• Maxiander

bjuda in till möhippa fast inte bröllopet??

Det är inte bruden som bjuder in till möhippa utan hennes vänner, med tärnorna i fronten. Bruden brukar bli "bortrövad" och överraskad och inte vara med i planeringen själv. Jag skulle föredra om enbart de som jag och min blivande man bjudit till bröllopet blir bjudna på möhippan. Tror att det kan bli missfrstånd och så annars och själva grejen är väl att man ska fira med sina närmsta och så? undantag om man tex gifter sig utomlands med enbart familjen och sedan firar vännerna en hemma.

Förra året gifye sig en vän till mig och jag var en av fyra tärnor. Vi bjöd enbart de som hon bjudit till bröllopet, jag bad henne tidigt om gästlista med telefonnummer för att vara på den säkra sidan.

Personligen skulle jag inte vilja gå på och vara med och hålla någons möhippa som inte bjudit mig till bröllopet heller. Festa kan man göra när som, en möhippa är för mig kopplad till bröllopet.

www.maxiander.se/

• Maxiander
    Aleta skrev 2010-05-18 21:38:19 följande:
    Eftersom bruden inte (normalt) är inblandad i sin egen möhippa (bröllopsgästlista brukar diskret fixas från brudgummen) så har man inte något att säga till om.  Möhippa är inte kopplad till bröllopet på så sätt att det bara är bröllopsgäster som anordnar den. Möhippan är kopplad till brudens vänner. De ordnar en möhippa för att de tycker om henne och för att de känner sig nära henne.  Det är en ära att ha vänner som bryr sig om en och vill ordna något sådant tillsammans, det är inte en betalning för att man får komma på bröllop. Det är en hyllning till en vän.
    En betalning skulle väl ingen se det som? Kostar ju en del att ordna en möhippa?!

Men man har ju möhippan just för att hons ska gifta sig och det kallas "sista kvällen med tjejgänget". Givetvis kan ju tjejer tillhöra tjejgänget trots att de inte är bjudna till bröllopet men ska brudgummen då skriva en extralista med allla brudens övriga vänner och dela ut till tärnorna?

Personligen skulle jag inte vilja delta i en möhippa där jag inte var bjuden till bröllopet, om inte brudparet valt att gifta sig utomlands och enbart familj följt me dpå resan eller de varit själva.

www.maxiander.se

• Maxiander
    Aleta skrev 2010-05-19 12:55:50 följande:
    Självklart kan ju du som vän välja att inte vilja fira en kompis med möhippa bara för att du inte är bjuden på bröllopet. Det är upp till dig. Lika gärna kan andra få fira sin vän för att de vill det.  Kontentan är att bruden har inget att säga till om, det är upp till hennes vänner. Sedan är det inte alls traditionellt en "sista kväll med tjejgänget". Det är också inflytande från utlandet.Traditionellt så var det en fest som vänner av båda kön ordnade. Oftast skedde svensexan och möhippan samma dag och på kvällen så strålade man samman till ett enda stort kalas.
    Har aldrig hamnat i den situationen så det är inget val jag behövt göra. Men antar att mina vänner kommer bjuda mig till deras bröllop.

Ja alla är vi olika. Jag tror i alla fall att de som fixar min möhippa kommer hålla sig till mina vänner jag umgås med och som då också är bjudna till bröllopet.

Vi är väl amerikaniserade hemma hos oss, skrev e att det var tradition utan att det "kallas så" och det gör det i alla fall i min vännerkrets och även i aftonbladet mm För mig är det en rolig grej man gör med sina tjejkompisar och om de vill stråla sammam med svensexan på kvällen skulle jag tycka det var superroligt men de bestämmer mina vänner så som de vill :) Tror min blivande mans vänner kommer köra på extremt mycket hårdare och inte vilja mötas upp, chansen är överhängande att de kommer befinna sig utomlands om jag känner det killgänget rätt.

www.maxiander.se

• Maxiander
    Aleta skrev 2010-05-19 18:36:27 följande:
    Ja, står det i Aftonbladet så måste det ju vara sant - not. (Varje gång jag har vetat storyn bakom nyheten som Aftonbladet och Expressen har skrivit om så har det stämt mycket dåligt. Numera så tror jag nästan alltid att det är tvärtom om det står i någon kvällstidning.)
    Jag skojade givetvis, självfallet tror varken jag eller min blivande man på allt kvällstidningarna skriver! jag menarde bara på att det är en ganska allmän syn och att många i vårat avlånga land får mer och mer influenser från USA, så också vi. Nu har både jag och min blivande man dessutom bott i USA och självfallet har det präglat oss båda en del. jag har även pluggat i Frankrike och England och tillbringat stora delar av mitt liv liv runt om i världen, bla asien och central och sydamerika, så det är så klart man har influenser från lite varstans :) Som påverkar både när det kommer till ens föreställning om bröllop och annat :)

www.maxiander.se

Svar på tråden bjuda in till möhippa fast inte bröllopet??