"Sista kvällen med tjejgänget" och Livet efter vigseln
Jag läste precis i någon tråd där möhippan beskrevs som "sista kvällen med tjejgänget" och började genast spinna vidare på all konstighet som snurrar kring bröllop.
Vad har vi för syn på våra liv om möhippan blir "sista kvällen med tjejgänget"? Varför tror (hoppas) folk att livet ska bli annorlunda efter vigseln? Skulle paret ändra sina personligheter på något sätt genom att gifta sig? Sluta träffa sina vänner? Enbart umgås med par, som par för resten av livet?
På samma sätt blir jag nästan vansinnig när jag hör folk ranta samma gamla "höhö, nu blir det till att bli seriös när du ska gifta dig, nu tar 'regeringen' (frugan whatever) över hemma". Insert random klyscha.
Är det kanske så att jag missat något? Förändras folk, och i så fall varför? Om inte, kan inte folk bara sluta vara så förbannat korkade att man spär på hela den här myten?
Jag och min m2b är båda 29 och har varit tillsammans i sju år. Lika lite som jag hoppas och tror att min bröllopsdag blir den lyckligaste/viktigaste i mitt liv då jag snarare hoppas på många andra lyckliga/viktiga dagar i framtiden, tror jag att relationen mellan oss kommer förändras när vi gifter oss, likaså vår relation till våra vänner. Varför skulle saker förändras? Mer än att man tillsammans växer upp och kanske går in i andra stadier i livet (utlandsflytt, husköp, barn etc).
Är jag naiv?