi ska gå dit är ännu en fråga vill helst inte gå förbi alla och ha någon ingångsmarch...det har vi inte löst än!! 
     Vi skålar direkt efter vigsel och släpper upp ballonger. Vi ska vara på en berghäll precis utan för lokalen.
    När vi går in i lokalen ska det spelar Ronja Rövardotter "rid över skog" och "Änglagård"

Vi skulle först viga oss själva och ha fest efter men sura miner ville vi inte  ha så vi bjöd in alla istället till en ganska enkel cermoni med en stor fest efter!!!
    50st är inbjudna!!

I vårat rådhus finns en stor sal många får plats...en väninna till mig var på vigsel där 45 st var med på deras vigsel!!
     Mycket fint hade det varit!!!

Det bästa med borglig är att man formar sin egen vigsel behöver ju inte ta 1 min utan kan ha hela kittet med sång musik dikt jaa det man vill!!!

• Mazarin1

Klockarbol: Tack, vi vet att det är lång väntetid. Har en tid bokad nu i slutet av oktober men ser ut som vi måste flytta den på grund av svärfar som inte återhämtar sig från hjärtoperation som det var tänkt (infektioner och nya operationer tyvärr). Så nu siktar vi på januari/februari nån gång. Hade första tiden bokad i augusti...

Så stadshuset vet vi att vi vill ha frågan är bara vad vi ska hitta på sen? Nån som gjort något mer än "bara" haft middag?

• lunagarden

Vi ska gifta oss borgerligt på ett slott, i slottsparken om vädret tillåter, annars inne i slottet. Det är ett år kvar till bröllopet så allt är inte planerat i detalj ännu, men någon form av musik kommer vi att ha för att vigseln inte ska gå för fort.

Eftersom det hörs så dåligt utomhus kommer vi inte att läsa löften eller dikter, om vi inte skaffar en mikrofonanläggning.

Vi kommer att klä oss traditionellt i brudklänning och frackcoat och efter vigseln blir det fest på slotter för ca 60 gäster.

• gunge

Vi kommer gifta oss borgerligt vid min blivande mans landställe precis vid en sjö, närmsta familj närvarar, ca 10-15 personer.. VI gifter oss på en söndag.. Kommer ha de väldigt enkelt med lite smörgåstårta och kaffe & kaka efteråt.. Senare åker vi in till stan och äter på en fin resturang med föräldrar & syskon och avslutar dagen på fint hotell..

Lördagen efteråt ( alltså nästan 1 vecka senare) kommer vi ha en enkel bröllopsfest för ca 75 gäster.. Har hyrt en lokal och fixar med buffe, band och lite sånt.. De ska bli jätte mysigt..

• Klockarbol

Mazarin1 skrev 2010-08-01 09:15:17 följande:
    Klockarbol: Tack, vi vet att det är lång väntetid. Har en tid bokad nu i slutet av oktober men ser ut som vi måste flytta den på grund av svärfar som inte återhämtar sig från hjärtoperation som det var tänkt (infektioner och nya operationer tyvärr). Så nu siktar vi på januari/februari nån gång. Hade första tiden bokad i augusti... Så stadshuset vet vi att vi vill ha frågan är bara vad vi ska hitta på sen? Nån som gjort något mer än "bara" haft middag?

Då håller vi tummarna för att det går bra för din svärfar så ni får fira med en vigsel i vinter!

Yasuragi kanske kan vara ett alternativ? Både behagliga aktiviteter, god mat och övernattning.

Eller kolla med museérna i Sthlm om det inte kan finnas någon trevlig guidning ni kan boka för ert sällskap? Sedan eventuellt äta på museet eller på någon närbelägen restaurang.

Svar på tråden Ni som gifte er "enkelt och borgerligt" berätta hur ni gjorde!