• Mia 77

Ni som köpt alkohol i Tyskland... vad kostade det ungefär?

Ska till tyskland och handla om 2 veckor. Alkhol till ca 28 personer. Har en budget på ca 6000 kr för alkoholen, men det blir väl bra mycket för det eller?

• Svar på tråden Ni som köpt alkohol i Tyskland... vad kostade det ungefär?
  • one

Vi köpte för 85 personer, allt utom vinet till för- och huvudrätt, det köper vi i Sverige. Men för bubbel, dessertvin, avec och allt till gratisbaren fick vi betala ca 8000:-. Vi handlade på Calles där det var lite billigare än på Border-Shop.

• Nettis82

Hej, ja det låter mkt!

Jag har kollat på en tysk hemsida (kommer inte ihåg namnet nu) och använt de priserna när jag gjort mina uträkningar.

I min uträkning ingår brudskål, förrättsvin, vin till varmrätt, efterrättsvin samt avec till kaffet. Sedan handlar vi öl, vin och cider till baren.

Vi kommer att bli ca 80 personer och då kommer all alkohol gå loss på 7000 ca.

Hoppas det hjälper lite

• Mia 77

Ja, då kanske det blir något som inte blir mer än man räknat med då iaf

• MrsRobinson

Vi var i Tyskland för en tid sedan och handlade allt till bröllopet utan det mousserande så det inte är mycket billigare där nere .

Till 40 pers köpte vi alkohol för ca 3500, men vi ska inte ha starksprit till festen utan det var "bara" vin öl och lte cider och avec till kaffet.

• KatjaB

vi handlade förra veckan, och på nätet såg det ut att vara billigare på Calles, men de hade en hel del erbjudanden på bordershop som inte fanns på nätet, som gjorde det ännu billigare. Vi betalade 3500 kr för 15 flak öl, 12 bib rött, 2 bib vitt, 3 bib rosé 10 flaskor skumpa, 2 flaskor baileys, 2 flaskor konjak, 2 flak cider, 4 liter gin, 3 liter vodka

• Nettis82

KatjaB - hur många gäster ska ni ha och är mängen ni inhandlat även för en eventuell bar? Vi kommer bli ca 80 personer och du har med exakt de grejer vi hade tänkt, minus spriten då. Rosé hade jag inte tänkt på men det är ju väldigt gott så det måste jag ha!

Vi har gjort beräkningar på vilka mängder som går åt till maten, lite enklare att styra också eftersom vi har serveringspersonal. Däremot till baren är det svårare...

Vilka sorter har ni tänkt att ha/inhandlat vad gäller vin? jag själv ska inte med till Tyskland utan det är min blivande och min svärfar som åker så jag måste nog ge dom en lapp med vilka viner som vi ska ha till maten. Dom är inga vinkännare direkt. Som förrätt ska vi ha ngt skageninspirerat, till varmrätt lax och till efterrätt limepanacotta. Det blir rakt över vita viner så har ni bra tips på bra såna så tas det tacksamt emot!

• Romance

i var och gjorde alla våra inköp igår i Tyskland.
    vi köpte allt utom bubbel, till 65 gäster.
    Öl på flaska och snaps till förrätt, rött och vitt vin till huvudrätten, avec (konjac, likör, "fin"whiskey och vanlig whiskey) till tårtan. Till senare på kvällen öl på burk, cider, gin, vodka, rom, och lite andra goda sorter. Även en hel del läsk, tonic och godis. Allt i välkända märken, det finns ju alltid lite billigare allternativ...det gick totalt på 3900 danska kronor, alltså ca 5000 svenska kronor. Allt i väl tilltagna mängder, så inget ska ta slut :)

• KatjaB

Vi har beräknat både till middag och fest, eftersom middagen som tidigast börjar kl 18 får man ändå ha i åtanke att man kanske inte häller i sig mer än så även fast det blir sent. Så vi specade alla som är öldrickare o vindrickare (som vi vet) för att ha ett hum om hur mkt det går åt.

Men jag har för mig att det blev om alla skulle dricka lika mkt av allt:
    5 öl
    4 glas vin (rött eller vitt)
    1 glas skumpa
    4 cl avec
    3 drinkar

O eftersom vi har koll på hur pass många som brukar dricka öl eller vin så blir det 7-10 öl till öldrickarna o det kommer ändå finnas kvar, och 1-1,5 flaska vin till vindrickarna.

Rosé ska vi ha till fantarosé drinkar som är sinnessjukt gott på sommaren

• Farytopia

Jag var i Tyskland, bordershoppen, i söndags.
    Vi handlade till 40 gäster. o det kostade ca 3500 kr.
    Då köpte vi inget mousserat.
    Om ni handlar där så tyckte vi det va jättebra o förbeställa via nätet det man visste att man skulle ha. typ öl o cider o BiB, så slipper man köra runt på det tunga där inne.

Det är beräknat både till fest och bar efteråt.

• Linfröt

Hej!
    Vi förbeställde allt på Calles.dk.
    Där kan du även se veckans erbjudande, priser, vikt mm. Superenkelt..
    Om ni förbeställer innan så har det gjort ordning en pall som de kör ut till bilen.
    Ni slipper trängas i butiken bara att gå in och betala.
    6000kr till ca 30 personer, det kommer att räcka.
    Ha ett underbart bröllop.

• Linfröt

Just det.. om ni förbeställer så måste ni göra detta ca en vecka innan.

• Marjo

Vi köpte på Calles i Burg för ca 70 personer. Vin, cider och öl och starksprit. Vi kom upp i ca 7000 kr så er bjuget får ni mycket för! Det beror så klart helt klart på i vilka prisklsser man handla i också. Vår var väl medel, inte det allra billigaste med inte det dyraste heller.

• Bellagumman

KatjaB skrev 2010-05-19 17:16:53 följande:
    Vi har beräknat både till middag och fest, eftersom middagen som tidigast börjar kl 18 får man ändå ha i åtanke att man kanske inte häller i sig mer än så även fast det blir sent. Så vi specade alla som är öldrickare o vindrickare (som vi vet) för att ha ett hum om hur mkt det går åt. Men jag har för mig att det blev om alla skulle dricka lika mkt av allt:5 öl4 glas vin (rött eller vitt)1 glas skumpa4 cl avec3 drinkarO eftersom vi har koll på hur pass många som brukar dricka öl eller vin så blir det 7-10 öl till öldrickarna o det kommer ändå finnas kvar, och 1-1,5 flaska vin till vindrickarna. Rosé ska vi ha till fantarosé drinkar som är sinnessjukt gott på sommaren

Fantarosé...låter spännande! Vilken fanta blandar du med? Apelsin? Tropisk? Hur många delar av varje?

• KatjaB

Bellagumman skrev 2010-05-20 21:29:24 följande:
      Fantarosé...låter spännande! Vilken fanta blandar du med? Apelsin? Tropisk? Hur många delar av varje?

vanlig fanta och lika delar av bägge. Det låter lite skumt men det är JÄTTEgott. riktigt läskande och man blir ju inte så full på ett glas direkt. (ett halvt glas vin juh)
    blir en blodgrapefärgad drink

• Romance

Låter gott, det måtste jag prova!! Tack för tipset!!

• ayle

Tycker du/ni ska dela upp handlingen om ni bara ska åka till Burg, vi kollade nätet innan och till slut handlade vi på calles,  fleggaard,  nielsens discount och på bordershop sparade en massa pengar på det som vi nu kunde lägga på annat

och vi handlade till 80 personer typ, lycka till nu!

• Mia 77
    ayle skrev 2010-05-21 07:31:26 följande:
    Tycker du/ni ska dela upp handlingen om ni bara ska åka till Burg, vi kollade nätet innan och till slut handlade vi på calles,  fleggaard,  nielsens discount och på bordershop sparade en massa pengar på det som vi nu kunde lägga på annat och vi handlade till 80 personer typ, lycka till nu!
    Jo, så kommer vi också göra. Har ju hela dagen på att titta runt
Svar på tråden Ni som köpt alkohol i Tyskland... vad kostade det ungefär?