• sandranilsson

Koh Samui- Thailand???

heeej{#lang_emotions_laughing} Jag undrar om någon som har varit på Koh samui kan ge mig lite hmm om vad det är för en ö egentligen* Jag har bara varit i Thailand en gång tidigare o då var jag på koh chang som är en underbar ö. Älskade nuturen o lugnet men denna gången ska vi vara i Thailand 3 veckor i januari ist för två o kände då att koh chang är lite för lugnt, vill inte att man ska känna efter ett tag att jahapp då har man gjort allt liksom. Undrar lite över vädret då i januari. Vi ska bo på Bohput stranden eftersom vi gillar lugnet o då kan man ju ist ta sig till chaweng o de livligare ställena när man ist vill de, sedan så ska även mina föräldrar o min mormor med denna gången så känns bättre att bo lite lugnare då* Vi ska bo på ett hotell som heter Smile house resort- bohput beach undrar så klart också om någon av er varit där o vad ni tyckte om stället.

Så snälla om ni har varit på koh samui så får du gärna berätta vad du tycker om ön, tipsa gärna om utflykter o sevärdigeheter, man vill ju inte bara ligga på stranden{#lang_emotions_wink}

Just det jag höll på att glömma- vi kanske ska gifta oss där också, så om någon har bra tips på billigt o bra weddingpackages på något hotell eller så, så tipsa gärna om det med*

• Svar på tråden Koh Samui- Thailand???
  • moule

Vi bodde på Bo Phut förra vintern, trivdes jättebra. Nu reste vi runt halva thailand men var på ko samui i två veckor. Chaweng rekommenderar jag inte, för exploaterat, då är det bättre att åka in dit och shoppa som du säger.

Bo Phut är lite av en franskkolloni, vilket innebär att där är helt suverän mat. Efter några veckor med ris var det underbart att serveras stekt ankbröst med vitlökspotatis och rödvinssås. Och så grillat på stranden så klart.

Vad jag verkligen rekkomenderar är att ta en snorklingstur ut till Mu ko Ang Thong, som är ett naturområde med 47 skyddade öar utanför Koh Samui. Vad vi gjorde som inte många vet att man kan göra är att hoppa av turen halvvägs och sova över på huvudön. Det är väldigt enkla hyddor, finns ingen el på ön, men upplevelsen av att det bara var vi + parkväktarna på ön slog allt annat. På kvällen kommer söta små lemurer ner och leker i träden, stranden är som potatismjöl och stillheten total. På kvällen lagade parkväkarna käk till oss i resturangen och sen spelade de ukelele hela kvällen. UNDERBART!

Morgonen efter klättrade vi upp till en utkikspunk och såg solen gå upp. Magiskt. Rekkommenderas!

Vi åkte med Samui Tours, toppenkillar!

Den 22 Maj smäller det!
  • sandranilsson

Det låter helt underbart- ryser nästan{#lang_emotions_wink}

Vad tyckte du om bohput stranden då, har hört ganska många dåliga komentarer om den tyup att det ska vara geggig botten, grumligt vatten osv.. Tack för ditt svar iaf*

• moule

Bo Phut stranden är kanske inte den bästa i hela thailand, men när vi var där var det helt ok. Annars är det billigt att ta sig till andra stränder eller ut till småöarna. Det blir kanon!

Den 22 Maj smäller det!
  • sandranilsson

okidoki, bara man kan ta ett dopp då o då så fukar de ju* vi hade ju tänkt se oss om en del så de blir nog bra* Var inne på din blogg förresten, vilka fina bilder du tar, önskar jag var så duktig med kameran{#lang_emotions_smile}

• eigollet

Nu är det tre år sedan jag var i Thailand och det explateras ju så fort men här kommer mina erfarenheter:
    Jag och syrran reste runt och hamnade längst tid på Kon Pangan. Vi bodde på sidan där Hadrin ligger, men "på andra sidan kullen" på ett ställe som hette Coco Hut. De hade egen strand och det var väldigt rent och lugnt där. (till skillnad från Hadrin där det var kalas dygnet runt...) Otroligt mysigt men nära till lite puls om man ville! Undvik "fullmoon-perioden" bara om ni vill slippa byst med backpackande tonåringar... ;)
    Det bästa av allt var att vi inte såg någon som helst sexturism, vilket det däremot fanns gott om på Samui. Jag tyckte Samui var hemskt faktiskt, för exploaterat och bara en massa barer med prostituerade kvälls och nattetid. Vi bodde i Chaveng och stannade två nätter sen drog vi vidare. Det var också väldigt mycket dyrare än Koh Pangan!

Önskar att vi fått tipsat om Mu ko Ang Thong innan, det lät ju hur grymt som helst!

Jag har hört väldigt gott om Koh Chang och även Koh Tao, men som sagt, det händer mycket och snabbt så det kan ha ändrat sig.
    Annars är ju Thailand generellt otroligt trevligt med sin kultur och ofantligt goda mat!
    Lycka till!

• Plutten2010

Vi var på Samui förra vintern. Är supernöjda med vistelsen, bara att landa på deras söta flygplats får en på bra humör.. =) Jättesöta hyddor som terminalbyggnader och små "tåg" som man åker med från planet till hyddorna.. {#lang_emotions_cool}

Vi kostade på oss ett finare hotell som heter Imperial Samui som ligger på Chaweng Noi Beach (3 km söder om Chaweng). De har bröllopspaket, tror det ligger på 85000 THB (dryga 20000 kr). http://www.imperialsamui.com/ 

Vi njöt verkligen av vistelsen och tog det mest lugnt. Upplevde ingen sexhandel men å andra sidan var vi aldrig ute och festade på barerna i Chaweng eller Lamai. Vårt fokus var shopping och äta goda middagar. {#lang_emotions_wink}

Vi åkte på två utflykter, en Jeep-safari som tog oss över hela ön och en snorkelutflykt med tre stopp (två olika stopp på Koh Phangan och ett på Koh Tao).

Sista kvällen åt vi middag på en underbar restaurang (tror den hette The Cliff View) med fantastisk utsikt..

• sandranilsson

Ja det där med sexhandeln är ju aldrig roligt, men man får försöka se förbi det på något sätt. Vi ska inte bo på chaweng så hoppas att det är lite lugnare där. Bröllopspaketet är lite över vår budget, har hittat ett hotell som har för runt 40 000 bath, känns mer rimligt*

Tror jag hört talas om the cliff view, ska försöka hitta det när vi kommer dit=)

Tack så mkt för era tips, hoppas att de finns fler där ute som vill tycka till om koh samui{#lang_emotions_smile}

• sandranilsson

japp det är där som vi har fått pris på 34000 bath tror jag, men då ingick inte rum eller middag så vet interiktigt vad det hamnar på, vi vill hitta några fler så vi kan jämföra priserna, men tror detta ligger ganska bra=)

• sandranilsson

Finns det inga fler som har varit på Koh Samui o vill dela med sig av det???{#lang_emotions_tongue_out}

• HelenaO

Åh vad bra att jag hittade denna tråden! Om 2 veckor åker jag om min man till thailand för vår honeymoon! Vi ska bo två veckor på Koh Samui, den första veckan på Mae Nam (thefloristresort.com), sen åker vi till Koh Phangang och Had Salad (där vi bor på Greenpapaya.com), och sen tillbaka en vecka till på Samui, denna gången på Lamai beach (på therockyresort.com). Jag tror att vi kommer få en underbar resa och jag lovat att rapporeta när vi är hemma igen i mitten av juli :)

• HelenaO

haha... e lite snabb med tangenterna... och inte rikigt van vid mina långa fina naglar sen bröllopet :) Ursäkta stavfel!

• empa83

gillade du Koh Chang kommer du inte gilla Koh Samui. jag var på båda ställerna 2004, Koh Samui var fullt av barnprostitution och "honhanar" Mådde väldigt dåligt när jag var där, stannade bara i 2 nätter. Det kan ju variera beroende på vart på ön man är, men jag kommer aldrig åka tillbaka dit. fast standen och havet var helt fantastiskt!

• Ivory77

Var på bröllopsresa där -07...var superhärligt, vi bodde på Sandalwood Villas (egen villa med panorama utsikt över havet och egen pool). Låg högt uppe i bergen så det kändes verkligen privat!

Svar på tråden Koh Samui- Thailand???